SP4041 Výuka žáků se SVP I – narušená komunikační schopnost a specifické poruchy učení

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (přednášející)
PhDr. Mgr. Petra Dvořáčková (cvičící)
PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Mgr. et Mgr. Bc. Pavla Wernerová (přepisovatel)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4041/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 učebna 52, Pá 11. 10. 14:00–17:50 učebna 52, Pá 25. 10. 12:00–15:50 učebna 52, Pá 22. 11. 16:00–19:50 učebna 52, P. Dvořáčková, V. Včelíková
SP4041/PrezSem01: Út 8:00–9:50 učebna 34, Út 14:00–15:50 učebna 10, P. Dvořáčková, V. Včelíková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s nejčastějšími typy obtíží v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS) a specifických poruch učení (SPU), s nimiž se mohou v praxi základní a středních škol setkat. Po absolvování kurzu budou studenti vybavení základními postupy k identifikaci a intervenci u jednotlivých (nejčastějších) typů specifických poruch učení. Studenti získají teoretické i praktické poznatky o vybraných kategoriích narušené komunikační schopnosti a podpoře žáků s těmito formami speciálních vzdělávacích potřeb.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- Orientovat se v základní terminologii v oblasti narušené komunikační schopnosti (NKS) a specifických poruch učení (SPU)
- Popsat specifika vzdělávacího procesu u žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se specifickými poruchami učení
- Popsat specifika osobnosti žáka s narušenou komunikační schopností/specifickými poruchami učení se zřetelem ke vzdělávacímu procesu
Popsat vliv jednotlivých typů NKS a SPU na edukační proces žáka
- Popsat vliv jednotlivých typů NKS a SPU na vývoj osobnosti žáka
- Provést orientační diagnostiku SPU u žáka
- Navrhnout vhodná opatření k úpravě edukačního procesu u žáků s NKS či SPU
- Navrhnout vhodné postupy k reedukaci funkcí podmiňujících SPU
- Spolupracovat v multidisciplinárním týmu při nápravě SPU
Osnova
  • Témata v oblasti NKS
  • 1. Vymezení pojmu komunikace, narušená komunikační schopnost.
  • 2. Orientační analýza narušené komunikační schopnosti – klíčové kategorie ve vzdělávacím procesu
  • 3. Mezioborová spolupráce v podpoře žáka s narušenou komunikační schopností, komunikace s rodičem
  • 4. Dyslalie – charakteristika narušené komunikační schopnosti (etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence); podpora žáka s touto formou NKS ve vzdělávacím procesu
  • 5. Vývojová dysfázie – charakteristika narušené komunikační schopnosti (etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence); podpora žáka s touto fornou NKS ve vzdělávacím procesu
  • 6. Mutismus – charakteristika narušené komunikační schopnosti (etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence); podpora žáka s touto fornou NKS ve vzdělávacím procesu
  • 7. Narušení fluence (koktavost, breptavost) – charakteristika narušené komunikační schopnosti (etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence); podpora žáka s touto fornou NKS ve vzdělávacím procesu
  • 8. Narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) – charakteristika narušené komunikační schopnosti (etiologie, symptomatologie, principy logopedické intervence); podpora žáka s touto fornou NKS ve vzdělávacím procesu
  • 9. Příprava pomůcek a podpůrných materiálů pro žáky s narušenou komunikační schopností
  • 10. Alternativní a augmentativní komunikace – využití prvků AAK ve vzdělávacím procesu
  • 11. Možnosti rozvoje komunikační schopnosti ve vzdělávacím procesu
  • 12. Podpora žáka s narušenou komunikační schopností v kolektivu třídy
  • Témata v oblasti SPU
  • 1. Vymezení specifických poruch učení (SPU) a jejich příčin - základní pojmy SPU (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, dysmúzie, dyspinxie)
  • 2. Etiologie specifických poruch učení dle současných teorií
  • 3. Vymezení pojmu LMD, ADHD, ADD a jejich vztahu ke specifickým poruchám učení
  • 4. Diagnostika specifických poruch učení v průběhu povinné školní docházky
  • 5. Charakteristika edukačního procesu u žáků se SPU na základní a střední škole
  • 6. Osobnost žáka se specifickými poruchami učení v průběhu edukačního procesu
  • 7. Formy vzdělávání žáků se SPU s využitím podpůrných opatření
  • 8. Systémový přístup ke vzdělávání žáků se SPU: učitelé, rodina, terapeut, spolužáci, žák sám; škola, reedukační péče, zájmová činnost
  • 9. Principy reedukace SPU v základní škole – Reedukační metody zaměřené na dyslexii, dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii, dyspraxii.
  • 10. Reedukace dílčích funkcí podmíňujících vznik SPU – zrakové vnímání, sluchové vnámání, prostorová orientace, hrubá a jemná motorika, pozornost, paměť, řeč.
