LF:BFMT0353 Metodika těl. výchovy III - Informace o předmětu
BFMT0353 Metodika tělesné výchovy III
Lékařská fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Gabriela Gregorovič (přednášející)
Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ferdinand Szemla (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií - Rozvrh
- St 17. 9. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 24. 9. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 1. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 8. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 15. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 22. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 29. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 5. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 12. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 19. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 26. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 3. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 10. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 17. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BFMT0353/Sk_2: Út 30. 9. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 11. 11. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 9. 12. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 16. 12. 12:00–14:50 viz studijní materiály/see study materials, F. Szemla - Předpoklady
- BFMT0252 Metodika těl. výchovy II - cvi && BOZP_OK(bozp_fsps_lf_metod_tv_iii_cv)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Fyzioterapie (angl.) (program LF, B-SZ)
- Fyzioterapie (program LF, B-FYZI)
- Fyzioterapie (program LF, B-SZ)
- Physiotherapy (program LF, B-PHYSI)
- Cíle předmětu
- Výuka na bazénu:
1. Osvojit si základní plavecké dovednosti a metodiku výuky plavání.
2. Pochopit a aplikovat principy pohybu ve vodním prostředí pro terapeutické a regenerační účely.
3. Naučit se využívat vodní prostředí pro kompenzaci pohybových dysbalancí a podporu psychické relaxace.
4. Umět navrhnout a vést cvičební jednotku s různým cílem (regenerace, mobilizace, posilování, kompenzace).
5. Seznámit se s metodikou plavání a cvičení pro osoby se specifickými potřebami.
6. Nácvik záchrany tonoucího
Výuka outdoorové části:
1. Osvojit si zásady bezpečného pohybu v terénu (pěší turistika, běh, hiking) a jejich využití v rámci fyzioterapie.
2. Naučit se plánovat a vést pohybové jednotky v přírodě s ohledem na věk, kondici a zdravotní stav klienta.
3. Pochopit vliv přírodního prostředí na pohybový aparát, regeneraci a psychickou pohodu.
4. Seznámit se s metodikou využití chůze, běhu a turistických aktivit pro prevenci a kompenzaci pohybových dysbalancí.
5. Rozvinout schopnost organizace skupinové outdoorové aktivity včetně motivace a bezpečnostních opatření. - Výstupy z učení
- Student dovede uplatnit po ukončení předmětu:
- Využít znalosti základních plaveckých dovedností a správné techniky plaveckého způsobu prsa, znak a kraul.
- Charakterizovat základní pojmy a zákonitosti cvičení ve vodním prostředí.
- Aplikovat různé formy cvičení v mělké i hluboké vodě bez pomůcek, a to s využitím vodních pomůcek.
Outdorová část:
- Vysvětlit vliv terénu, tempa a délky trvání na zatížení pohybového aparátu a kardiovaskulárního systému.
- Aplikovat metodické postupy vedení turistické či běžecké jednotky pro různé cílové skupiny.
- Navrhnout kompenzační a regenerační cvičení v návaznosti na outdoorovou aktivitu.
- Posoudit rizika spojená s outdoorovými aktivitami a navrhnout preventivní opatření (výbava, hydratace, první pomoc).
- Samostatně vést skupinovou outdoorovou jednotku s konkrétním cílem (výkonnostní, regenerační, rekreační). - Osnova
- Část A – Výuka plaveckých dovedností a pohybu ve vodě:
- 1. Základy pohybu ve vodě – poloha těla, dýchání do vody, vnímání odporu vody, orientace ve vodním prostředí, splývání.
- 2. Základy plaveckého stylu kraul, znak.
- 3. Základy plaveckého stylu prsa.
- 4. Plavecké pomůcky a jejich použití – destičky, plavecké packy, ploutve.
- 5. Přizpůsobení plavání pro osoby s postižením.
