CJp056 Divadelní praktikum 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prakticky seznámit studenty s inscenační tvorbou. Postupně jsou vedeni k tvorbě krátkých divadelních výstupů, od volby předlohy či námětu až po samotnou realizaci. Předmět tak nabízí studentům bližší seznámení s divadelní tvorbou, a to prostřednictvím vlastní zkušenosti. Na základě vybraného tématu/námětu se učí pracovat s výstavbou divadelní situace a její reflexí. Na tomto principu si sami, pomocí praktických cvičení, osvojují základní předpoklady pro divadelní zpracování daného tématu/námětu. Tímto způsobem se také seznamují teoretickými poznatky z oblasti divadelní teorie (terminologie, divadelní složky, formy a žánry divadla atd.), které jsou s tvorbou inscenace spjaty.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé divadelní složky;
- orientovat se ve výstavbě situace, dramatické situace a jevištní situace;
- využít vybraný námět pro jevištní zpracování;
- vytvořit krátkou jevištní situace, a to na základě zadaného úkolu;
- reflektovat vlastní jevištní tvar či ostatních.
Osnova
  • 1) Úvod do předmětu
  • 2) Seznámení skupiny
  • 3) Dech, hlas, pohyb
  • 4) Pohybová a hlasová improvizace
  • 5) Situace, dramatická situace, jevištní situace
  • 6) Výběr námětu pro divadelní zpracování
  • 7) Tvorba krátkých divadelních výstupů
Literatura
  • ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání prv. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016, 189 stran. ISBN 9788070683057. info
  • MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Translated by Ivan Kolman. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015, 327 stran. ISBN 9788074600845. info
  • KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 171 s. ISBN 9788086928616. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. rozš. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008, 209 s. ISBN 9788086928463. info
  • BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Translated by Adrian Jackson. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, xxix, 301. ISBN 0415267080. info
  • BROOK, Peter. Prázdný prostor. Translated by Alois Bejblík. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 229 s. URL info
  • BERNARD, Jan. Co je divadlo. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 330 stran. info
  • HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1980, 89 s. info
Výukové metody
Hlasová a pohybová improvizace, herní jednání, jevištní jednání, práce s textem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen praktickou ukázkou výsledného divadelního tvaru, buď ve formě veřejné produkce či interního skupinového předvedení. Hodnocení probíhá na základě analýzy výsledků činnosti studenta - aktivní zapojení studentů, pravidelná docházka, domácí příprava a reflexe výsledného divadelního tvaru.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.