PdF:FC5302 Obchodní nauka 1 - Informace o předmětu
FC5302 Obchodní nauka 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 3/0/0. 12 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE) (3)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Obory obchodu a služeb)
- Učitelství praktického vyučování (program PdF, B-SPE, směr Technické obory)
- Cíle předmětu
- V předmětu je studentům poskytnutý ucelený pohled na poznatky o významu, funkcích a klasifikaci obchodu ve všech hlavních souvislostech. Jsou objasněné vývojové trendy v obchodě. Pozornost je věnována problematice sortimentu a maloobchodním jednotkám v rámci maloobchodní sítě i mimo síť prodejen. Vysvětlena je tvorba maloobchodních cen, význam a použití slev, podstata platebního styku. Rozebrány jsou jednotlivé velkoobchodní a maloobchodní operace probíhající v obchodních jednotkách, problematika obchodní logistiky v kontextu logistického řetězce i uspořádání prodejny s ohledem na nákupní prostředí a atmosféru.
Vědomosti: teoretické ukotvení jednotlivých oblastí obchodu a obchodního podnikání
Dovednosti: praktická aplikace teoretických přístupů v obchodní činnosti
Postoje: rozlišovat jednotlivé formy obchodních činností spojených s různými formami obchodních jednotek při uskutečňování informovaných rozhodnutí v oblasti obchodu - Výstupy z učení
- Student bude umět definovat základní pojmy a vzájemné vazby v oblasti obchodu a obchodního podnikání s důrazem na klasifikaci zboží, strukturu obchodního sortimentu, obchodní kategorie, systematizaci obchodních jednotek, velkoobchodní a maloobchodní operace a bude schopen tyto poznatky aplikovat na příkladech z praxe.
- Osnova
- 1) Historie trhu a vývoj obchodu
- 2) Definice obchodu, jeho členění a funkce
- 3) Členění zboží a jednotný systém označování zboží
- 4) Označování potravin, kvalita, záruční lhůty
- 5) Obchodní sortiment, jeho struktura a změny, specializace v obchodě
- 6) Systematizace maloobchodních jednotek, maloobchodní síť
- 7) Význam a charakteristika distribučních cest, obchodní logistika
- 8) Význam ceny v obchodní činnosti, obchodní marže, slevy
- 9) Vývojové trendy v obchodě
- 10) Obchodní kategorie
- Literatura
- ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 1. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 87 s. ISBN 9788021062184. info
- ZÁBOJ, Marek. Obchodní nauka 2. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 111 s. ISBN 9788021062221. info
- MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
- STEJSKALOVÁ, Pavla a Pavla DVOŘÁKOVÁ. Provoz obchodu a služeb. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 118 s. ISBN 978-80-210-6441-6. info
- PRAŽSKÁ, Lenka a Jiří JINDRA. Retail management. 2. přeprac. vyd. Praha: Management Press, 2006, 874 s. ISBN 80-7261-059-7. info
- Výukové metody
- Přednáška, samostatná práce studentů.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zkouškou formou písemného testu.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Určeno pro zaměření - Obchod a služby, Zdravotnické obory nebo Dopravní služby.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC5302