PdF:SP2330 Inkluzivní vzdělávání jedinců - Informace o předmětu
SP2330 Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Ondřej Ling (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP2330/KombiSem01: Pá 27. 9. 8:00–11:50 učebna 53, Pá 13. 12. 8:00–11:50 učebna 53, O. Ling, V. Vojtová
SP2330/PrezSem01: St 15:00–16:50 učebna 60, O. Ling, V. Vojtová - Předpoklady
- státní BK zkouška z etopedie/psychopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (Specializace 3 - poruchy chování) (program PdF, N-SPZP) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení s historicko/teoretickými koncepty v přístupech ke vzdělávání a intervenci dětí s poruchami/problémy emocí nebo chování. Studenti budou podporováni v orientaci na současné pojetí v mezinárodním a mezioborovém kontextu. Zvláštní pozornost bude věnována inkluzivním konotacím obsahů. Součástí předmětu je v kontextu inkluzivních přístupů vytvořit v týmech projekt pro cílenou intervenci.
- Výstupy z učení
- Prezentace projektu - zpětná vazba k projektu jiné skupiny - písemná forma. Seminární práce dle zadání ve výuce.
- Osnova
- • Historické přístupy k problematice poruch emocí a chování
- • Speciálně pedagogický přístup, integrativní přístup, inkluzivní přístup
- • Inkluzivní přístupy k pojetí dítěte s poruchou chování
- • Resilience, sociokulturní teorie Vygotski jako zdroj informované intervence
- • Zdroje informované intervence na systémové úrovni
- • Zdroje informované intervence na individuální úrovni
- • Podmínky pro vytváření projektu, vytváření týmu projektu, téma, struktura, prezentace rámce projektu – struktura viz studijní materiály
- Literatura
- povinná literatura
- Education today: the OECD perspective. (c2009). Education today: the OECD perspective (1.st ed.). Paris: OECD.
- Kyriazopoulou, M., Bartolo, P., Bjorck-Akesson, E., & Gine, C. (2017). Inclusive
- International classification of functioning, disability and health: children and youth version : ICF-CY. (2007). International classification of functioning, disability and health: children and youth version : ICF-CY. Geneva: World Health Organization.
- Booth, T. and Mel Ainscow, & editing and production for CSIE Mark Vaughan. (2002). Index for inclusion: developing learning and participation in schools (Rev ed.). Bristol: CSIE.
- Jenson, J., & Fraser, M. (2011). Social policy for children and families: a risk and resilience perspective (2nd ed.). SAGE.
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- International classification of functioning, disability and healthchildren and youth version : ICF-CY. Geneva: World Health Organization, 2007, xxvii, 322. ISBN 9789241547321. info
- doporučená literatura
- Early Childhood Education:: New Insights and Tools - Contribution from a European Study (1st ed.). Odense: European Agency for Special Needs and Inclusive Education.
- Education at a Glance 2017. Education at a Glance 2017
- REITMAYEROVÁ, Eva a Věra BROUMOVÁ. Cílená zpětná vazba : metody pro vedoucí skupin a učitele. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015, 173 stran. ISBN 9788026209881. info
- BALHAROVÁ, Kamila, Věra VOJTOVÁ a Jana PRESOVÁ. Zvládání každodenního života dospělých lidí s dyslexií – internet jako cesta k inkluzi. 1. vyd. Ivančice/Brno: COPRINT s.r.o., PPP Brno, s.r.o., 2015, 120 s. ISBN 978-80-87192-23-8. info
- Výukové metody
- Seminář, seminární práce a zpracování projektu pro aktivitu a) vyrovnávací příležitost, b) podporující příležitost pro cílovou skupinu žáků. Práce ve studentských týmech. Prezentace projektů - zpětná vazba k projektům ostatních skupin.
- Metody hodnocení
- Prezentace projektu - zpětná vazba k projektu jiné skupiny - písemná forma. Seminární práce dle zadání ve výuce. 60:40
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2330