LF:BTPO0121s Oš. péče v pediatrii - sem. - Informace o předmětu
BTPO0121s Ošetřovatelská péče v pediatrii - seminář
Lékařská fakultapodzim 2020
- Rozsah
- 0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Dana Soldánová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Dana Soldánová
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta - Rozvrh
- Čt 11:00–12:40 F01B1/313
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Cíle předmětu
- Předmět je součástí komplexu povinných předmětů z klinických oborů, navazuje na znalosti z anatomie, fyziologie, mikrobiologie, epidemiologie, farmakologie, první pomoci a pediatrie. Je koncipován jako teoreticko-praktický. Seznamuje studenty s péčí o zdravé a nemocné dítě od narození až do dospělosti. Zaměřuje se na fyziologického a patologického novovorozence, psychomototorický vývoj dítěte, onemocnění dětského věku, úrazy a kardiopulmonální resuscitaci u dětí. Učí studenty porozumět zvláštnostem dětského věku, postavení dítěte v rodině a specifikům komunikace s dítětem. Věnuje pozornost dítěti znevýhodněnému, týranému, zneužívanému a zanedbávanému. Seznamuje studenty s primární péčí v pediatrii a specifickými dětskými zařízeními.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
definovat fyziologického a patologického novorozence a ošetřovatelskou péči u novorozenců
rozdělit dětský věk a porozumět zvláštnostem dětského věku
charakterizovat psychomotorický vývoj dítěte v jednotlivých vývojových období
popsat náhlé stavy a úrazy u dětí a jejich řešení
předvést správnou techniku KPR u dětí všech věkových kategorií
porozumět významu výživy v dětském věku
komunikovat s dítětem všech věkových kategorií
porozumět postavení dítěte v rodině
definovat dítě znevýhodněné, týrané a zanedbávané
popsat péči o dítě u praktického lékaře pro děti a dorost
posat specifická dětská zdravotnická zařízení. - Osnova
- Ošetřovatelská péče o fyziologického novorozence.
- Klasifikace novorozence.
- Ošetřovatelská péče o patologického novovorozence.
- Syndrom SIDS.
- Rozdělení dětského věku.
- Psychomotorický vývoj dítěte.
- Výživa a léčebná výživa u dětí.
- Ošetřovatelská péče u dětí s úrazem.
- KPR u dětí.
- Dítě v rodině.
- Syndrom CAN.
- Péče o dítě u praktického lékaře.
- Péče o dítě v dětských zařízeních.
- Literatura
- doporučená literatura
- KLÍMA, Jiří. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 327 stran. ISBN 9788024750149. info
- SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
- SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 9788024735931. info
- FENDRYCHOVÁ, Jaroslava. Základní ošetřovatelské postupy v péči o novorozence : vybrané kapitoly. 1 vyd. Praha: Grada, 2011, 189 s. ISBN 9788024739403. info
- SLEZÁKOVÁ, Lenka. Ošetřovatelství v pediatrii. Praha: Grada, 2010, 280 s. ISBN 9788024732862. info
- BOLEDOVIČOVÁ, Mária. Pediatrické ošetrovateľstvo : učebnica pre fakulty ošetrovateľstva. 2. preprac. a dopl. vyd. Martin: Osveta, 2006, 208 s. ISBN 8080632111. info
- FENDRYCHOVÁ, Jaroslava, Miluše VACUŠKOVÁ a Alena ZOUHAROVÁ. Ošetřovatelské diagnózy v pediatrii. 2. přeprac. vyd. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2005, 160 s. ISBN 8070134321. info
- O'CALLAGHAN, Christopher a Terence STEPHENSON. Pediatrie do kapsy. Translated by Jana Bíbová. 2., zcela přeprac. vydání. Praha: Grada, 2005, 434 s. ISBN 8024709333. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie I pro 2. ročník středních zdravotnických škol. 3., dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 112 s. ISBN 8073330210. info
- VOLF, Vladimír a Hana VOLFOVÁ. Pediatrie 2 : pro 3. ročník středních zdravotnických škol. 3. dopl. vyd. Praha: Informatorium, 2003, 240 s. ISBN 8073330237. info
- Výukové metody
- přednášky
skupinová práce (metody k podpoře kritického myšlení, participativní a heuristické)
skupinová diskuse
demonstrování a procvičení modelových situací
alternativní výukové metody - Metody hodnocení
- zápočet
písemný test teoretických znalostí - minimálně 75% úspěšnost - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2020, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2020/BTPO0121s