DE1A05 "Dlouhé" 19. století

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta
Předpoklady
DE1B04 Dějiny raného novověku
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin před rokem 1789.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu Dlouhé 19. století v učitelské praxi na základní škole. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit veškeré složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého 19. století" ve světě a v českých zemích v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí. Dokáže charakterizovat základní přeměny starých feudálně stavovských struktur v moderní občanskou společnost a formování novodobého českého národa. Vývoj bude schopen chápat jak v politické oblasti, tak i ve sféře ekonomické i kulturní. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
Výstupy z učení
Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Student je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač bude schopen vysvětlit a objasnit všechny složitosti a peripetie vývoje společnosti tzv. "dlouhého století" ve světě a v českých zemích, a to v komplexním pohledu vnitropolitických i zahraničně politických souvislostí.
Osnova
1. Velká francouzská revoluce. 2. Napoleonské války. 3. Rusko po roce 1815. 4. Novořecké národní obrození. 5. Americká občanská válka. 6. Italské risorgimento. 7. Kolonialismus 19. století. 8. Německo a jeho sjednocen. 9. Jižní Afrika a burská povstání. 10. České země za napoleonských válek. 11. Národní obrození. 12. Revoluční rok 1848/1949 v českých zemích. 13. Česká otázka od Palackého k Masarykovi. 14. Formování politického systému.
Literatura
    povinná literatura
  • František Čapka: Dějiny českých zemí 1800-1918. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2011. ISBN 78-80-210-5566-7
  • Aleš Skřivan – Václav Drška – František Stellner: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648–1914. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku 1994. ISBN 80-85241-57-9
  • Jaroslav Vaculík: Obecné dějiny novověku. IV. (1789–1918). 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita 2019. ISBN 978-80-210-9272-3
  • Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
    doporučená literatura
  • Miroslav Hroch: Na prahu národní existence. Touha a skutečnost. Praha: Mladá fronta 1999. ISBN 80-204-0809-6
  • Michael Rapport: Evropa devatenáctého století. Praha: Vyšehrad 2011. ISBN 978-80-7429-061-9
  • Otto Urban: Česká společnost 1848–1918. Praha: Svoboda 1982.
  • Jan Křen: Dvě století střední Evropy. 2. vyd. Praha: Argo 2019. ISBN 978-80-257-2848-2
Výukové metody
Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
Metody hodnocení
Písemná zkouška – k úspěšnému absolvování zkoušky je nutné získat alespoň 70 procent bodů z celkového počtu bodů. Správná odpověď na každou ze třiceti otázek je hodnocena jedním bodem. Podmínkou úspěšného složení testu je 70 procent (tedy 21) správných odpovědí. Stupně hodnocení: A (29–30 správných odpovědí); B (27–28 správných odpovědí); C (25–26 správných odpovědí); D (23–24 správných odpovědí); E (21–22 správných odpovědí); F (20 a méně správných odpovědí). Doporučujeme psát čitelně, nejlépe hůlkovým písmem. Nečitelné odpovědi nebudou hodnoceny. Využívání mobilních telefonů, tabletů, notebooků atp. je při zkoušce zakázáno. Tématické okruhy: České dějiny: 1) Česká společnost a pozdní osvícenství (josefínské reformy, situace na konci 18. století) 2) Napoleonské války a české země 3) Doba předbřeznová, společnost a kultura v českých zemích v první polovině 19. století 4) České země a rok 1848 5) Prusko-rakouská válka, rakousko-uherské vyrovnání a česká společnost 6) Austroslavismus a český nacionalismus 19. století 7) Historismus jako politický nástroj 8) Praha versus Vídeň – vztah české společnosti k dynastii a k monarchii 1804–1918 9) Industrializace českých zemí v 19. století 10) Ústavní vývoj v českých zemích ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století 11) České politické strany v 19. a na počátku 20. století 12) Česká společnost na přelomu 19. a 20. století – kultura, umění, věda, průmysl 13) Češi, české země a první světová válka Obecné dějiny: 1. VFR 2. Napoleonské války a změny, které přinesly 3. Vídeňský kongres a Evropa po VK (do 40. let 19. století) 4. Evropa ve 40. a 50. letech 19. století 5. Spojené království Velké Británie a Irska v 19. století a na počátku 20. století 6. Sjednocení Itálie a Německa a jejich vývoj do počátku 20. století 7.Diplomacie Habsburské monarchie v 19. století a na počátku 20. století 8. Východní otázka v 19. a na počátku 20. století 9. Rusko v 19. století a na počátku 20. století 10. USA v 19. století a na počátku 20. století 11. Kolonialismus a imperialismu 19. století (včetně burských válek). 12. Svět na přelomu 19. a 20. století 13. První světová válka. K úspěšnému zakončení předmětu je rovněž nutná 80 procentní účast na seminářích a příprava seminární práce (prezenční studium). V případě studijního pobytu Erasmus: 1. seminář – písemná příprava vzorové hodiny (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit si téma, které zpracují včetně termínu odevzdání); 2. přednáška – písemná zkouška (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit se na průběhu semestru včetně termínu zkoušky).
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/DE1A05