PdF:CJp056 Divadelní praktikum 2 - Informace o předmětu
CJp056 Divadelní praktikum 2
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- MgA. Miroslav Jindra, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20 - Mateřské obory/plány
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-CJ3S) (2)
- Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je prakticky seznámit studenty s inscenační tvorbou. Postupně jsou vedeni k tvorbě krátkých divadelních výstupů, od volby předlohy či námětu až po samotnou realizaci. Předmět tak nabízí studentům bližší seznámení s divadelní tvorbou, a to prostřednictvím vlastní zkušenosti. Na základě vybraného tématu/námětu se učí pracovat s výstavbou divadelní situace a její reflexí. Na tomto principu si sami, pomocí praktických cvičení, osvojují základní předpoklady pro divadelní zpracování daného tématu/námětu. Tímto způsobem se také seznamují teoretickými poznatky z oblasti divadelní teorie (terminologie, divadelní složky, formy a žánry divadla atd.), které jsou s tvorbou inscenace spjaty.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- charakterizovat jednotlivé divadelní složky;
- orientovat se ve výstavbě situace, dramatické situace a jevištní situace;
- využít vybraný námět pro jevištní zpracování;
- vytvořit krátkou jevištní situace, a to na základě zadaného úkolu;
- reflektovat vlastní jevištní tvar či ostatních. - Osnova
- 1) Úvod do předmětu
- 2) Seznámení skupiny
- 3) Dech, hlas, pohyb
- 4) Pohybová a hlasová improvizace
- 5) Situace, dramatická situace, jevištní situace
- 6) Výběr námětu pro divadelní zpracování
- 7) Tvorba krátkých divadelních výstupů
- Literatura
- ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Mluvní výchova dětí. V tomto souboru vydání prv. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2016, 189 stran. ISBN 9788070683057. info
- MITCHELL, Katie. Umění a řemeslo režiséra. Translated by Ivan Kolman. Vydání první. V Brně: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015, 327 stran. ISBN 9788074600845. info
- KOVALČUK, Josef. Téma: autorské divadlo. 1. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2009, 171 s. ISBN 9788086928616. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. 3. rozš. vyd. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008, 209 s. ISBN 9788086928463. info
- BOAL, Augusto. Games for actors and non-actors. Translated by Adrian Jackson. 2nd ed. New York: Routledge, 2002, xxix, 301. ISBN 0415267080. info
- BROOK, Peter. Prázdný prostor. Translated by Alois Bejblík. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988, 229 s. URL info
- BERNARD, Jan. Co je divadlo. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1983, 330 stran. info
- HOŘÍNEK, Zdeněk. Úvod do praktické dramaturgie. 1. vyd. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1980, 89 s. info
- Výukové metody
- Hlasová a pohybová improvizace, herní jednání, jevištní jednání, práce s textem, diskuzní metody, metody vytváření dovedností.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen praktickou ukázkou výsledného divadelního tvaru, buď ve formě veřejné produkce či interního skupinového předvedení. Hodnocení probíhá na základě analýzy výsledků činnosti studenta - aktivní zapojení studentů, pravidelná docházka, domácí příprava a reflexe výsledného divadelního tvaru.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp056