BFMT0353 Metodika tělesné výchovy III

Lékařská fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 30. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Gabriela Gregorovič (přednášející)
Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ferdinand Szemla (cvičící)
Mgr. Pavlína Vaculíková, Ph.D. (pomocník)
Garance
Mgr. Silvie Kodešová, Ph.D.
Katedra fyzioterapie a rehabilitace – Pracoviště nelékařských oborů – Lékařská fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Leona Dunklerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a společenských věd – Fakulta sportovních studií
Rozvrh
St 17. 9. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 24. 9. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 1. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 8. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 15. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 22. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 29. 10. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 5. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 12. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 19. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 26. 11. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 3. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 10. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná, St 17. 12. 12:00–13:00 bazén TJ Tesla Lesná
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BFMT0353/Sk_1: Út 16. 9. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 14. 10. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 25. 11. 12:00–14:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 16. 12. 12:00–14:50 viz studijní materiály/see study materials, F. Szemla
BFMT0353/Sk_2: Út 30. 9. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 11. 11. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 9. 12. 16:00–18:50 viz studijní materiály/see study materials, Út 16. 12. 12:00–14:50 viz studijní materiály/see study materials, F. Szemla
Předpoklady
BFMT0252 Metodika těl. výchovy II - cvi && BOZP_OK(bozp_fsps_lf_metod_tv_iii_cv)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka na bazénu:
1. Osvojit si základní plavecké dovednosti a metodiku výuky plavání.
2. Pochopit a aplikovat principy pohybu ve vodním prostředí pro terapeutické a regenerační účely.
3. Naučit se využívat vodní prostředí pro kompenzaci pohybových dysbalancí a podporu psychické relaxace.
4. Umět navrhnout a vést cvičební jednotku s různým cílem (regenerace, mobilizace, posilování, kompenzace).
5. Seznámit se s metodikou plavání a cvičení pro osoby se specifickými potřebami.
6. Nácvik záchrany tonoucího

Výuka outdoorové části:
1. Osvojit si zásady bezpečného pohybu v terénu (pěší turistika, běh, hiking) a jejich využití v rámci fyzioterapie.
2. Naučit se plánovat a vést pohybové jednotky v přírodě s ohledem na věk, kondici a zdravotní stav klienta.
3. Pochopit vliv přírodního prostředí na pohybový aparát, regeneraci a psychickou pohodu.
4. Seznámit se s metodikou využití chůze, běhu a turistických aktivit pro prevenci a kompenzaci pohybových dysbalancí.
5. Rozvinout schopnost organizace skupinové outdoorové aktivity včetně motivace a bezpečnostních opatření.
Výstupy z učení
Student dovede uplatnit po ukončení předmětu:
- Využít znalosti základních plaveckých dovedností a správné techniky plaveckého způsobu prsa, znak a kraul.
- Charakterizovat základní pojmy a zákonitosti cvičení ve vodním prostředí.
- Aplikovat různé formy cvičení v mělké i hluboké vodě bez pomůcek, a to s využitím vodních pomůcek.

Outdorová část:
- Vysvětlit vliv terénu, tempa a délky trvání na zatížení pohybového aparátu a kardiovaskulárního systému.
- Aplikovat metodické postupy vedení turistické či běžecké jednotky pro různé cílové skupiny.
- Navrhnout kompenzační a regenerační cvičení v návaznosti na outdoorovou aktivitu.
- Posoudit rizika spojená s outdoorovými aktivitami a navrhnout preventivní opatření (výbava, hydratace, první pomoc).
- Samostatně vést skupinovou outdoorovou jednotku s konkrétním cílem (výkonnostní, regenerační, rekreační).
Osnova
  • Část A – Výuka plaveckých dovedností a pohybu ve vodě:
  • 1. Základy pohybu ve vodě – poloha těla, dýchání do vody, vnímání odporu vody, orientace ve vodním prostředí, splývání.
  • 2. Základy plaveckého stylu kraul, znak.
  • 3. Základy plaveckého stylu prsa.
  • 4. Plavecké pomůcky a jejich použití – destičky, plavecké packy, ploutve.
  • 5. Přizpůsobení plavání pro osoby s postižením.
  • 6. Záchrana tonoucího
  • Část B – Cvičení ve vodě a regenerační techniky:
  • 1. Zásady pohybových aktivit ve vodě – Halliwick metoda, vlastnosti vody a jejich využití v terapii.
  • 2. Regenerační techniky bez pomůcek – dýchání, uvolnění, mobilizace, relaxace.
  • 3. Aquafitness bez pomůcek – pohyb ve vodě s využitím odporu, zlepšení mobility, kompenzace.
  • 4. Aquafitness s pomůckami – pásy, rukavice, pěnové válce, zátěže – posílení a odlehčení zatížení.
  • 5. Aquaerobic s hudbou – rytmizace pohybu, motivace klientů, specifika podle cílové skupiny.
  • 6. Studentem vedená mini-lekce – výstup zaměřený na cvičební jednotku s konkrétním cílem (např. regenerace, kompenzace).
  • Outdoorová část:
  • Část A – Turistika a chůze v přírodě
  • 1. Zásady efektivní chůze – držení těla, délka kroku, rytmizace dechu.
  • 2. Chůze po různých typech terénu – rovina, kopec, nerovnosti.
  • 3. Plánování a vedení turistické trasy (časová náročnost, profil, rizika).
  • 4. Vliv turistiky na zdraví – prevence obezity, vliv na kloubní aparát, relaxace.
  • Část B – Běh a běžecká metodika
  • 1. Technika běhu – postavení těla, práce paží, došlap.
  • 2. Běh v terénu (trail running) vs. běh na rovině.
  • 3. Intervalová a vytrvalostní složka běžecké přípravy.
  • 4. Běh jako prostředek kondiční přípravy i rehabilitace.
  • 5. Zásady prevence zranění při běhu (obuv, povrch, postupné zatížení).
  • Část C – Hiking a pobyt v přírodě
  • 1. Výbava pro jednodenní a vícedenní aktivity (obuv, batoh, strava).
  • 2. Zásady bezpečného pohybu v přírodě – orientace, hydratace, počasí.
  • 3. Vliv prostředí (nadmořská výška, klima) na fyziologii organismu.
  • 4. Organizace a vedení skupinové outdoorové aktivity.
  • 5. První pomoc při běžných úrazech a zdravotních komplikacích v terénu.
Literatura
    doporučená literatura
  • Dvořáková, H., Zajíček, L. (2010). Plavání pro každého. Karolinum.
  • Vindušková, J. (2008). Cvičení ve vodě. Grada.
  • Kovář, R. et al. (2001). Tělesná výchova zdravotně oslabených. SPN.
  • Tlapáková, E. (2004). Plavání dětí předškolního a mladšího školního věku. Karolinum.
  • Gúth, A. (2004). Plavání – technika, výuka, trénink. Grada.
  • Halliwick Association of Swimming Therapy (online materiály)
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Druhé vydání. Praha: Galén, 2020, xxxi, 713. ISBN 9788074925009. info
  • NEUMAN, Jan; Jiří BRTNÍK; Petr ĎOUBALÍK; Jiří ŠAFRÁNEK; Ladislav VOMÁČKO a Soňa BOŠTÍKOVÁ. Turistika a sporty v přírodě. Vydání první. Praha: Portál, 2000, 197 stran. ISBN 8071783919. info
Výukové metody
Praktická výuka formou cvičení.
Metody hodnocení
Bazén:
- Aktivní účast - 2 neomluvené absence
- Průběžné úkoly – pozorování, sebereflexe, návrh cvičební jednotky
- Závěrečný výstup – mini-lekce vedená studentem ve skupině
- 100m stylem prsa nebo kraul správnou technikou

Outdoorová část:
- Aktivní účast
- Průběžné úkoly – pozorování, sebereflexe, návrh cvičební jednotky pro specifickou cílovou skupinu
- Závěrečný výstup – vedení části lekce studentem
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/BFMT0353