SP2771 Sluchová protetika

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/1/0. 1 blok pro kombinované studium. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Radka Horáková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2771/KombiPred01: Pá 20. 3. 8:00–11:50 A21 učebna, R. Horáková
SP2771/Kombi01: Pá 13. 3. 9:00–12:50 A21 učebna, R. Horáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi kompenzace sluchových vad u dětí a dospělých se sluchovým postižením. Studenti získají přehled o pomůckách v podobě sluchadel pro vzdušné i kostní vedení, kochleárních implantátech a bezdrátové technologii. Součástí předmětu je možnost přímé manipulace s vybranými pomůckami, studenti se naučí zajistit základní údržbu individuální sluchové protetiky u jedinců s postižením sluchu.
Výstupy z učení
Student podrobně zná speciálněpedagogické diagnostické nástroje hodnotící přínos kompenzačních pomůcek (sluchadel a kochleárních implantátů) u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu; student zná speciálněpedagogické diagnostické nástroje a postupy určující vhodnost využití bezdrátových doplňků u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu.
Osnova
  • • Kompenzační pomůcky - sluchadla závěsná, kostní a kochleární implantáty - základní přehled o funkci sluchadel a kochleárních implantátů, podstatných parametrech jejich nastavení, akustického párování a návazných funkcích bezdrátových zařízení. • Roger technologie - studenti se seznámí a sami si vyzkouší, že sluchadla zajišťují slyšitelnost všech významných zvuků a výstupní signál je udržován v zachovaném dynamickém rozsahu sluchu. Ovšem v akusticky náročných situacích je třeba kromě adekvátního frekvenčně-specifického zesílení sluchadel nutné zajistit co nejvyšší poměr signál-šum (SNR/ signal-to-noise ratio). To bude umožněno při práci s bezdrátovými doplňky, kdy lze pro studijní účely simulovat zprostředkování zřetelného signálu řeči.
  • • Easy Fit Set + čistící sada sluchadel a čistících ubrousků - na základě využití těchto pomůcek se studenti naučí zajistit základní údržbu kompenzačních pomůcek jedinců s postižením sluchu.
Literatura
    povinná literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
  • ŠLAPÁK, Ivo; Klára BARTOŇKOVÁ; Linda FLORIANOVÁ; Gabriela FORSTOVÁ; Alice FRYČKOVÁ; Dagmar HOŠNOVÁ; Josef MACHAČ; Michaela MÁCHALOVÁ; Kateřina MALINOVÁ; Martina ONDROVÁ; Kateřina SOBOTKOVÁ a Milan URÍK. Dětská otorinolaryngologie. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2013, 333 s. Aeskulap. ISBN 978-80-204-2900-1. info
  • DLOUHÁ, Olga a Libor ČERNÝ. Foniatrie. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2012, 152 s. ISBN 9788024620480. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • Pediatric audiology casebook. Edited by Jane Reger Madell - Carol Ann Flexer. New York: Thieme, 2011, xvi, 280. ISBN 9781604063844. info
  • HAVLÍK, Radan. Sluchadlová propedeutika. Vydání první. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2007, 209 stran. ISBN 9788070134580. info
  • LEJSKA, Mojmír. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003, 156 s. ISBN 8073150387. info
Výukové metody
teoretická příprava, praktická výuka, skupinová práce, domácí příprava, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test (k úspěšnému splnění je potřeba zodpovědět 75% otázek).
Informace učitele
doporučená literatura
Allen, G. Susan (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc.
Easterbrooks, R. Susan a Ellen L. Estes (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press.
Fitzpatrick, M. Elizabeth a Suzanne P. Doucet (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme.
Gifford, H. René (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc.
Horáková, Radka (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Hricová, Lenka a Lenka Doležalová (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, Miroslava a Ilona Bytešníková et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2026/SP2771