SOk135 Výtvarné tvořivé činnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
24 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Šimon Kříž, Ph.D. (cvičící)
doc. PaedDr. Hana Stadlerová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOk135/01: Pá 22. 11. 9:00–12:50 učebna 13, 14:00–17:50 učebna 13, So 23. 11. 11:00–12:50 učebna 13, 14:00–19:50 učebna 13, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 13, 14:00–17:50 učebna 13, Š. Kříž, P. Novotná
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvoj kreativity a kultivace výtvarných dovedností studenta jako prostředků jedinečného výtvarného vyjadřování a tvůrčího myšlení.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen experimentovat s výtvarnými vyjadřovacími prostředky, uplatnit získané zkušenosti, výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. Student si také osvojí základní znalosti v oblasti vývoje dětského výtvarného projevu.
Osnova
  • 1. Význam kreativity, spontaneity a tvořivého procesu ve výtvarných aktivitách. Autenticita a vlastní zkušenost ve výtvarné tvorbě. Význam jedinečné výtvarné výpovědi. Možnosti výtvarného vyjádření, rozvoj tvořivého myšlení. Specifika výtvarného vyjádření dětí různého věku (raný školní věk, období prepuberty a puberty, krize výtvarného vyjadřování, výtvarný projev dětí s jinakostí apod.). Ontogeneze dětského výtvarného projevu. 2. Význam výtvarné hry a experimentu (klasické i současné výtvarné vyjadřovací prostředky). Výtvarná hra a experiment ve výtvarném umění jako inspirace výtvarných činností. Výtvarná hra a experiment jako prostředek objevování výrazových možností výtvarného jazyka. 3. Keramická hlína jako výtvarný vyjadřovací prostředek (hry a experimenty, iniciace hmatu). 4. Výtvarné umění jako východisko a inspirace pro pedagogickou praxi. Zprostředkování umění. 5. Specifika výtvarných činností pro žáky 2. stupně v praxi (výtvarná akce, performance, prostorová tvorba, land art, street art apod. Kreativní využití mobilních aplikací a technologií ve výtvarné tvorbě. Propojení klasických a nových médií.
Literatura
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Translated by Eva Vyskočilová. Vydání 6., v této edici p. Praha: Portál, 2014, 142 stran. ISBN 9788026206910. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. Vydání první. Praha: Portál, 2011, 198 stran. ISBN 9788073679927. info
  • Aktuální otázky zprostředkování umění : teorie a praxe galerijní pedagogiky, vizuální kultura a výtvarná výchova. Edited by Radek Horáček - Jan Zálešák. Brno: Masarykova univerzita, 2007, 189 s. ISBN 9788021043718. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Výtvarná dílna. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 289 s. ISBN 8021038799. info
  • UŽDIL, Jaromír. Čáry, klikyháky, paňáci a auta : výtvarný projev a psychický život dítěte. 5., přeprac. a dopl. vyd.,. Praha: Portál, 2002, 125 s. ISBN 8071785997. info
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 205 s. ISBN 8071784494. info
  • SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování : (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s. ISBN 8072900161. info
  • SLAVÍK, Jan. Od výrazu k dialogu ve výchově : artefiletika. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1997, 199 s. ISBN 8071844373. info
Výukové metody
individuální i skupinová výtvarná tvorba ve výtvarném ateliéru, reflexe vlastního i vnímaného díla, praktické tvůrčí aktivity, teoretický úvod do problematiky - ukázky dětské tvorby, případové studie, prezentace dobré praxe, aktivní metody zprostředkování umění, využití metod synchronní a asynchronní výuky, samostudium.
Metody hodnocení
Splnění zadání ve výuce (příp. domácí zadání), aktivní přístup a docházka ve výuce 100%
Informace učitele
Doporučený článek:
Štěpánková, K. (2013): Jak „zabít“ tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1) [cit. 2013-10-03]. ISSN 2336-1824. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=3&clanek=21.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOk135