PdF:HV6003 učitelská praxe3 - Informace o předmětu
HV6003 Učitelská praxe 3
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/5. 60 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Milena Tomanová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D. (pomocník)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (pomocník)
Dana Jakubjanská, DiS. (pomocník)
Bc. Anna Kolářová, M.A. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Alžběta Severová (pomocník)
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (pomocník)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (pomocník) - Garance
- Mgr. Milena Tomanová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Milena Tomanová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hudební výchova (program PdF, N-MA)
- Učitelství hudební výchovy pro základní a střední školy (program PdF, N-HV2S) (2)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-TV)
- Učitelství hudební výchovy pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných studentem v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2. Jedná se o souvislou měsíční praxi (v případě potřeby lze vykonávat i průběžně, nejméně jeden týden však souvisle). Celkem jde o 60 hodin praxe. Díky intenzivnímu pobytu na ZŠ či SŠ a vyššímu počtu hodin vlastní výuky (20 hodin) má student možnost hlouběji porozumět tomu, co obnáší každodenní práce učitele. Student se postupně stává v roli učitele stále více autonomní. Student má v rámci předmětu možnost propojovat teoretické poznatky získaných v kurzech pedagogiky, psychologie a studovaného oboru s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k práci učitele.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student:
• identifikuje své silné a slabé stránky v roli učitele,
• zhodnotí vlastní vývoj v roli učitele,
• plánuje, realizuje a reflektuje vlastní výuku v součinnosti s dalšími povinnostmi učitele,
• dokáže reflektovat klima konkrétní školy a třídy a jejich vliv na vlastní práci,
• na základě reflexe vlastní hodiny vytváří alterace, které využívá ve výuce,
• identifikuje individuální potřeby žáků ve třídě, v níž vyučuje. - Osnova
- • vlastní výuka – 20 hodin,
• tandemová výuka,
• činnosti vykonávané ve funkci asistenta učitele zadané ředitelem či provázejícím učitelem (např. pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků, tvorba učebních pomůcek, individuální práce se žáky se specifickými potřebami, účast na třídních schůzkách, pomoc se školní/třídní dokumentací),
• náslechy ve výuce provázejících učitelů (dle možností školy),
• plnění dlouhodobých komplexních portfoliových úkolů - Literatura
- Petty, G. (2004). Moderní vyučování. Praha: Portál
- Vašutová, J. (Ed.). (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Šimoník, O. (1995). Začínající učitel. Brno: MU
- Kyriacou, Ch. (Ed.). (2008). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
- Gower, R., Phillips, D., & Walters, S. (1995). Teaching practice handbook. Oxford: Macmillan Heinemann.
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel : příprava na profesi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 121 s. ISBN 9788024728636. URL info
- Výukové metody
- Formy výuky • aktivní práce pod vedením provázejícího učitele • hospitace oborového didaktika ve výuce studenta učitelství • individuální konzultace
- Metody hodnocení
- • studující hodnotí svůj profesní rozvoj v rámci evaluace praxí pomocí odpovědníku; předpokladem k ukončení předmětu je také hodnocení studenta učitelství vypracované provázejícím učitelem (odpovědník) a hospitující osobou z fakulty (v případě volby studujícím pro daný semestr); • pravidelná docházka studenta učitelství do školy, na níž praktikuje (potvrzený seznam činností a hodin strávených na praxi ve škole provázejícím vyučujícím); • odevzdaná příprava/přípravy na výuku. Ev. další úkoly dle zadání oborové katedry.
- Náhradní absolvování
- 50% z~alokovaných hodin určených pro HV je možné též absolvovat v~hromadné výuce v~rámci ZUŠ (hudební nauka, dětský sbor, orchestr či komorní soubor např. školní cimbálová/hudácká/dudácká muzika apod.). Bližší informace podá osobně mentor praxí za HV Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
- Informace učitele
- V případě, že nebudete na praxi řádně zapsáni, praxe vám nebude uznána.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/HV6003