PdF:SP3040 Psychopedie – základy oboru - Informace o předmětu
SP3040 Psychopedie – základy oboru
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP3040/KombiSem01: Pá 26. 9. 13:00–16:50 D214 učebna, Pá 10. 10. 8:00–11:50 A1 učebna, P. Sochor
SP3040/PrezSem01: Út 8:00–9:50 D214 učebna, P. Sochor - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy: charakteristika poruch vývoje intelektu; etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů; Downův syndrom; systém vzdělávání; prevence, inkluze a poradenství.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit termín porucha vývoje intelektu; - použít informace o systému vzdělávání v rámci inkluze a speciálního školství; - předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávání a interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu a PAS.
- Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika poruch vývoje intelektu. 3. Oslabení kognitivního výkonu. 4. Poruchy autistického spektra. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie PVI. 7. Klasifikace v MKN-11. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů poruchy. 9. Legislativa týkající se vzdělávání. 10. Poradenské služby. 11. Předškolní vzdělávání. 12. Základní vzdělávání. 13. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání. 15. Zařízení sociálních služeb.
- Literatura
- povinná literatura
- Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
- Bazalová, B. (2010) Psychopedie. In J. Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky (s. 289-304). Brno: Paido.
- Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
- Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
- Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
- doporučená literatura
- Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
- neurčeno
- Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál.
- Bazalová, B. (2023). Psychopedie. Grada.
- Výukové metody
- Seminář s aktivní účastí studentů. Plnění zadaných úkolů.
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen zkouškou (forma testu). Pro udělení zápočtu bude předem stanoveno kriteriální hodnocení. Konkrétní požadavky (účast, odevzdání úkolů, interaktivní plnění úkolu ve skupině, aktivní účast na hodinách, test) a jejich podíl na hodnocení budou upřesněny v interaktivním učivu v IS do 10. srpna 2025. Účast 80% ve výuce.
- Informace učitele
- http://www.ped.muni.cz/specped
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru. - Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SP3040/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SP3040