IVc711 Etika a profesní chování

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/1.3. 15 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Kateřina Chrapková (přednášející)
Mgr. Zuzana Maštenová (přednášející)
Mgr. Ivana Trellová (přednášející)
Bc. Matúš Mader (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se zaměřuje jak na témata etického chování při jednání s lidmi v souvislosti s poskytováním zdravotní péče obecně, tak na specifika etického chování při využívání programů behaviorální intervence a zodpovědnosti vůči pacientům/klientům společně se odpovědností vůči dalším zainteresovaným osobám (osobám blízkým, zákonným zástupcům apod.). Cílem předmětu je seznámit účastníky s etickými a profesionálními standardy, které vycházejí z mezinárodních pravidel pro zodpovědné chování asistentů behaviorálních analytiků, které jsou definovány v Etickém kodexu behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). V rámci výuky budou také prezentovány a rozebírány každodenní etické výzvy v praxi asistenta behaviorálního analytika a jejich správné řešení. Cílem kurzu je seznámit studenty s etickými a profesionálními standardy, které vycházejí z BACB pravidel pro zodpovědné chování behaviorálních analytiků. V rámci jednoho výukového bloku budou rozebrány také každodenní etické výzvy.
Výstupy z učení
Absolventi předmětu znají a dokáží jednat dle etických standardů nelékařských zdravotnických povolání a etického kodexu behaviorálních analytiků (Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts). Dokáží vysvětlit, co je obsahem zodpovědného chování behaviorálního analytika a asistenta behaviorálního analytika vůči pacientům/klientům a ostatním zainteresovaným osobám. Znají práva pacientů a povinnosti zdravotnického personálu. Dokáží popsat a reflektovat situace, kdy může dojít k porušení etických pravidel a dokáží navrhnout způsob řešení etického nebo profesního konfliktu.
Osnova
  • Úvod do etických a profesionálních standardů, právo na efektivní intervenci, právo na efektivní vzdělávání, všeobecný úvod do etiky
  • Základní etické principy, nejčastější etické problémy
  • Odpovědné chování behaviorálního analytika (pravidlo 1.0 a 6.0)
  • Hodnocení chování
  • Behaviorální analytici a program pro změnu chování
Literatura
  • Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education.
  • Soubor profesních a etických zásad pro behaviorální analytiky. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://csaba.cz/wp-content/uploads/2019/03/160925-compliance-code-czech.pdf
  • Professional and Ethical Compliance Code for Behavior Analysts. (2014). Littleton, CO: Behavior Analyst Certification Board. Dostupné z https://www.bacb.com/wp-content/uploads/BACB-Compliance-Code-english_190318.pdf
  • Bailey, J., & Burch, M. (2011). Ethics for Behavior Analyst. New York: Routledge.
Výukové metody
přednáška, seminář, skupinové diskuse, diskuse s odborníky z praxe, problémové učení, praktické aktivity, hry v roli, sledování instruktážních videí, samostatná četba odborných textů a jejich analýza (dle online opory předmětu), projektová práce s kazuistikami.
Metody hodnocení
Pro úspěšné ukončení kurzu má student nejméně 80% docházku. Požadavky: odevzdání úkolů z četby odborných textů do ISu a jejich schválení vyučujícím – samostatná četba dle tématu semináře, splnění úkolů k četbě, aktivní zapojení do výuky a setkání s odborníky, analýza postupu dle instruktážního videa, vypracování projektu (zpracování konkrétního behaviorálně analytického tématu), prezentace ve výuce, závěrečný test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/IVc711