BSKO011p Komunitní péče - přednáška

Lékařská fakulta
podzim 2021
Rozsah
1.5/0/0. 22.5. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA (přednášející)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
Mgr. Dana Soldánová
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Miroslava Kyasová, PhD., MBA
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Út 14. 9. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 21. 9. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 5. 10. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 12. 10. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 19. 10. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 26. 10. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 2. 11. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 9. 11. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 16. 11. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 23. 11. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 30. 11. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 7. 12. 13:30–15:00 F01B1/309, Út 14. 12. 13:30–15:00 F01B1/309
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Komunitní péče předkládá studentům informace z oblasti zdravotní gramotnosti ve vztahu k podpoře zdraví a prevence vzniku onemocnění a z oblasti primární a komunitní péče. Obsahová skladba předmětu vychází z aktuální právní úpravy a z nejnovějších vědeckých poznatků a doporučení, včetně principů ošetřovatelství založeného na důkazech (Evidence Based Nursing). Předmět definuje základní demografické údaje ve vztahu ke komunitě, informace o etnických skupinách, schopnosti komunity o sebe pečovat a využívat sociální služby a podporu. Dále předmět orientuje studenta v systému zdravotních a sociálních služeb v komunitní péči a v jejich dostupnosti, v možnostech multidisciplinární spolupráce a představuje zdravotní politiku státu v oblasti komunitní péče. Další náplní předmětu je seznámení studenta s aktuálním zajištěním primární péče v České republice a činností sestry v rámci primární péče v ambulancích praktických lékařů, v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, v ambulancích gynekologie a stomatologie, v rámci lékařské služby první pomoci a v agenturách domácí péče. Zaměřuje se na specifika komunitní ošetřovatelské péče a edukaci pacientů všech věkových a sociálních skupin. Dále předmět uvádí do problematiky agrese, zneužívání, závislostí a péče o osoby se specifickými potřebami.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
definovat základní demografické údaje vztahující se ke komunitě a komunitní péči;
definovat socioekonomické faktory ovlivňující zdraví člověka;
vyjmenovat zdravotní a sociální služby v komunitní péči;
vyjmenovat možnosti multidisciplinární spolupráce v komunitní péči;
pochopit roli všeobecné sestry v komunitní péči, náplň její činnosti a možnosti profesního růstu;
vyjmenovat složky primární péče;
definovat léčebně preventivní péči v ambulancích praktických lékařů, v ambulancích praktických lékařů pro děti a dorost, v ambulancích gynekologie a stomatologie a v rámci lékařské služby první pomoci;
definovat domácí péči a přijmout její filozofii;
pochopit organizaci domácí péče;
vyjmenovat indikace k domácí péči a podmínky zahájení, poskytování a ukončení péče;
uvědomit si odlišnosti poskytování péče a komunikace ve vlastním sociálním prostředí klienta;
pochopit potřeby dětí, dospívajících, seniorů, chronicky nemocných a zdravotně postižených;
pochopit problematiku závislostí na návykových látkách a možnosti řešení;
pochopit problematiku agrese v rodině, v komunitě a možnosti řešení.
Osnova
  • Komunita a člověk.
  • Rodina, základ péče o zdraví člověka.
  • Socioekonomické faktory ovlivňující zdraví člověka.
  • Systém zdravotních a sociálních služeb v komunitní péči.
  • Multidisciplinární spolupráce v komunitní péči.
  • Role všeobecné sestry v komunitní péči, vzdělávání sester.
  • Primární péče.
  • Léčebně preventivní péče na pracovištích primární péče.
  • Domácí péče.
  • Organizace domácí péče.
  • Indikace k domácí péči.
  • Specifika domácí ošetřovatelské péče, horizontální management a jeho využití.
  • Spolupráce s rodinou a dobrovolníky v domácí péči.
  • Péče o potřeby dětí, dospívajících, seniorů, chronicky nemocných a zdravotně postižených. Rodina se zdravotně postiženým dítětem. Závislost na návykových látkách v komunitě.
  • Agrese v rodině, v komunitě, syndrom CAN.
Literatura
    doporučená literatura
  • SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 9788024735924. info
  • HOLČÍK, Jan. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 293 s. Škola a zdraví pro 21. století. ISBN 978-80-210-5239-0. info
  • KRÁTKÁ, Anna a Gabriela ŠILHÁKOVÁ. OŠETŘOVATELSTVÍ V KOMUNITNÍ PÉČI. První. Zlín: UTB, 2008, 159 s. ISBN 978-80-7318-726-2. info
  • JAROŠOVÁ, Darja. Úvod do komunitního ošetřovatelství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 99 s. ISBN 9788024721507. info
  • STREJČKOVÁ, Alice, Hana PINKAVOVÁ, Jana UHROVÁ a Jaromíra NOVOTNÁ. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. první. Praha: Fortuna, 2007, 119 s. ISBN 978-80-7168-943. info
  • HANZLÍKOVÁ, Alžbeta. Komunitní ošetřovatelství. 1. čes. vyd. Martin: Osveta, 2006, 271 s. ISBN 9788080632571. info
Výukové metody
monologické (výklad, přednáška);
dialogické (diskuze, rozhovor, brainstorming);
nácvik komunikačních dovedností;
řešení modelových situací
Metody hodnocení
Kolokvium.
Požadavky k získání kolokvia:
85% účast na teoretické výuce;
aktivní participace na výuce;
písemný test – ověření teoretický znalostí studenta.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.