LF:BRIP0211p Intenzivní péče - př. - Informace o předmětu
BRIP0211p Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii - přednáška
Lékařská fakultajaro 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 30. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Natália Antalová (přednášející)
Mgr. Markéta Říhová, MBA (přednášející)
Gabriela Rozínková (cvičící)
Mgr. Dana Soldánová (pomocník) - Garance
- Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Natália Antalová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Út 20. 2. 10:40–12:20 F01B1/316, 10:40–12:20 F01B1/313, Út 27. 2. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 5. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 12. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 19. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 26. 3. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 2. 4. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 9. 4. 10:40–12:20 F01B1/316, Út 16. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 23. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 30. 4. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 7. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 14. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 21. 5. 10:40–12:20 F01B1/528, Út 28. 5. 12:00–13:40 F01B1/316
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Radiologická asistence (program LF, B-RA)
- Radiologický asistent (program LF, B-SZ)
- Cíle předmětu
- Předmět Intenzivní péče, ošetřovatelská péče v pediatrii, integruje poznatky ze základních vědních disciplín, přírodních, sociálních a behaviorálních věd a navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, farmakologie a ošetřovatelské péče. Je koncipován jako teoreticko-praktický, se získáním teoretických znalostí a praktických dovedností, a to nácvikem vybraných ošetřovatelských činností využívaných v pediatrii a v intenzivní péči. Předmět učí studenty rozdělit dětský věk, zaměřuje se na fyziologického a patologického novorozence, nejčastější úrazy u dětí, kardiopulmonální resuscitaci, pracoviště intenzivní péče, akutní stavy v pediatrii, monitoraci dítěte v intenzivní péči, infekční nemoci u dětí a specifika radiodiagnostického vyšetření u dětského pacienta. Předmět studentům představuje léčebně-preventivní a ošetřovatelskou péči v pediatrii a intenzivní pediatrické péči.
- Výstupy z učení
- Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a:
rozdělit dětský věk a porozumět zvláštnostem dětského věku;
definovat fyziologického a patologického novorozence;
popsat intenzivní ošetřovatelskou péči u patologického novorozence;
změřit a zhodnotit vitální funkce;
popsat úrazy a znát preventivní opatření úrazů u dětí;
znát algoritmy KPR u dětí;
vyjmenovat typy ošetřovacích jednotek v intenzivní pediatrické péči;
popsat akutní stavy u dětí;
vyjmenovat druhy neinvazivní a invazivní monitorace v intenzivní péči;
znát přístupy do cévního řečiště u dětí;
orientovat se ve zdravotnické a ošetřovatelské dokumentaci v intenzivní péči;
popsat infekční onemocnění u dětí;
připravit dítě na diagnostické vyšetření v radiologii. - Osnova
- Rozdělení dětského věku a specifika jednotlivých vývojových období.
- Klasifikace novorozence.
- Ošetřovatelská péče o patologického novorozence.
- Měření a hodnocení vitálních funkcí.
- Úrazy v pediatrii, prevence úrazů.
- Kardiopulmonální resuscitace u dětí.
- Intenzivní péče v pediatrii - typy ošetřovacích jednotek a jejich přístrojové a materiální vybavení.
- Akutní stavy u dětí.
- Neinvazivní a invazivní monitorace v intenzivní péči.
- Přístupy do cévního řečiště u dětí, infuzní terapie.
- Zdravotnická a ošetřovatelská dokumentace v intenzivní péči.
- Infekční nemoci u dětí.
- Příprava dítěte na vyšetření v radiologii.
- Nácvik vybraných ošetřovatelských činností (manipulace s dítětem, měření vitálních funkcí, zajištění periferní venózní kanyly, zavedení katetrů a sond, farmakologické zvláštnosti).
- Exkurze ve FN Brno, Klinika dětské anesteziologie a resuscitace, oddělení intenzivní a resuscitační péče.
- Literatura
- Výukové metody
- přednášky
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody
exkurze - Metody hodnocení
- zápočet
písemný test z teoretických znalostí (minimálně 75% úspěšnost) - Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/jaro2024/BRIP0211p