NJ_M304 Teorie a praxe zkoušení, testování a evaluace

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/1/0. 6 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Alice Brychová, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Der Kurs wurde anhand von Erkenntnissen, die in einem online-Kurs am Goethe-Institut und bei der Lektüre des Bandes 7 der DLL-Reihe erarbeitet wurden, erstellt. Das Ziel ist die Problematik des Testens und Prüfens in einer vertieften Weise gemeinsam mit interessierten Studierenden zu diskutieren und zu überlegen.

Kurz byl vytvořen na základě poznatků získaných v online kurzu Goethe-Institutu a ze studia 7. dílu série DLL. Cílem je společně se zainteresovanými studenty diskutovat a hlouběji se zamyslet nad problematikou testování a zkoušení.
Výstupy z učení
Studierende planen und führen ein Praxiserkundungsprojekt durch. Sie versuchen durch Überlegungen auf ein Phänomen zu kommen, dass ihnen für ihren (zukünftigen) Unterricht besonders relevant oder interessant erscheint. Sie Formulieren dazu, was sie in Ihrem Praxiserkundungsprojekt untersuchen oder herausfinden wollen, eine oder mehrere Fragen.

Studenti naplánují a provedou praktický výzkumný projekt. Pokusí se prozkoumat jev, který se jim zdá obzvláště důležitý nebo zajímavý pro jejich (budoucí) výuku a testování. Formulují jednu nebo více otázek, které chtějí v rámci svého projektu praktického zkoumání prozkoumat nebo objasnit.
Osnova
  • 1) Im ersten Teil des Kurses setzen sich Studierende mit den Begriffen Prüfen, Testen und Evaluieren auseinander. Sie erfahren, welche Funktionen Prüfungen, Tests und Evaluationen erfüllen und überlegen, was dies für Ihren schulischen Kontext bedeutet. 2) Im zweiten erfahren Studierende u.a., welche Rahmenbedingungen das Prüfen und Evaluieren beeinflussen und welche Rolle der Gemeinsame Europäische Referenzrahmen für Sprachen dabei hat und wie sie ihn nutzen können. 3) Weiter lernen Studierende die Gütekriterien und den Aufbau und die Inhalte von Prüfungen kennen und erfahren, wie sie diese Informationen für ihre eigene Prüfungspraxis nutzen können. 4) Im Teil vier befassen sich Studierende damit, nach welchen Kriterien bewertet werden kann und welche Formen der Rückmeldung angemessen sein können. 5) In der späteren Phase des Kurses beschäftigen wir uns ausführlich mit der Erstellung von Prüfungsaufgaben für die Unterrichtspraxis. 6) Studierende lernen auch, wie sie ihre Lernenden bei der Entwicklung ihrer mündlichen und schriftlichen Kompetenzen durch die interaktionistische dynamische Evaluation unterstützen können. 7) Abschließend erfahren Studierende, was ein Praxiserkundungsprojekt ist und welche Anregungen die Themen des Kurses für eine Leitfrage zur Erkundung bieten.
  • 1) V první části kurzu se studenti seznámí s pojmy zkouška, testování a hodnocení. Dozvědí se, jaké funkce zkoušky, testy a hodnocení plní, a zamyslí se nad tím, co to znamená pro jejich výukový kontext. 2) Ve druhé části se studenti mimo jiné dozvědí, jaké rámcové podmínky ovlivňují zkoušení a hodnocení a jakou roli v tom hraje Společný evropský referenční rámec pro jazyky a jak ho mohou využít. 3) Studenti se také dozvědí o kritériích kvality a o struktuře a obsahu zkoušek a o tom, jak mohou tyto informace využít pro svou vlastní evaluační praxi. 4) Ve čtvrté části se studenti zabývají tím, jaká kritéria lze použít pro hodnocení a jaké formy zpětné vazby mohou být vhodné. 5) V pozdějších fázích kurzu se podrobně věnujeme tvorbě zkouškových úloh pro školní praxi. 6) Studenti se také učí, jak podporovat své žáky v rozvoji jejich ústních a písemných kompetencí prostřednictvím interakčního dynamického hodnocení. 7) Nakonec se studenti dozvědí, co je to výzkumný projekt v praxi a jaké návrhy témat kurzu nabízejí návodné otázky pro zkoumání.
Literatura
  • GROTJAHN, Rüdiger a Karin KLEPPIN. Prüfen, Testen, Evaluieren. 1. Auflage. München: Klett-Langenscheidt, 2015, 176 stran. ISBN 9783126069700. info
  • ALBERS, Hans-Georg, Eva-Maria JENKINS a Sibylle BOLTON. Testen und Prüfen in der Grundstufe : Einstufungstests und Sprachstandsprüfungen. Berlin: Lagenscheidt, 1995, 200 stran. ISBN 3468496737. info
  • STEYER, Rolf a Michael EID. Messen und Testen : mit Übungen und Lösungen. 2., korrigierte Aufl. Berlin: Springer, 2001, xiii, 395. ISBN 3540679197. URL info
Výukové metody
Präsenzkurs (Seminar)
seminář
Metody hodnocení
Mündliche Peer-Evaluation und Bewertung einer Präsentation der Ergebnisse eines Praxiserkundungsprojektes und Diskussion.

ústní vrstevnická evaluace a hodnocení prezentace výsledků empirického projektu a diskuse
Náhradní absolvování
Im Falle eines Auslandsstudiums ist es möglich, den Kurs nach Absprache mit dem Dozenten durch die Ausarbeitung eines Forschungsprojekts abzuschließen.

V~případě zahraničního studijního pobytu je možné předmět absolvovat po konzultaci s~vyučujícím mailem vypracováním výzkumného projektu.

Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2025/NJ_M304/index-QhTbIQ.qwarp
Bei der Erstellung des Praxiserkundungsprojektes formulieren Sie eine Frage nach dem Muster: „Wenn ich X tue, was passiert dann?“. Při vytváření praktického výzkumného projektu formulujte otázku typu: " Když udělám x, co se potom stane?". In der kombinierten Form des Studiums haben die Studierenden die Möglichkeit, in Kontaktseminaren eine formative Bewertung und ein Feedback zu erhalten.

V kombinované formě studia mají studenti podmínky pro formativní hodnocení a zpětnou vazbu v kontaktních seminářích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: tři setkání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.