SP3009 Úvod do duševního zdraví

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
2/0/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní vhled do tématu duševního zdraví a jinakosti v kontextu inkluzivního vzdělávání a společnosti. Předmět rozvíjí porozumění vztahu mezi normou a odlišností, přináší přehled duševních onemocnění a poruch, a věnuje se možnostem podpory duševního zdraví, wellbeingu a sebepéče v profesním životě. Důraz je kladen na mezioborovou spolupráci a citlivý přístup k lidem s různými formami jinakosti včetně neurodivergence.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku různých druhů postižení, handicapu a některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat -znát východiska a okolnosti interpretace psychopatologických jevů, zejména v sociálních souvislostech.
Osnova
1.Norma, jinakost, handicap, postižení, duševní onemocnění 2.Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie 3.Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání 4.Sebevnímání a sebepojetí u lidí s jinakostí 5.Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, faktory vzniku postižení 6.Poruchy psychických funkcí (základní přehled) 7.Podpora duševního zdraví a wellbeingu 8.Práce s emocemi 9.Rodina a blízcí člověka s jinakostí, dítě jako „pacient“ 10.Somatická nemoc jako psychologický problém, prožívání nemoci, psychosomatika 11.Úzkosti, panické ataky, školní fobie 12.Deprese, suicidum, sebepoškozování 13.Trauma, sy CAN 14.Poruchy příjmu potravy 15.Aktuální trendy v závislostech 16.Neurodiverzita, neurodivergence 17.Oborová spolupráce speciálních pedagogů*žek (psychologie, psychiatrie) 18.Sebepéče a sebepodpora při práci s lidmi, udržitelnost pomáhající profese
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
    doporučená literatura
  • PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Vydání 1. Praha: Grada, 2016, 293 stran. ISBN 9788024754529. URL info
  • Taylor, M. A., Vaidya, N. A. (2009). Descriptive Psychopathology. The Signs and Symptoms of Behavioral Disorders. Cambridge University Press.
  • ČEŠKOVÁ, Eva a Hana KUČEROVÁ. Psychopatologie a psychiatrie : pro psychology a speciální pedagogy. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2012, 317 s. ISBN 9788026202165. URL info
  • KREJČÍŘOVÁ, Dana a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Edited by Mojmír Svoboda. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 791 s. ISBN 9788073675660. info
Výukové metody
Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše.
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~běžné podobě. Závěrečný test je možné napsat online běžně s~ostatními, podmínky je studující schopen*a plnit distančně. Materiály a podrobné pokyny naleznete v~interaktivní osnově.
Informace učitele
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SP3009/index.qwarp
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu A) zkouška – pı́semný test B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně 1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávajı́cı́ o aktuálnı́ch poznatcı́ch k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuálnı́ trendy. Studujı́cı́ si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásı́ se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledánı́ článků a publikacı́ doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředı́ z okruhu zavedených akademických institucí. Text bude v rozsahu minimalně 1 800 znaků (symbolů i mezer). 2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracovánı́ rešerše a výběru zdrojů. Text bude v rozsahu minimalně 900 znaků (symbolů i mezer).
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SP3009/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.