PdF:IHVp01 Hudební teorie a přehled dějin - Informace o předmětu
IHVp01 Hudební teorie a přehled dějin hudby
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Student má v seminářích zvládnout teoretickou i praktickou znalost základů hudební teorie a harmonie jako východisko pro hudebně prakticistní disciplíny.
- Výstupy z učení
- Student zná stupnice, intervaly, akordy, italské hudební názvosloví, má základní přehled o dějinách hudby.
- Osnova
- Vlastnosti tónu, notová soustava - znaky, zápis, klíče, znaménka a značky vztahující se k vlastnostem tónu. Stupnice - diatonické, chro- matické, církevní, celotónové, pentatonické. Kvartový, kvintový kruh stupnic - teoreticko-konstrukční zvládnutí. Intervaly - základní, odvozené, svrchní, spodní - konstrukční a analytické ovládání. Akordy - kvintakordy, septakordy a jejich obraty. Funkčnost akordů ve stupnicích, kadence. Užívání akordických značek - kytarových. Ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.
- Literatura
- e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.html
- CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003, 115 s. ISBN 80-210-3094-1. info
- KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002, 178 s. ISBN 80-86385-14-0. info
- CRHA, Bedřich, Zdeněk MAREK a Ladislav FUČÍK. Základy hudební výchovy pro posluchače studia učitelství I.stupně ZŠ. 4. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 184 s. ISBN 80-210-1963-8. info
- ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986, 197 s. info
- Výukové metody
- teoretická příprava, praktické procvičení
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Požadavky k ukončení: písemný test: orientace v durových a mollových stupnicích - předznamenání, vyhledávání charakteristických intervalů, konstrukce svrchních a spodních intervalů základních a odvozených, konstrukce kvintakordů a jejich obratů a septakordů /tvrdě malého, měkce malého/a jejich obratů dle kytarových a funkčních značek, konstrukce kadencí v durových i mollových tóninách, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky a agogiky.Test obsahuje cca 55 bodově ohodnocených kroků, k úspěšnému zvládnutí je třeba dosáhnout nejméně 30 bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IHVp01