CJp207 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 2

Pedagogická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Adam Veřmiřovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
CJp207/01: Čt 14:00–15:50 učebna 34, A. Veřmiřovský, J. Zítková
CJp207/02: St 16:00–17:50 učebna 53, A. Veřmiřovský, J. Zítková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studující se seznámí s různorodými metodami a formami práce s jazykovým materiálem a s literárními texty ve výuce předmětu český jazyk a literatura na základní škole. Vyzkouší si různorodé možnosti přístupu k integraci všech složek předmětu – výchovy jazykové, komunikační a slohové, literární – do funkčního, odborně správného a metodicky promyšleného celku výukové lekce, která bude respektovat heterogenitu cílového žákovského kolektivu. Důraz je kladen na schopnost reflexe simulovaných (ve výuce přímo realizovaných) výukových lekcí, a to v sérii postupných kroků zpětné vazby.
Výstupy z učení
Studující: - získají dovednost sestavit přípravu na vyučovací hodinu integrující učivo všech složek předmětu, zvolit vhodné metody a formy práce, připravit veškeré výukové materiály: funkčně vybraný text, pracovní listy, prezentace, didaktické hry, včetně využití vhodných aplikací apod.; podle uvážení a potřeby tyto materiály diferencují s ohledem na (potenciální) heterogenitu kolektivu; - získají dovednost vnímat výukové procesy v simulovaných situacích z pozice žactva i vyučujících; - vyjmenují a dokáží aplikovat postupy sebereflexe a reflexe, tj. formulování zpětné vazby v sérii jednotlivých kroků zahrnujících oceňování, vyjasňování otázkami a doporučování případných změn; - trénují možnosti, jak mezi sebou (příp. se svými žáky) věcně a podporujícím způsobem komunikovat, respektovat potřebu bezpečí, tj. aktivně vytvářet bezpečné prostředí pro všechny účastníky výukových procesů.
Osnova
  • 1. Komplexní metodická příprava na výukovou jednotku (45 minut), vztah cílů, obsahu a metod. Pedagogická komunikace v heterogenním kolektivu, vliv specifických potřeb žáků na výuku předmětu český jazyk a literatura (specifika kulturní, jazyková, popř. jiné specifické vzdělávací potřeby).
  • 2. Možnosti integrování všech tří složek předmětu český jazyk a literatura do kompaktní výukové lekce naplňující očekávané výstupy (cíle) všech složek. Funkční vzájemná provázanost učiva a metodických postupů všech tří složek.
  • 3. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená jedním z vyučujících – oceňování, doporučování.
  • 4. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená jedním z vyučujících – oceňování, doporučování.
  • 5. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená druhým z vyučujících – oceňování, vyjasňování, doporučování.
  • 6. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená druhým z vyučujících – oceňování, vyjasňování, doporučování.
  • 7. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená některým ze studujících.
  • 8. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená některým ze studujících.
  • 9. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená některým ze studujících.
  • 10. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená některým ze studujících.
  • 11. Simulace výukové lekce a její reflexe. Reflexe vedená některým ze studujících.
  • 12. Finální diskuse nad novými poznatky, zkušenostmi, dovednostmi získanými při vedení výukových lekcí a jejich reflektování.
  • Reflektivní diskuse ve všech svých krocích vždy zahrnuje vyjádření prezentujících (sebereflexe), studujících v roli žáků a vyučujících předmětu. Obsah reflektivní diskuse se zpřesňuje, graduje. Studenti se postupně učí hlubším reflektivním vhledům, které odůvodňují, podporují argumenty, nabízejí varianty řešení apod. Prohlubují si schopnost vést diskusi v podporujícím a respektujícím bezpečném prostředí, přemýšlet nad podněty jako nad pomocí, rozšířením pohledu na výukovou situaci, ne kritikou. Důraz je kladen na rozvoj schopnosti formativního hodnocení (zohledňujícího specifika žáků).
Literatura
    povinná literatura
  • ČECHOVÁ, Marie. Komunikační a slohová výchova. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 1998, 226 s. ISBN 80-85866-32-3. info
  • LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Literatura ve škole. Plzeň: ZČU v Plzni, 2010.
    neurčeno
  • ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny : didaktika českého jazyka pro základní školy. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2020, 311 stran. ISBN 9788074895951. info
  • GEJGUŠOVÁ, Ivana. Mimočítanková četba a cíle literární výchovy na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2011.
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika : lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015, 604 stran. ISBN 9788024734507. URL info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní: malá učebnice technik tvůrčího psaní. 1. vyd. Brno: Paido. Edice pedagogické literatury., 2002, 164 s. ISBN 80-85931-99-0. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka. Teorie výuky literatury v historické perspektivě. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2020, 313 s. ISBN 978-80-210-9629-5. info
  • ZÍTKOVÁ, Jitka a Naděžda SIEGLOVÁ. Handicap and educating pupils with special needs from the viewpoint of language and literary education. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 115 s. ISBN 978-80-210-6281-8. info
  • BERÁNKOVÁ, Eva. Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2002, 106 stran. ISBN 8072381822. info
  • PERKINS, M. Becoming a teacher of reading. Los Angeles: SAGE, 2015.
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : jak učit dobře a efektivně. 1. vydání. Praha: Raabe, 2017, 140 stran. ISBN 9788074963445. info
  • ČAPEK, Robert. Líný učitel : cesta pedagogického hrdiny. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 175 stran. ISBN 9788074963872. info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 2., rozš. Praha: Agentura STROM, 1998, 279 s. ISBN 8086106020. info
  • SHORT, M. Reading, analysing and teaching literature. London: Longman, 1992.
  • MINÁŘOVÁ, Eva. Slohové vyučování. In Slohové vyučování. Brno: PdF Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1006-1. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
Výukové metody
Typ výuky: seminář
Metody: aktivní práce studentů s literárními texty jako východisky lekcí integrujících všechny složky předmětu český jazyk a literatura, simulace výukových lekcí – vlastní výuka studentů, vytváření a řešení modelových příkladů, zážitková metoda, sebereflexe a reflexe výukových lekcí, formativní hodnocení, diskuse nad odbornými otázkami oboru
Organizace: tandemová výuka vyučujících obou didaktik — poskytování komplexní zpětné vazby k realizaci všech složek předmětu
Metody hodnocení
Způsob ukončení: zkouška
Požadavky na ukončení předmětu: Zpracování komplexní výukové lekce integrující učivo všech složek předmětu český jazyka a literatura v libovolného ročníku 2. stupně základní školy (práce v malých skupinách); přímá realizace lekce ve výuce a sebereflexe. Absolvování ústní zkoušky (podrobné pokyny zadávány na začátku výuky a dostupné v IS MU ve složce Učební materiály). Předmětem hodnocení je písemná i ústní část.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2024/CJp207