MOZO0311c Základy oftalmopedie

Lékařská fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je základní seznámení s oborem speciální pedagogika oftalmopedie se zaměřením na podporu jedince se zrakovým postižením v kontextu ovlivnění kvality jeho života. Předmět poskytuje informace o specifických potřebách osob s postižením zraku v jednotlivých věkových obdobích a o možnostech jejich naplňování ve speciálněpedagogických konceptech poradenství a intervence.
Výstupy z učení
Student bude po ukončení předmětu schopen: - identifikovat a shrnout důležité oblasti vlivu postižení zraku na kvalitu života člověka dle věkových období; - určit a popsat současné možnosti poradenství a intervence se zaměřením na věková období; -porozumět potřebám osob s postižením zraku různého stupně postižení
Osnova
  • 1. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (psychické procesy, komunikace) a vliv na kvalitu života – získané/ vrozené postižení. 2. Vliv postižení zraku na psychomotorický vývoj dítěte s těžkým zrakovým postižením. Možnosti speciálněpedagogické intervence a podpory. 3. Raná péče - teoretická východiska včasné intervence, a její význam pro podporu vývoje dítěte a pro podporu rodiny. Možnosti podpory zrakového vnímání v kontextu mezioborové spolupráce. 4. Specifika vzdělávacích potřeb a opatření pro vzdělávání v závislosti na věku a na stupni postižení zraku. 5. Speciálněpedagogické poradenství pro děti se zrakovým postižením v předškolním věku a ve školním věku v kontextu mezioborové spolupráce. 6. Komunikace osob s postižením zraku – specifika komunikačního procesu s osobou s postižením zraku, přístup k informacím. 7. Poradenství pro osoby s postižením zraku - poskytovatelé sociálních služeb a jejich nabídka s ohledem na cíle poskytovaných služeb a na věk klienta. 8. Rodina dítěte s postižením zraku a s kombinovaným postižením. Potřeby rodiny s ohledem na perspektivu života dítěte s postižením zraku. 9. Kombinované postižení - poradenství a intervence u osob s kombinovaným postižením s přítomností zrakového postižení. Hluchoslepota. 10. Specifické kompetence osob s postižením zraku, jejich podpora a posilování.
Literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Marie PAVLOVSKÁ a Martin VRUBEL. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se zrakovým postižením. Metodická příručka. Online. 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 135 s. ISBN 978-80-210-9845-9. Čítárna Munispace info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). Online. 2020. ISBN 978-80-210-9590-8. URL info
  • JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • BUBENÍČKOVÁ, Hana, Petr KARÁSEK a Radek PAVLÍČEK. Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. 1. vyd. Brno: TyfloCentrum Brno, 2012, 136 s. ISBN 9788026015383. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
Výukové metody
Přímá výuka, video, distanční práce
Metody hodnocení
účast ve výuce, zkouška

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2024/MOZO0311c