BZPS0121p Psychologie a zdravotnická psychologie - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2010
Rozsah
2/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Jahnová (přednášející)
PhDr. Hana Neudertová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Jana Severová, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Kateřina Skřivanová, Ph.D. (přednášející)
doc. MUDr. Taťána Šrámková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Marcela Bendová, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Rozvrh
Po 14:30–17:00 N03008
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou: uvedení a porozumění problematice oboru zdravotnická a lékařská psychologie; vymezit a osvojit si základní psychologické pojmy; porozumět a naučit se aplikovat nejdůležitější psychohygienické a sociální dovednosti; aktivně nacvičovat a osvojit si relaxační metodu - Autogenní trénink jako metodu vlastní duševní hygieny; aktivně nacvičovat a osvojit si základy krizové intervence; získat dovednosti a aktivně nacvičovat psychologické vedení pacienta před prováděním, při a po závažném léčebném výkonu; osvojit si psychologické ovlivňování bolesti; kriticky přijmout bio-psycho-eko-sociální model nemoci a adekvátně umožnit zlepšování kvality života chronicky a závažně nemocných pacientů
Osnova
  • Zdravotnická a lékařská psychologie - vymezení pojmů. Zdraví a nemoc. Psychologická problematika nemocného - psychologie osobnosti, obranné mechanismy jedince, motivace, potřeby. Vztah zdravotník - pacient a jejich vzájemná komunikace - role pacienta, role lékaře, paternalistický model, partnerský model, compliance. Psychologický přístup k nemocnému, rozhovor zdravotník - pacient. Zásady sdělování nepřiznivých informací a diagnózy pacientům a jejich rodinám. Základní psychologická péče o ambulantně vedené pacienty. Základní psychologická péče o hospitalizované pacienty. Psychosomatický přístup a bio-psycho-sociální přístup ve zdraví a nemoci. Bolest, strach a úzkost. Truchlení a deprese. Hněv a agresivita. Thanatologie, problematika smrti a umírání. Duševní krize, krizová intervence. Specifika psychologického přístupu napříč lékařskými obory - onkologie, gynekologie a porodnictví, neonatologie, psychiatrie, chirurgie, vnitřní lékařství atd. Duševní hygiena zdravotníka, autogenní trénink, burn-out syndrom
Literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • BENDOVÁ, Marcela. Lékařská psychologie dnes a perspektivy výuky na LF MU-sborník přednášek-sympozium LF ČR. Praha, 2007. Sborník- LFUK Praha-únor 2007. info
  • ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 229 s. ISBN 9788024720685. info
  • BOUČEK, Jaroslav. Lékařská psychologie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, 141 s. ISBN 8024415011. info
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HONZÁK, Radkin. Deprese : depresívní nemocný v nepsychiatrické ordinaci. 1. vyd. Praha: Galén, 1999, 109 s. ISBN 8085824957. info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
Výukové metody
Typ výuky - přednáška - 2 hodiny.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu - Aktivní 80% účast ve výuce, požadavky ke splnění kolokvia budou studentky seznámeny písemnou formou, bude zadáno vypracování písemné práce na téma /5 daných témat a 1 téma vlastní/ dle daných požadavků - struktura písemné práce, forma práce, úprava úvodní strany, rozsah a úprava práce. Obsahem práce mohou být osobní zkušenosti či osobní úvahy, příklady a citace z odborné literatury. Hodnotit se bude schopnost přehledně uchopit téma, vyjádřit vlastní názor, pracovat s literaturou. Obsahovou a odbornou kvalitu práce posoudí vyučující, ten rozhodne, zda písemná práce splňuje požadavky a vyčerpává zvolené téma v daném rozsahu. Forma zkoušky - předmět je zakončen kolokviem, který má písemnou podobu. Výsledek testu je bodově hodnocen v rozsahu 0-25 bodů. Minimální počet bodů je 20. Celkové hodnocení předmětu - celkové hodnocení studenta v předmětu je dáno výsledkem za písemnou seminární práci (45%) a výkonem při kolokviu (65%).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2010/BZPS0121p