OP3MK_ZABI Základy biologie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/.8. 10. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Lucie Viková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření (1) základního postoje k živým organismům a pochopení nezbytnosti vzniku, vývoje i zániku života. Základním předpokladem je poznání (2) stavby rostlinných a živočišných organismů, nejprve na buněčné úrovni, na úrovni pletiv a tkání a nakonec na úrovni jednotlivých orgánů. Na hranicích s dalšími biologickými obory objasnit (3) význam základních komponent rostlinných a živočišných těl, průběhy metabolických, řídících a reprodukčních funkcí. Důležité je pochopení (4) průběhu životních dějů a hlavních funkcí orgánových soustav v rámci integrace všech dějů probíhající v rostlinném i živočišném organismu. Poznatky integrují botanickou a zoologickou problematiku a tak pomáhají k lepšímu chápání (5) biologickoekologických souvislostí.
Osnova
  • Buňka rostlinná a živočišná, rozdílnost. Obecná botanika a fyziologie. Obecná zoologie a fyziologie. Somatologie člověka, regulační mechanizmy uplatňující se v lidském těle, základy ontogeneze člověka. Člověk jako živočišný druh, vývoj společnosti ve vztahu k prostředí. Proměnlivost a variabilita ve vztahu k podmínkám. Dědičnost a proměnlivost. Živé soustavy a prostředí (včetně TUR). Prakticky vznamné druhy rostlin a prakticky významné druhy živočichů, z hlediska výživy člověka. Živočichové ve vztahu k našim významným ekosystémům (vodní, lesní, luční, antropogenně podmíněný).
Literatura
  • FLEGR, Jaroslav. Úvod do evoluční biologie. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007, 544 s. ISBN 9788020015396. info
  • FLEGR, Jaroslav. Evoluční biologie. Česká republika: Academia Praha, 2005, 559 s. ISBN 80-200-1270-2. info
Výukové metody
Přednášky. Problematika biologie v zaměstnání - seminární práce.
Metody hodnocení
písemné testy, závěrečný projekt
Informace učitele
Povinná: NEČAS, O. aj. Obecná biologie. Praha 2000. DYLEVSKÝ, I. Somatologie. Olomouc: EPAVA, 2000. LAŠTŮVKA, Z., KREJČOVÁ, P. Ekologie. Brno: Konvoj, 2000. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Praha : SPN, 2002. ROSYPAL, S. aj. Nový přehled biologie. Praha: SPN, 2004. PECHANOV, E. Botanika I.Praha: DONA 1993 SIGMUND,L. a kol. Zoologie strunatců. Praha: 1992
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2014/OP3MK_ZABI