  • 11. Využití reedukačních postupů v pedagoogické praxi středních škol
  • 12. Kompenzační postupy u specifických poruch učení
Literatura
    povinná literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ a Lenka DOLEŽALOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013, 259 s. ISBN 978-80-7315-243-7. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie : narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Vydání 1. Praha: Grada, 2006, 224 stran. ISBN 9788024711102. URL info
    doporučená literatura
  • BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vydání 1. Praha: Grada, 2011, 150 stran. ISBN 9788024738536. URL info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Vydání čvrté. Praha: Portál, 2010, 333 stran. ISBN 9788073678173. URL info
  • ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 11. vyd. Praha: Portál, 2009, 263 s. ISBN 9788073675141. info
Výukové metody
Interaktivní seminář, diskuse, praktické ukázky
Metody hodnocení
Povinností studenta je připravit dvě pomůcky k edukaci žáků se zmíněnými obtížemi - jednu pro každou sledovanou oblast (SPU, NKS). Zadání a termín odevzdání bude specifikován na začátku kurzu vyučujícím.
- Aktivní účast na semináři a alespoň 80 % docházky

Ukončení: Zkouška = písemný test. K úspěšnému absolvování student musí dosáhnout alespoň 75 %. Závěrečný text bude sestaven z otázek zaměřujících se na obě probírané oblasti (SPU, NKS).
Informace učitele
Další doporučená literatura – narušená komunikační schopnost: - Klenková, J. et al. (2013) Jedinci s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením v inkluzivním prostředí škol, školských zařízení a v zařízeních sociálních služeb. Brno: MU. - Lechta, V. Koktavost: integrativní přístup. Praha: Portál, 2010. ISBN 9788073676438 - Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 9788026211235 - Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál. ISBN 9788073678593 - Mikulajová, M., Rafajdusová, I. (1993) Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. ISBN 8090044506 - Novosad, L. (2006) Základy speciálního poradenství. Praha: Portál. ISBN 8073671743 - Přinosilová, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-157-7 - Šarounová, J. (2014) Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. ISBN 9788026207160 - Valenta M., a kol. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha:Portál. ISBN 9788026206026 - Vrbová, R. a kol. (2012) Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UPOL. ISBN 978-80-244-3056-0 - Vrbová, R. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou opory z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: UPOL. ISBN 978-80-244-4648-6. Doporučená literatura – specifické poruchy učení - Jucovičová, D.& Žáčková, H. (2017). Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita : zápory i klady ADHD v dospělosti. Praha: Grada. ISBN 9788027102044. - Žáčková, H. (2007). Máte neklidné, nesoustředěné dítě? : metody práce s dětmi s LMD (ADHD, ADD) především pro učitele a vychovatele. Edited by Drahomíra Jucovičová. Praha: D + H, ISBN 9788090386914. - Matějček, Z. (1988). Dyslexie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. - Jucovičová, D., Žáčková, H. & Sovová, H. (2001). Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol : (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H. - Michalová, Z. (2001). Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních :materiál určený učitelům a rodičům dětí s dyslexií, dysgrafií, dysortografií. Havlíčkův Brod: Tobiáš. ISBN 80-7311-000-8. - Jucovičová, D.& Žáčková, H. (2015). Máme dítě s ADHD : rady pro rodiče. Praha: Grada Publishing. ISBN 9788024753478 - Žáčková, H. (2008). Dyslexie. Edited by Drahomíra Jucovičová. Praha: D + H. ISBN 9788090386976. - Pokorná, V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-773-2. - Předcházíme poruchám učení :soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Edited by Brigitte Sindelarová, Translated by Věra Pokorná (1996). Praha: Portál. ISBN 80-85282-70-4. - Žáčková, H. (2008). Dysortografie. Edited by Drahomíra Jucovičová. Praha: D + H. ISBN 9788090386945. - Blažková, R. (2010). Dyskalkulie II. Poruchy učení v matematice na 2. stupni základní školy. první. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5395-3. - Krejbichová, D. (1994). Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni : pomocný materiál pro učitele českého jazyka na ZŠ. Plzeň: CDVP. - Michalová, Z. (2003). Specifické poruchy učení a chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 807290115X. - Specifické poruchy učení : dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Edited by Lenka Krejčová, Illustrated by Alice Trojanová. Brno: Edika, 2014. ISBN: 9788026606000. - Žáčková, H. (2009). Dysgrafie. Edited by Drahomíra Jucovičová. Praha: D + H. ISBN: 9788090386990 - Kubická, E. (1994) Metody práce při úpravě poruch učení u dětí druhého ročníku základní školy : metodický návod pro učitele při úpravě specifických poruch učení - dyslexie a dysortografie u dětí ve specializovaných třídách a při individuální nápravě uvedených poruch.Ostrava: Grafie. - Selikowitz, M. (2000). Dyslexie a jiné poruchy učení : co jsou specifické poruchy učení a jak se diagnostikují, o poruchách koordinace a o nemotornosti, sociální a emocionální vývoj dítěte, jak mohou svým dětem pomoci rodiče a jak to bývá v dospělosti. Praha: Grada. ISBN 8071697737. - Pokorná, V. (2010) Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-817-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP4041