VLTZ0833 Teoretické základy klinické medicíny III - seminář

Lékařská fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/3/0. 45. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
MUDr. Eliška Bartečková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martina Bruzlová (cvičící)
doc. MUDr. Alena Damborská, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Divišová (cvičící)
Mgr. Milada Dvořáčková, Ph.D., MBA (cvičící)
MUDr. Dominik Fabián (cvičící)
MUDr. Hana Harazim, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Samuel Hricko (cvičící)
Ing. Lenka Hýblová, DiS. (cvičící)
MUDr. Ľubica Joppeková (cvičící)
Mgr. Bc. Veronika Justrová (cvičící)
MUDr. Eva Klabusayová, DESAIC (cvičící)
MUDr. Radka Klimánková (cvičící)
MUDr. Viktória Kokošová (cvičící)
MUDr. Marek Kovář (cvičící)
doc. MUDr. Martin Pail, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Adéla Prchlíková (cvičící)
Mgr. Petra Růžičková (cvičící)
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Tamara Skříšovská, DESAIC (cvičící)
MUDr. Martin Štork, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Václav Vafek (cvičící)
doc. MUDr. Eva Vlčková, Ph.D. (cvičící)
MUDr. Jakub Voldřich (cvičící)
MUDr. Ondřej Zahradníček (cvičící)
Garance
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Martina Bruzlová
Dodavatelské pracoviště: Ústav simulační medicíny – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
VLTZ0732 Teoret.zákl.klinické med.II-s
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V posledních dvou semestrech tohoto třísemestrálního multioborového předmětu se ve výuce navazuje na již získaný patofyziologický základ ke všem vybraným tématům (TZKM I), a to řešením konkrétních klinických případů v podobě 14 virtuálních pacientů. Jednotlivé případy se řeší ve struktuře TBL (Team-Based Learning), která mj. zahrnuje samostatnou přípravu studiem preclass-reading materiálů, složení individuálního a týmového testu iRAT/tRAT (Readiness Assessment Test) a řešení aplikačního cvičení, při kterém týmy diskutují průběh diagnosticko-terapeutického procesu spojeného s jednou konkrétní kazuistikou. Studenti svá řešení konzultují s facilitátorem a klinickým expertem na probíranou látku. V jednotlivých tématech se tedy necílí na přehled celého klinického oboru, ale na rozvoj dovedností klinického usuzování (clinical reasoning), a to v konturách personalizované medicíny.
Výstupy z učení
Po absolvování všech výukových jednotek během 2.-3. semestru předmětu TZKM studenti dokážou:
1. aplikovat základní znalosti z patofyziologie do řešení konkrétních klinických problémů vyplynuvších z 14 vybraných kazuistik – virtuálních pacientů;
2. zdůvodnit kroky klinického usuzování poznatky nabytými předchozím studiem v teoretických oborech medicíny;
3. používat principy medicíny založené na důkazech při rozhodování v péči o konkrétního – byť virtuálního – pacienta;
4. obhájit si své stanovisko k volbě dalšího kroku v diagnosticko-terapeutickém postupu konkrétní kazuistiky, a to oproti alternativním řešením kolegů.
Osnova
  • Tematicky budou dva semestry předmětu TZKM II a III pokrývat následující oblasti:
  • 1. Poruchy srážlivosti krve, plicní embolie
  • 2. Metabolické poruchy kostí u geriatrického pacienta
  • 3. Různé infekce s horečkou včetně těch tropického původu
  • 4. Poruchy trávicího traktu
  • 5. Chronická obstrukční plicní nemoc
  • 6. Gastroezofageální refluxní nemoc
  • 7. Karcinom prsu
  • 8. Úvod do psychiatrie
  • 9. Onemocnění jater a žlučových cest
  • 10. Mnohočetný myelom
  • 11. Potravinová otrava, anafylaktický šok
  • 12. Poruchy vědomí, delirium, křeče, otravy
  • 13. Meningitida
  • 14. Bolesti hlavy
  • Časový sled jednotlivých témat se může v jednotlivých akademických letech různit.
Literatura
  • Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce.
Výukové metody
Kolaborativní učení – TBL (Team-based learning): studenti pracují rozděleni do 7 týmů u jednotlivých stolů v lekci strukturované do několika různých aktivit.
Preclass-reading materiály: pomáhají studentům seznámit se s klíčovými pojmy a informacemi předtím, než se účastní lekce. Předem připravení studenti se mohou během lekce více zaměřit na diskusi, kladení otázek a aplikaci konceptů místo základního výkladu. Znalosti z preclass-reading materiálů jsou ověřovány pomocí RAT testů, viz dále.
RAT tests (Readiness Assessment Tests – iRAT/tRAT/gRA): tvoří úvodní část lekce, během které se skládá stejný test postupně třikrát, a to individuálně, v malém týmu okolo stolu, a nakonec v celé skupině. Formát testu: 10 otázek typu single-best answer, closed-book. Výsledky individuálních testů jsou shromažďovány a po úspěšném složení testu je umožněno pokračování v lekci. Výsledky týmových testů slouží během lekce jako formativní hodnocení jednotlivých týmů. Testy se skládají výhradně v aplikaci SIMUportfolio – je nutno mít s sebou vlastní chytrý a nabitý telefon nebo laptop s možností připojení na internet (sítě Eduroam/MUNI, anebo vlastní datové připojení).
Aplikační cvičení: virtuální pacient neboli interaktivní příběh smyšleného pacienta umožňuje nácvik dovedností klinického usuzování, kritického myšlení a rozhodování.
Metody hodnocení
Výsledky individuálních vstupních testů (iRAT – individual Readiness Assessment Test) jsou registrovány aplikací SIMUportfolio. V případě neúspěšného složení iRAT - s výsledkem horším než 60 % - není možné v lekci pokračovat.
Hodnocení týmové aktivity: body jsou udělovány na konci každé lekce celým týmům (tzn. všichni členové týmu přítomní po celou dobu lekce obdrží přidělené body), a to odborníkem na probíranou látku na základě monitorované aktivity jednotlivých týmů (klinické rozvažování, týmová komunikace), přičemž z každé lekce je možno maximálně získat 3 body.
Závěrečný test: pro připuštění k závěrečnému testu je nutné absolvovat minimálně 5 lekcí (z celkových 7) a získat minimálně 5 týmových bodů za semestr. Výsledná známka bude složena poměrově ze 3 komponent: bodového ohodnocení týmové aktivity v TZKM II a TZKM III; a výsledku závěrečného testu.
Výuka probíhá kontaktní formou a účast na lekcích je povinná. Studenti, kteří absolvují méně než 10 lekcí (5 lekcí v TZKM II plus 5 lekcí v TZKM III), budou v TZKM III klasifikováni jako X.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.