PdF:IPP14 Základy pedagogického výzkumu - Informace o předmětu
IPP14 Základy pedagogického výzkumu
Pedagogická fakultapodzim 2024
Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.
- Rozsah
- 0/2/0. 8 konzultací za semestr v KS. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v problematice pedagogického výzkumu a přinášet inspirace pro jejich vlastní výzkumné aktivity (zejména v rámci diplomových prací). Po absolvování kurzu se studenti budou orientovat v metodologické terminologii a budou schopni zhodnotit klady a zápory využití konkrétní výzkumné metody pro zkoumání konkrétních edukačních fenoménů. Budou také připraveni zformulovat projekt své diplomové práce, koncipovat její strukturu, zdůvodnit volbu výzkumné metody a postup výběru vzorku a predikovat způsob analýzy a interpretace získaných dat.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu budou studenti schopni navrhnout design výzkumného šetření pro potřeby diplomové práce, včetně zdůvodnění výběru konkrétních výzkumných metod a postupů sběru a analýzy dat.
- Osnova
- Předmět představuje rozšířený úvod do témat spojených s výzkumem v edukačních vědách v širším sociálněvědním kontextu. Pozornost je věnována roli výzkumu při formulování a testování teorií, a také koncipování a realizaci výzkumu edukačních jevů. Studenti se seznamují s postupy vedoucími k vymezení výzkumného problému, formulaci hypotéz či výběru vzorku a s přístupy ke zpracování a analýze výzkumných dat. Vytvářejí se tak u studentů předpoklady pro realizaci akčního výzkumu v budoucí profesní praxi a pro realizaci empirického výzkumu v rámci jejich kvalifikačních prací. Diskutovaná témata zahrnují teoretická a filozofická východiska empirického zkoumání edukačních jevů; druhy a typy výzkumu; kvantitativní a kvalitativní přístupy ve výzkumu; deskriptivní a inferenční statistika; konstrukce výběrového souboru; koncipování empirického výzkumu; sběr a analýza dat v empirickém výzkumu; pozorování jako metoda pedagogického výzkumu; písemné dotazování jako metoda pedagogického výzkumu; obsahová analýza jako metoda pedagogického výzkumu; rozhovor jako metoda pedagogického výzkumu.
- Literatura
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2000. ISBN 978-80-7367-628-5. info
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
- DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 1993, 374 stran. ISBN 8070668229. info
- Výukové metody
- Prezentace teoretických základů a skupinová diskuse.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, ústní rozprava nad záměrem diplomové nebo jiné výzkumné práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPP14