SP3640 Obor: Psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Ľubica Srnková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace, způsobů inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání;
- ovládat práci s žáky s  poruchou vývoje intelektu a PAS na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
  • 1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. Porucha vývoje intelektu: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory osob s poruchou vývoje intelektu od raného věku po dospělost. 3. Demence: charakteristika, projevy, typy, možnosti podpory osob s demencí. Oslabení kognitivního výkonu: charakteristika, projevy, možnosti podpory dětí. 4. Mírná porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 5. Středně těžká porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 6. Poradenské služby pro děti a žáky s poruchou vývoje intelektu ve škole a mimo ni. Legislativní ukotvení. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou vývoje intelektu od předškolního věku po dospělost. Podpora v inkluzivní škole a škole zřízené podle § 16, odst. 9 školského zákona. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 8. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle § 16, odst. 9 školského zákona. 9. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace vhodné pro osoby s poruchou vývoje intelektu a PAS. 10. Komplexní diagnostika se zaměřením na poruchu vývoje intelektu a PAS. 11. Sociální služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 12.Terapie a intervence pro osoby s poruchou vývoje intelektu a jejich dostupnost, aplikace v praxi. 13.Rodiny s dětmi s poruchou vývoje intelektu: fáze vyrovnávání se s postižením dítěte, fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu. 14. Downův syndrom: charakteristika, etiologie, klasifikace, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Oborníci. Literatura. Rodina dítěte s DS. Neziskové organizace. 15. Poruchy autistického spektra: charakteristika, etiologie, prevalence, klasifikace. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Odborníci. Literatura. Poruchy autistického spektra ve škole: diagnostika, charakteristika projevů a jejich řešení, úprava podmínek a prostředí. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle paragrafu 16, odstavce 9 školského zákona v aktuálním znění. Rodina dítěte s PAS. Neziskové organizace. 16. Souběžné postižení více vadami. Charakteristika, klasifikace, diagnostika. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 17. Dospělost osob s poruchou vývoje intelektu. Specifika v oblasti chování, socializace, vztahů, komunikace, sexuality, samostatnosti, vzdělávání, profesního uplatnění a trávení volného času. Možnosti podpory. Komunitní služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. 18. Sexuální výchova žáků s poruchou vývoje intelektu. Problematika sexuality osob s poruchou vývoje intelektu. Partnerství a rodičovství osob s poruchou vývoje intelektu. 19. Práva osob s poruchou vývoje intelektu v národních i mezinárodních dokumentech.
Literatura
  • Bachmann, P., Vítek, A. (2014) Vybrané kapitoly managementu nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Bartoňová, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
  • Dlouhá, J., Dlouhý, M., Neubauerová, L., Sýkorová, Z., Dostálková, M. (2013) Úvod do psychopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  • Janovcová, Z. (2010) Alternativní a augmentativní komunikace: učební text. Brno: Masarykova univerzita.
  • Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  • Pipeková, J. (2006) Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD.
  • Pipeková, J., Vítková, M. et al. (2014) Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita.
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Švarcová, I. (2011) Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Vágnerová, M. (2014) Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
Výukové metody
Přednáška, aktivní účast studentů.
Metody hodnocení
Anotace odborné publikace z oboru psychopedie. Aktivní účast (80 %). Písemný test, pro úspěšné absolvování předmětu je nutných 70 % správných odpovědí.
Informace učitele
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.