PdF:IPP12 Didaktika elementárního čtení - Informace o předmětu
IPP12 Didaktika elementárního čtení a psaní
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 1/2/0. 12 konzultací za semestr v KS. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Studenti vysvětlí současné pojetí rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti jako součásti funkční gramotnosti, s historickým vývojem písma a vyučovacích metod. Dále interpretují aktuálními trendy ve výuce čtení a psaní včetně společného vzdělávání. Navrhují a zorganizují vyučovací pokusy s využitím aktuálně nejužívanějších metod výuky elementárního čtení a psaní včetně metod hodnocení a diagnostiky a také příslušných didaktických materiálů. Zhodnotí a argumentují didaktické výstupy realizované v rámci praxe.
- Výstupy z učení
- Na konci kurzu bude student umět: Definovat základní pojmy z oblasti čtenářské gramotnosti (čtenářská a písařská dovednost). Vysvětlit zásady pro koncipování činností směřujících k rozvoji dovedností jedince uplatňovat textové operace. Vyjádřit vlastními slovy principy vyučování elementárního čtení a psaní dle stěžejních vyučovacích metod. Navrhnout projekt vyučovací hodiny předmětu čtení a psaní v elementárních třídách. Zhodnotit proces výuky čtení a psaní a argumentovat formou sebereflexe vlastní postupy a postoje.
- Osnova
- 1. Vývoj písma, dějiny písma.
- 2. Historický vývoj metod čtení a psaní.
- 3. Pedagogické, psychologické a fyziologické aspekty výuky čtení a psaní.
- 4. Kulturní, pracovní a hygienické návyky při vyučování čtení a psaní.
- 5. Rozvoj grafomotoriky a jeho význam pro nácvik psaní.
- 6. Vědecké základy písma, tvarové skupiny.
- 7. Kvalitativní a kvantitativní znaky písma.
- 8. Období vlastního nácviku písma. Formy výuky psaní.
- 9. Metodika výuky čtení a psaní ve 2.-5. ročníku.
- 10. Nedostatky a poruchy ve výuce prvopočátečního čtení a psaní.
- 11. Jazyková příprava žáka na výuku čtení, předslabikářové období. Vyvození hlásky a písmene, úvod do čtení slabik.
- 12. Slabikářové a poslabikářové období. Čtení slabik, slov a vět. Automatizace čtení.
- 13. Hodnocení a klasifikace čtení a psaní v primární škole. Funkce, metody a formy hodnocení a klasifikace a jejich využití v primární škole. Využití alternativních forem hodnocení ve čtení a psaní.
- 14. Motivace ve výuce čtení a psaní, aktivizační metody, dramatická výchova a její místo v příravě učitele na výuku čtení a psaní. Hra (didaktická) jako jedna z metod dramatické výchovy a její využití pro rozvoj jazyka, vnímání a inteligence.
- 15. Alternativní metody výuky čtení a psaní, náměty z alternativní pedagogiky.
- 16. Specifika výuky čtení a psaní na málotřídní škole.
- Literatura
- povinná literatura
- FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1. Praha: Grada, 2018, 282 stran. ISBN 9788027102891. URL info
- HAVEL, Jiří a Veronika NAJVAROVÁ. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 111 s. ISBN 978-80-210-5714-2. info
- doporučená literatura
- HAVEL, Jiří. Výuka elementárního čtení a psaní na přechodu k inkluzi. In Jiří Havel. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na 1. stupni základní školy jako východisko inkluzivní didaktiky. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014, s. 71-112. ISBN 978-80-210-7150-6. info
- GAVORA, Peter a Oľga ZÁPOTOČNÁ. Gramotnosť : vývin a možnosti jej didaktického usmerňovania. 1. vyd. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2003, 158 s. ISBN 8022318698. info
- Současné pohledy na výuku elementárního čtení a psaní. Edited by Jana Doležalová. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001, 76 s. ISBN 80-7041-100-7. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení. 5. vyd. Praha: Portál, 2000, 196 s. ISBN 80-7178-481-8. info
- HAVEL, Jiří, Bohumíra FABIÁNKOVÁ a Miroslava NOVOTNÁ. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. In Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999, 81 s. ISBN 80-85931-64-8. info
- KŘIVÁNEK, Zdeněk a Radka WILDOVÁ. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 1998, 141 s. ISBN 80-86039-55-2. info
- ZELINKOVÁ, Olga. Pomoz mi, abych to dokázal :pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 107 s. ISBN 80-7178-071-5. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995, 56 s. ISBN 8085931052. info
- SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní. Vyd. 2. Brno: Jitka Spiesová, 1995, 49 s. info
- ČAPKA, František a Květoslava SANTLEROVÁ. Stručný vývoj písma. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1994, 51 s. ISBN 8021009179. info
- Výukové metody
- prezentace, diskuse v hodině, domácí úkoly
- Metody hodnocení
- Typ zkoušky: ústní
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPP12