VLPP3X1 Základy ošetřovatelství

Lékařská fakulta
podzim 2017
Rozsah
3/12/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Hana Pinkavová (přednášející)
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VLPP3X1/05: Po 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/06: Po 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/07: Po 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/08: St 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/09: Po 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/10: St 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/11: St 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/12: St 6:00–10:00 F01B1/317
VLPP3X1/13: St 6:00–10:00 F01B1/317
Předpoklady
( VLPO011p První pomoc - přednáška || VSPO011p První pomoc - přednáška )
Studenti musí mít základní znalosti z anatomie a první pomoci tak, aby byli schopni reagovat pod vedením vyučující na náhlé změny zdravotního stavu pacientů v rámci jejich kompetencí dle platné legislativy.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je úvodem do vědního oboru Ošetřovatelství pro posluchače oboru Všeobecné lékařství. Výuka je zaměřena na seznámení se základními informacemi z  oblasti ošetřovatelské péče (o mobilní - nezávislé pacienty, imobilní - závislé) všech věkových kategorií a období života. Zejména schopnost zvládnout základní ošetřovatelské činnosti v péči o pacienty v klinické praxi a uspokojit základní potřeby pacientů dle Maslovovy hierarchie.
Výstupy z učení
Studenti budou po absolvování předmětu schopni:
- poskytnout základní ošetřovatelskou péči: - v oblasti kognitivních cílů budou schopni:
- definovat pojem ošetřovatelství, holismus a ošetřovatelská péče.
- definovat potřeby pacientů a proces jejich uspokojování - v oblasti psychomotorických cílů budou:
- schopni poskytnout základní ošetřovatelskou péči hospitalizovaným pacientům zejména při uspokojování biologických potřeb (hygiena, příjem stravy a krmení, vylučování a dýchání). - v oblasti afektivních cílů budou:
- chápat a akceptovat význam ošetřovatelské péče a roli všeobecné sestry v multidisciplinárním týmu.
Osnova
  • Předmět Základy ošetřovatelství je teoreticko-praktický předmět. Cílem předmětu je seznámit studující Lékařské fakulty (studenty Všeobecného lékařství) s oborem ošetřovatelství, s ošetřovatelskou péčí a možnostmi spolupráce lékař - všeobecná sestra.
  • Prostřednictvím předmětu získají studenti vědomosti a základní dovednosti pro realizaci a vyhodnocení základní ošetřovatelské péče a pro realizaci diagnosticko-terapeutických činností, které jsou v kompetenci všeobecné sestry nebo při kterých všeobecná sestra asistuje lékaři.
  • I. Část teoretická - 3 hod.
  • Ošetřovatelství - charakteristika, cíl, rysy
  • Ošetřovatelský proces a ošetřovatelská dokumentace
  • Komunikace - verbální, neverbální
  • Ošetřovací jednotka, náplň práce sestry
  • Práva pacientů, mlčenlivost
  • Lůžko - vybavení, polohy, úprava, pohybový režim, imobilizační syndrom - projevy, prevence
  • Zajištění potřeby hygienické péče
  • Zajištění potřeby stravování
  • Zajištění potřeby vyprazdňování
  • Výuka probíhá ve speciálně připravených učebnách,studenti procvičují základní ošetřovatelské intervence v podmínkách simulujících klinickou praxi (low fidelity manequins)
  • II. Část praktická - 12 hod.
  • Demonstrace a nácvik činností základní a odborné ošetřovatelské péče na klinických pracovištích podle aktuální situace (skladba paientů a intervencí) pod vedením odborných vyučujících.
Literatura
    povinná literatura
  • VYTEJČKOVÁ, Renata, Petra SEDLÁŘOVÁ, Vlasta WIRTHOVÁ, Iva OTRADOVCOVÁ a Lucie KUBÁTOVÁ. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III : speciální část. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2015, 303 stran. ISBN 9788024734217. info
  • POKORNÁ, Andrea, Alena KOMÍNKOVÁ a Nikola SIKOROVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. první. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 171 s. ISBN 978-80-210-7415-6. info
  • POKORNÁ, Andrea a Alena KOMÍNKOVÁ. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech. 1. vyd. Brno: Masarykova univezita, 2013. ISBN 978-80-210-6331-0. info
    doporučená literatura
  • DEBNATH, Rita. PROFESSIONAL SKILLS IN NURSING. 1st. ed. 218 pp. isbn 978-1-84787-396-5
  • POTTER, Patricia Ann, Anne Griffin PERRY, Patricia A. STOCKERT a Amy HALL. Essentials for nursing practice. 8th edition. St. Louis, Missouri: Elsevier-Mosby, 2015, xxii, 1225. ISBN 9780323112024. info
  • NANDA International, Inc. nursing diagnoses : definitions & classification 2015-2017. Edited by T. Heather Herdman - Shigemi Kamitsuru. Tenth edition. Chichester: Wiley Blackwell, 2014, xxviii, 48. ISBN 9781118914939. info
  • Nursing Interventions Classification (NIC). Edited by Gloria M. Bulechek. 6th ed. St. Louis: Elsevier, 2013, xxviii, 60. ISBN 9780323100113. info
  • Nursing Outcomes Classification (NOC) : measurement of health outcomes. Edited by Sue Moorhead. 5th ed. St. Louis: Elsevier, 2013, xix, 751. ISBN 9780323100106. info
  • Nursing older adults. Edited by Jan Reed - Charlotte L. Clarke - Ann Macfarlane. Maidenhead, Berkshire: Open University Press/McGraw-Hill, 2012, xvii, 297. ISBN 9780335240845. info
  • MCEWEN, Melanie a Evelyn M. WILLS. Theoretical basis for nursing. 3rd ed. Philadelphia: Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins, 2011, xix, 508. ISBN 9781605473239. info
  • SCHUMACHER, Lori a Cynthia C. CHERNECKY. Saunders nursing survival guide : critical care & emergency nursing. 2nd ed. St. Louis, Mo.: Elsevier Saunders, 2010, xviii, 377. ISBN 141606169X. info
  • TUČKOVÁ, Jiřina. Ošetřovatelské postupy v péči o kriticky nemocné děti. 1. vyd. Brno: IVPZ, 1997, 100 s. ISBN 8070132531. info
    neurčeno
  • VYTEJČKOVÁ, Renata. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I : obecná část. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 228 s. ISBN 9788024734194. info
Výukové metody
přednáška, laboratorní cvičení v seminární místnosti a na klinickém pracovišti - povinná účast
Metody hodnocení
Zápočet (absolvování semináře a praktické výuky - záznam z praxe)
Informace učitele
Zápočet je udělen pouze v případě, že student absolvoval všechny části výuky (jednou tříhodinový seminář a následně třikrát klinickou praxi vždy po čtyřech hodinách výuky). Teoretický seminář je přípravou na klinickou výuku, která následuje. Záznam o praxi předá lektor z klinické praxe vyučující teoretické části výuky. Úprava studenta k výuce: - pro teoretickou část výuky musí mít studenti přezůvky či návleky (výuka probíhá v prostorách simulujících klinické pracoviště) - pro výuku na klinických pracovištích je nezbytné, aby studenti měli ochranný pracovní oděv (bílé tričko, bílé lékařské kalhoty, obuv vhodnou do klinického nemocničního prostředí, jmenovku /obdrží na studijním oddělení/ a malý zápisník). Podrobnější informace k rozpisu stáží a úpravě na klinickou praxi studenti obdrží v teoretické výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, jaro 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.