SP3941 Obor: Psychopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2026
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si současné pojetí terminologie v oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra, aktuální poznatky a možnosti speciálněpedagogické diagnostiky, systému edukace, způsobů inkluzivního vzdělávání.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student:
- mít obecné vědomosti z oblasti pedagogiky osob s poruchou vývoje intelektu;
- schopen aplikovat přístupy ke vzdělávání;
- ovládat práci s žáky s  poruchou vývoje intelektu a PAS na úrovni asistenta pedagoga.
Osnova
1. Psychopedie: charakteristika, předmět, cíle, terminologie, mezioborová spolupráce. Historie oboru, trendy v současnosti, odborníci, literatura. 2. Porucha vývoje intelektu: charakteristika dle různých autorů, etiologie, klasifikace. Možnosti podpory osob s poruchou vývoje intelektu od raného věku po dospělost. 3. Demence: charakteristika, projevy, typy, možnosti podpory osob s demencí. Oslabení kognitivního výkonu: charakteristika, projevy, možnosti podpory dětí. 4. Mírná porucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 5. Středně těžká pourucha vývoje intelektu: charakteristika, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 6. Poradenské služby pro děti a žáky s poruchou vývoje intelektu ve škole a mimo ni. Legislativní ukotvení. Podpůrná opatření. 7. Možnosti vzdělávání dětí, žáků a studentů s poruchou vývoje intelektu od předškolního věku po dospělost. Podpora v inkluzivní a škole zřízené podle §16, odst. 9 školského zákona. Asistent pedagoga. Legislativní ukotvení. 8. Charakteristika RVP PV, RVP ZV, RVP ZŠS. Podpůrná opatření. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou vývoje intelektu a poruchou autistického spektra v inkluzivní a škole zřízené podle §16, odst. 9 školského zákona. 9. Symptomatické poruchy řeči. Systémy alternativní a augmentativní komunikace vhodné pro osoby s poruchou vývoje intelektu a PAS. 10. Komplexní diagnostika se zaměřením na poruchu vývoje intelektu a PAS. 11. Sociální služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. Neziskové organizace. Speciálně pedagogická podpora. 12.Terapie a intervence pro osoby s poruchou vývoje intelektu a jejich dostupnost, aplikace v praxi. 13.Rodiny s dětmi s poruchou vývoje inteletku: fáze vyrovnávání se s postižením dítěte, fungování rodiny, role sourozenců, vize do budoucnosti, možnosti podpory rodiny ze strany odborníků. Literatura k tématu. 14. Downův syndrom: charakteristika, etiologie, klasifikace, specifika osobnosti. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Oborníci. Literatura. Rodina dítěte s DS. Neziskové organizace. 15. Poruchy autistického spektra: charakteristika, etiologie, prevalence, klasifikace. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. Odborníci. Literatura. Poruchy autistického spektra ve škole: diagnostika, charakteristika projevů a jejich řešení, úprava podmínek a prostředí. Zásady práce s dítětem a žákem s poruchou autistického spektra v inkluzivní škole a škole zřízené podle paragrafu 16, odstavce 9 školského zákona v aktuálním znění. Rodina dítěte s PAS. Neziskové organizace. 16. Souběžné postižení více vadami. Charakteristika, klasifikace, diagnostika. Možnosti zařazení a podpory od raného věku po dospělost. 17. Dospělost osob s poruchou vývoje intelektu. Specifika v oblasti chování, socializace, vztahů, komunikace, sexuality, samostatnosti, vzdělávání, profesního uplatnění a trávení volného času. Možnosti podpory. Komunitní služby pro osoby s poruchou vývoje intelektu. 18. Sexuální výchova žáků s poruchou vývoje intelektu. Problematika sexuality osob s poruchou vývoje intelektu. Partnerství a rodičovství osob s poruchou vývoje intelektu. 19. Práva osob s poruchou vývoje intelektu v národních i mezinárodních dokumentech.
Literatura
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bazalová, B. (2017) Autismus v edukační praxi. Praha: Portál.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
  • Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
  • Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.
  • Müller, O. (ed.) a kol. (2014) Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  • Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Selikowitz, M. (2011) Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál.
  • Thorová, K. (2016) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  • Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018) Mentální postižení. Praha: Grada.
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  • Bazalová, B. (2023). Psychopedie. Grada.
Výukové metody
Přednáška, aktivní účast studentů.
Metody hodnocení
Hodnocení bude kriteriální, s důrazem na aktivitu v hodině, plnění seminárních úkolů v hodině i seminárních úkolů z odborné praxe s cílovou skupinou osob s ID a DS, kontrolní test a ústní zkouška. Přesný popis bude v interaktivní osnově před začátkem semestru.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/jaro2026/SPROC_SP1b/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti psychopedie a somatopedie, nebo oftalmopedie nebo etopedie.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.