BSOS0121c Ošetřovatelství I - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 15. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D. (cvičící)
Gabriela Rozínková (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Andrea Pokorná, Ph.D.
Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Natália Beharková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav zdravotnických věd – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Rozvrh
Čt 5. 10. 10:00–12:30 B11/327, Čt 2. 11. 10:00–12:30 B11/327, Čt 16. 11. 10:00–12:30 B11/327, Čt 30. 11. 10:00–12:30 A19/115, Čt 7. 12. 10:00–12:30 B11/327
Předpoklady
Vzhledem k zařazení předmětu (1. ročník v 1. semestru) nejsou stanoveny předpoklady ani prerekvizity.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení vědomostí ze základů vědeckého výzkumu a základů zpracování statistických dat tak, aby byl vytvořen obecný základ pro zpracování a realizace tématu ošetřovatelského výzkumu při přípravě bakalářské práce. Studen získá představu o základech výzkumu a vědecké práce, osvojí si základní pojmy pravděpodobnosti a statistiky a základní dovednosti statistického zpracování dat. Bude tak schopen provést základní průzkum, zpracovat získaná data a správně interpretovat získané poznatky. Všechny získané znalosti včetně základů typografie pak následně studen prakticky aplikuje při zpracování bakalářské práce.
Výstupy z učení
Po absolvování studia by student měl v oblasti kognitivní: - znát základní formy výzkumu, jejich využití a přínos;
- definovat základní výzkumné nástroje (dotazník, záznamový arch, interview);
- identifikovat vhodné nástroje pro základní analýzu dat;
- vyjmenovat rizika nesprávné interpretace získaných dat;
Po absolvování studia by studen měl v oblasti psychomotorické: - formulovat výzkumný problém, výzkumnou otázku a předpoklady zjištění;
- uplatnit odpovídající rozhodovací procesy ve výběru vhodné formy výzkumu a výzkumného nástroje dle stanoveného problému;
- interpretovat základní přehled získaných dat;
- konstruktivně kriticky zhodnotit předkládaný vědecký text;
Po absolvování studia by studen měl v oblasti afektivní: - chápat principy etického přístupu ve výzkumu;
- oceňovat význam výzkumu v ošetřovatelství;
Osnova
  • Výzkum, jeho formy a rozdělení;
  • výzkum v ošetřovatelství, kritické myšlení jako základ rozvoje vědního oboru;
  • Organizační formy ve vědecké komunikaci publikaci;
  • Retrospektivní a prospektivní výzkumné postupy;
  • Kvantitativní průzkum (se zřetelem na dotazníkový průzkum);
  • Kvalitativní průzkum (se zřetelem na rozhovor);
  • Základy popisné statistiky, průzkumová analýza;
  • Recenze na odbornou publikaci - konstruktivně kritická analýza;
  • Cvičení: Příprava výzkumné práce - rešerše, veřejné databáze, formulace problému a výzkumné otázky;
  • Příprava harmonogramu výzkumné práce, stanovení cílů;
  • Konstrukce nástroje pro sběr dat (formulář: dotazník, rozhovor);
  • Interpretace a prezentace dat;
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, Jan a Jiří REMR. Metody výzkumu a evaluace. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 372 stran. ISBN 9788026211921. info
    doporučená literatura
  • JAROŠOVÁ D. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Ostrava: Ostravská univerzita, 2019.
  • ŘÍHÁČEK, T. A KOL. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • HENDL, Jan, Jakub SIEGL a Martin MOLDAN. Základy matematiky, logiky a statistky pro sociologii a ostatní společenské vědy v příkladech. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2019, 539 stran. ISBN 9788024643052. info
  • JAROŠOVÁ, Darja, Kamila MAJKUSOVÁ, Radka KOZÁKOVÁ a Renáta ZELENÍKOVÁ. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. 1. vydání. Praha: Grada, 2016, 144 stran. ISBN 9788024754260. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a r. Praha: Portál, 2016, 437 stran. ISBN 9788026209829. info
  • PUNCH, Keith. Úspěšný návrh výzkumu. Translated by Jan Hendl. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015, 230 stran. ISBN 9788026209805. info
Výukové metody
prezentace, cvičení/seminář, skupinová práce, diskuse, problem based learning, individuální orální prezentace.
Metody hodnocení
Ukončení předmětu je hodnoceno zápočtem na základě formulovaného problému (návrh výzkumné otázky) v ošetřovatelství.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.