- 6. Záchrana tonoucího
- Část B – Cvičení ve vodě a regenerační techniky:
- 1. Zásady pohybových aktivit ve vodě – Halliwick metoda, vlastnosti vody a jejich využití v terapii.
- 2. Regenerační techniky bez pomůcek – dýchání, uvolnění, mobilizace, relaxace.
- 3. Aquafitness bez pomůcek – pohyb ve vodě s využitím odporu, zlepšení mobility, kompenzace.
- 4. Aquafitness s pomůckami – pásy, rukavice, pěnové válce, zátěže – posílení a odlehčení zatížení.
- 5. Aquaerobic s hudbou – rytmizace pohybu, motivace klientů, specifika podle cílové skupiny.
- 6. Studentem vedená mini-lekce – výstup zaměřený na cvičební jednotku s konkrétním cílem (např. regenerace, kompenzace).
- Outdoorová část:
- Část A – Turistika a chůze v přírodě
- 1. Zásady efektivní chůze – držení těla, délka kroku, rytmizace dechu.
- 2. Chůze po různých typech terénu – rovina, kopec, nerovnosti.
- 3. Plánování a vedení turistické trasy (časová náročnost, profil, rizika).
- 4. Vliv turistiky na zdraví – prevence obezity, vliv na kloubní aparát, relaxace.
- Část B – Běh a běžecká metodika
- 1. Technika běhu – postavení těla, práce paží, došlap.
- 2. Běh v terénu (trail running) vs. běh na rovině.
- 3. Intervalová a vytrvalostní složka běžecké přípravy.
- 4. Běh jako prostředek kondiční přípravy i rehabilitace.
- 5. Zásady prevence zranění při běhu (obuv, povrch, postupné zatížení).
- Část C – Hiking a pobyt v přírodě
- 1. Výbava pro jednodenní a vícedenní aktivity (obuv, batoh, strava).
- 2. Zásady bezpečného pohybu v přírodě – orientace, hydratace, počasí.
- 3. Vliv prostředí (nadmořská výška, klima) na fyziologii organismu.
- 4. Organizace a vedení skupinové outdoorové aktivity.
- 5. První pomoc při běžných úrazech a zdravotních komplikacích v terénu.
- Literatura
- doporučená literatura
- Dvořáková, H., Zajíček, L. (2010). Plavání pro každého. Karolinum.
- Vindušková, J. (2008). Cvičení ve vodě. Grada.
- Kovář, R. et al. (2001). Tělesná výchova zdravotně oslabených. SPN.
- Tlapáková, E. (2004). Plavání dětí předškolního a mladšího školního věku. Karolinum.
- Gúth, A. (2004). Plavání – technika, výuka, trénink. Grada.
- Halliwick Association of Swimming Therapy (online materiály)
- neurčeno
- KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén, 2020, xxxi, 713. ISBN 9788074925009. info
- NEUMAN, Jan; Jiří BRTNÍK; Petr ĎOUBALÍK; Jiří ŠAFRÁNEK; Ladislav VOMÁČKO a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Turistika a sporty v přírodě. Vydání první. Praha: Portál, 2000, 197 stran. ISBN 8071783919. info
- Výukové metody
- Praktická výuka formou cvičení.
- Metody hodnocení
- Bazén:
- Aktivní účast - 2 neomluvené absence
- Průběžné úkoly – pozorování, sebereflexe, návrh cvičební jednotky
- Závěrečný výstup – mini-lekce vedená studentem ve skupině
- 100m stylem prsa nebo kraul správnou technikou
Outdoorová část:
- Aktivní účast
- Průběžné úkoly – pozorování, sebereflexe, návrh cvičební jednotky pro specifickou cílovou skupinu
- Závěrečný výstup – vedení části lekce studentem - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- BFMT0454 Metodika tělesné výchovy IV
BFMT0353 && bozp_ok(bozp_fsps_lf_metod_tv_iv_cv)
- BFMT0454 Metodika tělesné výchovy IV
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/BFMT0353