BRKZ0321p Komunikace ve zdravotnictví - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2015
Rozsah
4/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Terézia Knejzlíková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Miroslav Světlák, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. MUDr. Tomáš Kašpárek, Ph.D.
Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Břicháčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav lékařské psychologie a psychosomatiky – Teoretická pracoviště – Lékařská fakulta
Předpoklady
BROP011p Obec. psych. a psych. nem.-př.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je koncipována jako úvod do problematiky komunikace se zaměřením na porodnictví a současně jako základní sebezkušenostní kurz. Hlavní cíle kurzu jsou: vymezení a seznámení se se základními komunikačními dovednostmi.
základy práce s důvěrou, empatií a sebereflexí.
sebezkušenost s emočními prožitky v modelových situacích.
zážitková individuální i skupinová práce s psychoterapeutickými prvky v rámci studijní skupiny
Osnova
  • Úvod do komunikace - informace, sdělování informace, komunikační kanál, obecná pravidla komunikace.
  • Teoretická východiska komunikace, komunikace z pohledu transakční analýzy, Rogerovský přístup. Komunikační dovednosti - naslouchání, respekt, empatie, zájem, podpora, interpretace. Neverbální komunikační dovednosti - smysly, mimika, proxemika, haptika, posturologie, kinezika, gesta, papalingvistika, teorie osobních zón. Verbální komunikační dovednosti - řeč, rozhovory, typy rozhovorů, typy otázek, sdílení emocí, nedirektivní empatický rozhovor. Komunikace mezi klientkou a porodní asistentkou, motivace, compliance, terapeutický vztah, terapeutická zakázka. Komunikace s klientkou v krizové situaci Komunikace s vybranými skupinami pacientů - úzkostní, agresivní, depresivní, s duševním onemocněním Komunikace s pacientem smyslově postiženým Komunikace s pacientem seniorským a polymorbidním Komunikace s pacientem se závažným onkologickým onemocněním. Sdělování nepříznivých informací a extrémně nepříznivých zpráv, komunikace s rodinnými příslušníky. Relaxačně sugestivní techniky (Autogenní trénink podle Schultze), asertivní techniky, prevence syndromu vyhoření, Bálintovské skupiny
Literatura
    povinná literatura
  • LINHARTOVÁ, Věra. Praktická komunikace v medicíně : pro mediky, lékaře a ošetřující personál. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 152 s. ISBN 9788024717845. URL info
  • HONZÁK, Radkin. Komunikační pasti v medicíně : praktický manuál komunikace lékaře s pacientem. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 1999, 165 s. ISBN 8072620320. info
    doporučená literatura
  • Hájek K.:Práce s emocemi pro pomáhající profese, Praha, Portál, 2007
  • VYMĚTAL, Jan. Lékařská psychologie. 3. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003, 397 s. ISBN 80-7178-740-X. info
Výukové metody
Výuka je vedena formou skupinové výuky s prvky individuální práce, klade důraz na sebezkušenost. Je doplněna nácvikem relaxačních technik, audio i video ukázkami.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen kolokviem, podmínkou pro jeho naplnění je absolvování výuky, znalostní test a závěrečná rozprava.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.