SOp031 Teoretické koncepty sociální pedagogiky I

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. Michal Kaplánek, Th.D. (přednášející)
Mgr. Marie Kovářová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Pro sociální pedagogiku je podstatný vztah mezi osobní a sociální identitou. V procesu budování osobní identity se ukazuje, že neexistuje jasná hranice mezi osobní a kolektivní identitou, že tyto hranice jsou pružné a prostupné. Z první sociální dyády (matka - dítě) se vyděluje Já a pak postupně utváří My v kontextu sociálních skupin. Právě to klade velké nároky na budování vyváženého a aktivního vztahu mezi jednotlivci a společností. Na historických příkladech je dokládáno, jak se utvářela, posilovala skupinová identita. Historicky se toto utváření vždy dělo ve vztahu ke skupinové exkluzi. Je třeba se seznámit s pojmem sociální skupina a poznat skupinové procesy, které zde probíhají. Ve virtuálním světě dochází ke změně charakteru a dynamiky sociální skupiny. Je proto důležité uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování, a zároveň jaké změny do tohoto vzájemného vztahu přináší virtuální prostor. Studium zdrojů z oblasti sociální pedagogiky, projektování, zpracování dokumentace související s realizací projektu, záznamy a fotodokumentace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je porozumět problémům sociální pedagogiky prostřednictvím utváření identity a vztahům mezi identitou osobní a skupinovou. Protože hledání identity v období adolescence probíhá do značné míry ve skupinách mládeže, dalším cílem předmětu je pochopení dynamiky skupiny a systému utváření sociálních skupin v současnosti.
Výstupy z učení
● Pochopit vztah mezi osobní a kolektivní identitou;
● poznat základní principy teorie rolí a jejich funkci při budování identit;
● seznámit se s pojmem sociální skupina;
● poznat skupinové procesy, které zde probíhají;
● Uvědomit si, jaký vliv má skupina na jedince a zároveň, jak každý člen skupiny přispívá k jejímu formování;
● vlastní roli, jež hraji v různých sociálních skupinách
● vymezit sociální skupinu "mládež"
● poznat současné trendy, které ovlivňují mladé lidi
Osnova
  • 1. Význam identity pro sociální pedagogiku;
  • 2. teorie rolí (Mead, Berger);
  • 3. Děti a mládež – problematika a vymezení „mládeže“
  • 4. Pojem „otevřená práce s mládeží“, možnost aplikace tohoto pojmu v systému výchovy a sociální práce v ČR (otevřené kluby, NZDM, salesiánská střediska)
  • 5. Základní pojmy sociální psychologie – sociální role, sociální status a sociální pozice;
  • 6. Role jako pozice člověka ve skupině – různá pojetí skupinových rolí a jejich srovnání; praktické příklady a sebezkušenost;
  • 7. Skupinové procesy a vliv skupiny na jedince (a zpět) – sociální facilitace a inhibice; sociální zahálení; skupinová polarizace; skupinové myšlení (groupthink);
  • 8. Metody otevřené práce s dětmi a mládeží: práce se sociálním prostorem, sociokulturní animace, výchovná animace, sociálně výchovné doprovázení (informal education)
  • 9. Nejznámější sociální experimenty, jejich význam a důsledky – sociální konformita (S. Asch); poslušnost vůči autoritě (S. Milgram); deindividuace (P. Zimbardo).
Literatura
  • MEAD, George Herbert. Mysl, já a společnost. Edited by Ondřej Fafejta - Roman Madzia. Vydání první. Praha: Portál, 2017, 247 stran. ISBN 9788026211808. info
  • ŠÍP, Radim. Identita: Od pevných forem k poli napětí a kontinuity. In Identita v sociálně pedagogickém výzkumu: pole napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 13-26. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-210-5761-6. info
  • HAYES, Nicky. Základy sociální psychologie. Translated by Irena Štěpaníková. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009, 166 s. ISBN 9788073676391. info
  • BERGER, Peter L. Pozvání do sociologie : humanistická perspektiva. Translated by Jiří Ogrocký. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2007, 194 s. ISBN 9788087029107. info
  • ZIMBARDO, Philip G. Moc a zlo : sociálně psychologický pohled na svět. Edited by Jiří Fiala - Martina Klicperová-Baker. Praha: Moraviapress, 2005, 199 s. ISBN 8086181804. info
Výukové metody
kooperativný výuka, seminář
Metody hodnocení
závěrečný projekt, test Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Vypracování projektu s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SOp031