MYPS0111c Základy kognitivní psychologie - cvičení

Lékařská fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0.5/0. 7.5. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Miroslav Šipula (cvičící)
Mgr. Lenka Štěpánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Lenka Štěpánková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl poutavým způsobem studentům nastínit zákonitosti vnímání světa kolem nás a ukázat, jak zajímavé je lidskou kognici zkoumat. Kurz klade důraz na vědecké zpracování jednotlivých témat a pohled na kognitivní procesy optikou současných vědeckých studií.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu bude student schopen:
1. Charakterizovat jednotlivé kognitivní procesy, vztahy mezi nimi a jejich manifestaci v chování
2. Vysvětlit jednotlivé teorie vnímání, paměťové modely a modely pozornosti
3. Formulovat závěry o propojení jednotlivých kognitivních funkcí s emocemi, motivací a chováním
4. Popsat výzkumné metody používané v kognitivní psychologii při experimentování v oblasti kognitivních procesů
5. Integrovat poznatky o lidské kognici do jiných psychologických disciplín
Osnova
  • Úvod do kurzu
  • Historický pohled na kognitivní psychologii: psychologie jako samostatná věda, psychologické školy předcházející kognitivní revoluci a neudržitelnost behaviorismu, kognitivní revoluce a její dopad na psychologii, od kognitivní revoluce po dnešek: trendy ve zkoumání lidské kognice, otázka vědomí a umělé inteligence (od Turinga, přes Searlea až po Dennetta).
  • Vnímání
  • Psychofyzika (Weber-Fechnerův zákon), rozpoznávání objektů (Marrův model, Biedermanův model), konstruktivistická teorie vnímání vs. přímé vnímání (Gibson) a tzv. embedded cognition, affordance, vnímání barev (Young-Helmholtzova teorie, Heringova teorie a Hurvichova teorie), gestalt zákony percepce, zrakové iluze, patologie ve vnímání (blindsight, neglect, prozopagnózie…), nestandardní vnímání (synestezie), mentální reprezentace, Paiviův model duálního kódování, Schémata (Bartlett), scénáře (Schank & Abelson), představy (Kosslyn), mentální rotace (Shepard & Metzler), boundary extension (Intraub).
  • Paměť
  • Druhy paměti dle uložených informací (epizodická, sémantická, autobiografická), vztah mezi epizodickou a autobiografickou pamětí (Pathman et al., 2011), deklarativní a procedurální paměť, druhy paměti dle délky podržení informací (model Atkinson & Shiffrin), pracovní paměť (Baddeley & Hitch) a její složky, Conwayův model autobiografické paměti, autobiografická paměť a trauma, vzpomínkový boom a životní skripty (Berntsen & Rubin), zábleskové vzpomínky (Brown & Kulik), Living in History (Brown), zapomínání, amnézie.
  • Pozornost
  • Definice a vlastnosti pozornosti, klasické teorie pozornosti (teorie filtru: Treismanová, Deutsch & Deutschová, Broadbent), kapacitní model pozornosti (Kahneman, Norman & Bobrow), zaměřená pozornost, rozdělení pozornosti, cocktail party fenomén, slepota ke změně (change blindness), chybné výkony, testování pozornosti (zrakové, sluchové).
  • Jazyk a řeč
  • Začátky výzkumu jazyka, kognitivní antropologie, Sapir-Whorfova hypotéza jazykové relativity a vztah jazyka a myšlení, kategorizace pojmů (teorie prototypů, teorie exemplářů, teorie definujících atributů, fuzzy pojmy, ad hoc pojmové kategorie – Barsalou), teorie osvojování řeči (Piaget, Vygotsky, Chládková), čtení a produkce řeči, teorie memů (Blackmore), afázie. Myšlení a rozhodování Usuzování, indukce, dedukce, analýza, syntéza, konvergentní, divergentní myšlení, řešení problémů a expertství, rozhodování, Tversky a Kahneman (prospect theory, heuristiky), Damasio a Bechara (hypotéza somatických markerů, Iowa Gambling task + kritika), tvořivost.
Literatura
    povinná literatura
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Cognitive psychology : a student's handbook. Seventh edition. London: Psychology Press, Taylor & Francis Group, 2015, xviii, 838. ISBN 9781848724167. info
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
    doporučená literatura
  • GOLDSTEIN, E. B. (2014). Cognitive psychology: Connecting mind, research and everyday experience. Nelson Education.
  • KAHNEMAN, Daniel. Myšlení - rychlé a pomalé. Translated by Eva Nevrlá. Vydání první. V Brně: Jan Melvil, 2012, 542 stran. ISBN 9788087270424. URL info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík - Rostislav Benák - Dagmar Brejlová - Jiř. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 636 stran. ISBN 8071783765. info
    neurčeno
  • Baars, B. J., & Gage, N. M. (2010). Cognition, brain, and consciousness: Introduction to cognitive neuroscience. Academic Press.
  • ŠIKL, Radovan. Zrakové vnímání. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2012, 312 stran. ISBN 9788024730295. URL info
Výukové metody
Seminární cvičení V rámci seminárního cvičení se studenti setkají s aplikací přednášených informací prostřednictvím zajímavých aktivit a aktivně se do průběhu cvičení zapojí. Vypracování úkolu k vynechanému semináři je i v případě absence vyžadováno. Samostudium literatury Každé z pěti témat bude od studentů vyžadovat prostudování jedné vědecké studie (vložené vyučujícím do studijních materiálů) před samotným seminárním cvičením věnovaném tomuto tématu. Je doporučeno přečtení všech studií, jejich obsah může být předmětem závěrečného testu. K prvému seminárnímu cvičení se úkol nevztahuje, je však doporučeno si studii k tomuto cvičení i navzdory tomu přečíst. Povinné domácí úkoly Student v průběhu semestru vypracuje minimálně jednu diskusní otázku ke každé z 5 studií, které vloží do příslušné odevzdávárny. Dále student vypracuje jednu testovú otázku, která se bude týkat tématu a bude obsahovat 5 možností odpovědi, kdy vždy právě jedna je správná. Diskuze v rámci seminárních cvičení.
Metody hodnocení
Hodnocení domácích úkolů (podrobné zadání a bodování je popsáno v rámci interaktivní osnovy). Odevzdání 5+1 domácích úkolů je povinné, studentovi bude za odevzdání všech úkolů udělen zápočet. Pozdně odevzdaný úkol nebude akceptován.
Průběžný test. V průběhu semestru bude pro studenty připraven průběžný test. V testu se mohou objevit otázky multiple choice nebo otevřené otázky. Body z testu se započítají do finálního hodnocení předmětu. Maximální počet bodů za průběžný test je 20.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/med/podzim2025/MYPS0111c