FC2021 Didaktika fyziky 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/2/0. 12 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tomáš Miléř, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
FC2021/KombiPred01: So 12. 10. 15:00–17:50 laboratoř 86, So 19. 10. 16:00–18:50 laboratoř 86, So 16. 11. 16:00–18:50 laboratoř 86, So 7. 12. 13:00–15:50 laboratoř 86, T. Miléř, P. Sládek
FC2021/PrezPred01: Čt 15:00–15:50 laboratoř 86, T. Miléř, P. Sládek
FC2021/PrezSem01: Čt 16:00–17:50 laboratoř 86, T. Miléř, P. Sládek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Vzdělávacími cíli předmětu jsou základní vědomosti s porozuměním o všech základních oblastech didaktiky fyziky; dále pak základní reproduktivní dovednosti didaktické transformace fyzikálních poznatků s dovedností práce se vzdělávacími cíli a výukovou technologií. Důraz je kladen mj. na motivační výukové techniky.
Vědomosti: Motivační techniky, typy fyzikálních úlohy a školních pokusů.
Dovednosti: Plánování a realizace výuky.
Postoje: Osvojení individuálních přístupu k žákům.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by měl student vědět a umět:
porozumět vymezení didaktiky fyziky jako disciplíny, která integruje poznatky z fyziky, pedagogiky a pedagogické psychologie,
realizovat základní etapy didaktické transformace fyzikálních obsahů,
akceptovat didaktiku fyziky jako klíčovou disciplínu profesní přípravy učitele fyziky.
Osnova
  • 1. Úvod – role didaktiky fyziky v přípravě učitele fyziky
  • 2. Fyzikální vzdělávání
  • 3. Vzdělávací cíle ve fyzice
  • 4. Vzdělávací obsahy ve fyzice
  • 5. Vzdělávací technologie ve fyzice
  • 6. Fyzikální experimenty ve fyzice
  • 7. Fyzikální úlohy ve fyzice
  • 8. Fyzikální učebnice
  • 9. ICT ve fyzice
  • 10. Diagnostika a klasifikace ve fyzice
  • 11. Výuka fyziky
  • 12. Aktuální problémy fyzikálního vzdělávání
Literatura
    povinná literatura
  • MECHLOVÁ, Erika. Didaktika fyziky. 1.vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta, 1983, 260 s. info
    doporučená literatura
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 93 s. ISBN 9788021054745. info
  • JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 93 s. ISBN 80-210-3624-9. info
  • JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1334-6. info
  • KAŠPAR, Emil. Didaktika fyziky : obecné otázky. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 355 s. info
Výukové metody
přednášky a cvičení
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Závěrečný test (limit 60 %). Individuální projekt (zpracování 3 prezentací k tématům: motivace, úlohy, pokusy).
Informace učitele
Pro studenty na zahraniční stáži (ERASMUS aj.): Požadavky ke splnění předmětu budou individuálně nastaveny v kontextu absolvovaných předmětů na zahraniční stáži a také v souladu s cíli a výstupy z učení daného studijního programu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC2021