BSSI011 Sociální interakce

Lékařská fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/0. 30. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Natália Beharková, Ph.D. (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
BSSI011/Sk_1: Po 13. 9. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 20. 9. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 27. 9. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 4. 10. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 11. 10. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 18. 10. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 25. 10. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 1. 11. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 8. 11. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 15. 11. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 22. 11. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 29. 11. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 6. 12. 15:00–16:40 F01B1/327, Po 13. 12. 15:00–16:40 F01B1/327
BSSI011/Sk_2: Út 14. 9. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 21. 9. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 5. 10. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 12. 10. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 19. 10. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 26. 10. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 2. 11. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 9. 11. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 16. 11. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 23. 11. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 30. 11. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 7. 12. 11:00–12:40 F01B1/327, Út 14. 12. 11:00–12:40 F01B1/327
Předpoklady
nejsou vyžadovány
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností sestry při navazování kontaktu a získávání důvěry pacienta, jeho rodiny pro zajištění efektivní a kvalitní péči. Hlavní prioritou předmětu je poskytnout studentům požadovaný obsah teoretických znalostí a komunikačních dovedností, které jim umožní profesionální chování v nejrůznějších situacích při poskytování ošetřovatelské péče pacientům a jejich blízkým, ale i při komunikaci v rámci multidisciplinárního týmu. Cílem předmětu je: - naučit studenty využívat jednotlivé efektivní metody sociální interakce a komunikace při poskytování ošetřovatelské péče s ohledem na zdravotní stav a specifické potřeby pacientů a jejich rodinných příslušníků, - procvičovat základní komunikační strategie přispívající k profesnímu rozvoji osobnosti studenta, - identifikovat faktory ovlivňující proces komunikace.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - charakterizovat složky komunikačního procesu; - rozlišovat verbální a neverbální komunikaci; - popsat faktory ovlivňující komunikační proces; - vysvětlit typy komunikace; - rozlišovat komunikační styly; - vést formální i neformální rozhovor s pacientem a jeho rodinou; - komunikovat a spolupracovat v týmu; - rozlišovat evaluační a devalvační prvky komunikačních postojů zdravotníků; - identifikovat problematické/specifické oblasti komunikačního procesu (komunikační bariéra, nespolupráce pacienta/rodiny, agresivita ve zdravotnictví, specifické potřeby pacienta a rodiny s ohledem na věk, zdravotní stav, disabilitu apod.); - využívat alternativní a augmentativní komunikační systémy; - vysvětlit postoje nemocného ke zdraví a nemoci, popsat fáze prožívání nemoci (ze strany pacienta, rodiny, postoj zdravotníka); - popsat problematiku umírání a smrti; - využívat efektivní komunikační strategie při poskytování ošetřovatelské péče; - uplatňovat produktivní chování a komunikační dovednosti v praxi.
Osnova
  • - Komunikace - definice, složky komunikačního procesu, verbální a neverbální komunikace, typy komunikace - Obecní zásady komunikace - Faktory ovlivňující komunikaci - Bariéry v komunikačním procesu - Ne/Efektivní komunikace - Komunikace v práci všeobecné sestry - Specifika komunikace u různých věkových skupin - Specifika komunikace s ohledem na disabilitu (smyslová, mentální, tělesná) - Prožívání nemoci (z pohledu pacienta, jeho rodiny, zdravotníka), komunikace s nemocným v jednotlivých fázích nemoci - Umírání a smrt - Komunikační styly - Asertivita - Konflikt a zvládaní konfliktních situací - Agresivita ve zdravotnictví - Syndrom vyhoření - Sebehodnocení
Literatura
    povinná literatura
  • ZACHAROVÁ, Eva. Komunikace v ošetřovatelské praxi. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 121 stran. ISBN 9788027101566. info
  • POKORNÁ, Andrea. Efektivní komunikační techniky v ošetřovatelství. 3. doplněné vydání. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010, 104 s. ošetřovatelství. ISBN 978-80-7013-524-2. info
  • PLEVOVÁ, Ilona a Regina SLOWIK. Komunikace s dětským pacientem. 1. vydání. Praha: Grada, 2010, 247 stran. ISBN 9788024729688. info
  • POKORNÁ, Andrea. Komunikace se seniory. první. Praha: Grada Publishing a.s., 2010, 160 s. Sestra (4048). ISBN 978-80-247-3271-8. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda a Jaroslava KRÁLOVÁ. Základní otázky komunikace : komunikace (nejen) pro sestry. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 135 s. ISBN 9788072625994. info
    doporučená literatura
  • TOMOVÁ, Šárka a Jana KŘIVKOVÁ. Komunikace s pacientem v intenzivní péči. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2016, 134 stran. ISBN 9788027100644. info
    neurčeno
  • Cesta k vyrovnanému životu : jak úspěšně řešit konflikty v práci i osobním životě. Translated by Svatoslav Gosman. Vyd. 1. Praha: Práh, 2014, 161 s. ISBN 9788072525355. info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Poradenství pro pozůstalé. 1. vydání. Praha: Grada, 2008, 143 s. ISBN 978-80-247-1740-1. info
Výukové metody
Přednáška a praktická cvičení s využitím interaktivních technik výuky (skupinová diskuse - práce ve skupině - simulace specifických potřeb v komunikaci - hraní rolí - nácvik vybraných komunikačních strategií).
Metody hodnocení
V průběhu semestru proběhne blok cvičení (studenti jsou rozděleni do skupin). Metody hodnocení: pohovor, diskuse ve výuce, splnění průběžných požadavků při řešení problémových úloh v rámci výuky.
Informace učitele
Předmět je ukončen zápočtem. Podmínkou pro udělení zápočtu je 100% účast ve výuce (akceptována bude omluva 2 hodin za semestr v IS MU), aktivita ve výuce, skupinová diskuse s ověřením získaných znalostí, splnění průběžných požadavků při řešení problémových úloh v rámci výuky. Předmět připravuje studenty na odbornou ošetřovatelskou praxi. Studenti musí být schopni využívat mezipředmětové vazby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.