OVp105 Didaktika OV 2

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (přednášející)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Vladimír Holík (cvičící)
Garance
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
OVp102 Didaktika OV 1
Absolvování Didaktiky OV 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na Didaktiku OV 1, zabývá se prohlubováním rozvoje didaktických znalostí obsahu ve vztahu k tématům (tematickým okruhům) vzdělávacího oboru Výchovy k občanství. Rovněž se v této souvislosti zabývá průřezovými tématy a problematikou jejich realizace. Cílem kurzu je seznámit studenty s efektivními způsoby realizace jednotlivých témat občanské výchovy.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat principy kritického myšlení, zážitkové pedagogiky, a aplikovat je ve výuce OV, analyzovat klíčová témata OV v rámci didaktických kategorií, dokázat vysvětlit možnosti jejich realizace samostatně a ve vztahu k odpovídajícím průřezovým tématům.
Osnova
  • 1. až 2. týden: Využití kritického myšlení v OV. 3. Problematika průřezových témat (obecný úvod), vztah k OV. 4. až 5. týden: Problematika rozvoje osobnosti jedince a formování jeho vztahu ke společnosti v OV, integrace Osobnostní a sociální výchovy do OV. 6. až 7. týden: Základní principy a hodnoty demokracie - lidská práva, participace a aktivní zapojení do života obce, státu v OV, integrace Výchovy demokratického občana do OV, vymezení a metodické postupy realizace VDO. 8. Právní a ekonomická problematika - finanční gramotnost v OV – vymezení a metodické postupy realizace. 9. až 10. týden: Národní a evropská identita, evropská dimenze ve výuce OV, integrace Výchovy k myšlení v evropských a globálních souvislostech do OV, její vymezení a metodické postupy realizace VMEGS. 11. až 12. týden: Problematika multikulturality a výchovy k toleranci v OV, integrace Multikulturní výchovy do OV její vymezení a metodické postupy realizace MKV.
Literatura
    povinná literatura
  • Výchova k toleranci a proti rasismu : [multikulturní výchova v praxi]. Edited by Tatjana Šišková. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2008, 273 s. ISBN 9788073671822. info
  • TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole : distanční text. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2007, 97 s. ISBN 9788072903153. info
  • JIRÁSKOVÁ, Věra. Multikulturní výchova : předsudky a stereotypy. První vydání. Praha: Epocha, 2006, 130 stran. ISBN 8087027310. info
  • VALENTA, Josef. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. 1. vyd. Kladno: Aisis, 2006, 226 s. ISBN 802394908X. info
  • PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova :teorie - praxe - výzkum. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2001, 211 s. ISBN 80-85866-72-2. info
    doporučená literatura
  • JARMARA, Tomáš. Education for active citizenship. Edition first. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2015. ISBN 978-80-7464-764-2.
  • PELCOVÁ, Naděžda. Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-277-4.
  • ŠTĚRBA, Radim. Komunikace jako cesta k rozvoji aktivního občanství a občanské společnosti. In GOŇCOVÁ, M., LYSÝ, J. (Eds.) Občan a občanská společnost. Brno: MU, 2013, s. 162-174. ISBN 978-80-210-6606-9. 242 s.
  • STEEL, Jeannie. The Reading and Writing for Critical Thinking Project: A Framework for School Change. In D. KLOOSTER, J. STEEL, & P. BLOEM (Eds.). Ideas Without Boundaries: International Educational Reform through Reading, Writing and Critical Thinking.
  • CIPROVÁ, Jarmila, Václav MERTIN a Libor BERNÝ. Finanční gramotnost: [přípravy do hodin Výchovy volby k povolání na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe, c2011. ISBN 978-80-86307-45-9.
  • VAN DEN BRINK-BUDGEN, Roy. Critical thinking for students: learn the skills of critical assessment and effective argument. Revised and updated 3rd edition. Oxford: How to books, 2000. ISBN 1857036344.
  • ŠTĚRBA,.Radim. K současnému pojetí výuky ekonomie na základní škole a jeho vazbě na etickou problematiku In RYBÁŘ, R. a kol. Dvě desetiletí polistopadového vývoje ve společnosti a společenských vědách. Brno MU 2010, s. 93-109. ISBN 978-80-210-5374-8. 112
  • MOREE, Dana. How teachers cope with social and educational transformation: struggling with multicultural education in the Czech classroom. 1st ed. Benešov: EMAN, 2008. ISBN 978-80-86211-62-6.
  • Vzděláváním k demokracii. Podklady pro učitele k výchově k demokratickému občanství a k výchově k lidským právům. Gollob, R. - Krapf, P. - Weidinger, W. (eds.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 155 s. ISBN 978-80-210-5824-8. info
Výukové metody
Diskuse, samostatná práce, skupinová práce, vysvětlování.
Metody hodnocení
Aktivní 80% účast na seminářích - plnění zadaných průběžných úkolů. Písemná seminární práce - návrh na realizaci průřezových témat na hodinách OV (rozsah 4-6 stran), ústní zkouška z probírané problematiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.