MPSP071p Speciální pedagogika - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh
St 9:20–10:05 učebna 50
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.
Osnova
  • 1.Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy. 2.Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 3.Legislativa, RVP pro základní vzdělávání. 4.Rodina s dítětem se zdravotním postižením. 5.Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče. 6.Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie. 7.Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom. 8.Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání. 9.Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 10.Dětská mozková obrna. 11.Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání. 12.Komunikace se zrakově postiženými. 13.Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 14.Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými. 15.Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání. 16.Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití. 17.Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání. 18.Reedukace specifických poruch učení. 19.Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení. 20.Terapie ve speciálně pedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.
Literatura
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 146 stran. ISBN 9788026200864. info
  • Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami : zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vydání první. Brno: MSD, 2005, 267 stran. ISBN 8086633381. info
  • CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením : problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, 182 s. ISBN 8073670135. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 152 s. ISBN 8021038225. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005, 420 s. ISBN 8086633373. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 128 stran. ISBN 9788021036130. info
Výukové metody
přednášky
Metody hodnocení
kolokvium
Informace učitele
Studijní materiály v AJ
https://is.muni.cz/auth/elearning/warp.pl?fakulta=1441;obdobi=5845;predmet=726678;qurl=%2Fel%2F1441%2Fpodzim2013%2FSZ1061a%2Findex.qwarp;zpet=https:%2F%2Fis.muni.cz%2Fauth%2Fucitel%2Fwarp_predmet_vyber.pl%3Ffakulta%3D1441%3Bobdobi%3D5845%3Bpredmet%3D726678;zpet_text=Zp%C4%9Bt%20na%20v%C3%BDb%C4%9Br%20osnov
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.