SP4043 Výuka žáků se SVP III – sluchové, zrakové a tělesné postižení

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
Mgr. et Mgr. Petra Kaválková (přednášející)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4043/PrezSem01: Po 13:00–13:50 učebna 52, Út 17:00–19:50 učebna 55, R. Janošková, P. Kaválková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vytvoření dovedností a kompetencí studentů při překonávání překážek ve škole u žáků s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením, které jim důsledky postižení vytváří bariéry v dosahování cílů výuky. Edukační potřeby jsou zaměřené na podporu těchto žáků v procesech učení, na specifika výuky a na podporu pedagogů v inkluzivní škole se zaměřením na strategie podpory žáka s tělesným, zrakovým a sluchovým postižením
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student bude umět podporovat žáky se SVP se zaměřením na problémy v procesech učení, • bude znát speciálněpedagogické postupy při edukaci, • bude umět adekvátně využívat kompenzační pomůcky.
Osnova
  • Tělesné postižení 1. Mentální procesy u žáků s tělesným postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 2. Využití speciálních reedukačních a kompenzačních metod ve vyučování (náhradní způsoby psaní, senzomotorická cvičení); modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků s tělesným postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – snížené pracovní tempo, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení) 3. Úprava prostředí (zajištění bezbariérovosti, optimální sezení a pracovní plocha, uspořádání třídy, asistence při přemísťování apod.), využití kompenzačních a rehabilitačních pomůcek ve vzdělávání (pomůcky usnadňující pohyb, pomůcky na psaní a kreslení, pomůcky na rozvoj manuální činností a sebeobsluhy, pomůcky k TV a relaxaci, pomůcky k vybavení třídy). 4. Informační technologie jako kompenzační pomůcky (speciální klávesnice, PC s hlasovým výstupem, počítačové programy, ovládání PC pomocí speciálních přídavných zařízení - myší a joystiků, software pro osoby se zdravotním postižením). 5. Copingové strategie a jejich vztah u žáků dlouhodobě nemocných (žák s chronickým a dlohodobým onemocněním, žák s progresivním onemocněním). 6. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání) 7. Obecné přístupy k osobám na vozíčku (komunikace, překonávání technických bariér, asistenční podpora). 8. Využití ergoterapie v edukaci žáků s tělesným postižením (smysluplné zaměstnávání, kterým usilujeme o zachování a využívání schopností jedince potřebných pro zvládání běžných denních, pracovních, zájmových a rekreačních činností u osob s tělesným postižením). 9. Specifické problémy profesní přípravy a volby povolání (oblasti diagnostiky k profesionální orientaci, volba povolání, začlenění do světa dospělých). 10. Okruh problémů u jedinců s lékařskou diagnózou autismus (charakteristika, specifika v procesu vzdělávání, TEACH program). Oftalmopedie: 11. Vliv postižení zraku na psychické procesy (oblast kognitivních procesů, komunikace). Specifika a sociální důsledky zrakového postižení v jednotlivých vývojových obdobích (dětství, adolescence, dospělost) 12. Čtení a psaní u dětí a žáků se zrakovým postižením – strategie pro dosažení těchto schopnpostí a dovedností u různého stupně a typu postižení zraku. Braillovo písmo – zápis, výuka, užití. 13. Tyflografika a možnosti hmatového zobrazování pro osoby s těžkým postižením zraku – využití různých technologií v procesu edukace. 14. Úprava prostředí pro vzdělávání žáka s postižením zraku (pracovní místo, školní prostředí a jeho úprava pro žáka s postižením zraku). 15. Samostatný pohyb a orientace v prostoru dětí a žáků s postižením zraku. Pohyb s bílou holí, s průvodcem. Strategie pro samostatný pohyb v různých podmínkách prostředí. 16. Speciální a kompenzační pomůcky pro osoby s postižením zraku a jejich využívání v procesu vzdělávání a učení. Informační technologie a přístup k informacím žáků s postižením zraku. 17. Modifikace a specifika metod a postupů ve výuce žáka s postižením zraku, vyučovací prostředky a úprava materiálů jako strategie pro efektivní vzdělávání a učení žáků s oslabeným viděním a žáků nevidomých. 18. Komunikace se žákem s postižením zraku a s jeho rodinou. Komunikace se spolužáky a strategie podpory třídního klimatu v inkluzi žáka s postižením zraku. Spolupráce rodina-škola. 19. Specifická opatření a modifikace v dílčích vzdělávacích oblastech (jazykové kompetence, matematické kompetence, společenské a přírodní vědy, tělesná výchova). Běžné a specifické kurikulum – cílená podpora žáka s postižením zraku v kontextu předprofesní a profesní přípravy. 20. Přístup k osobám se zrakovým postižením a specifika provázení (podpora žáka s postižením zraku v oblasti školních a mimoškolních aktivit). Surdopedie: 21. Mentální procesy u žáků se sluchovým postižením (poruchy vnímání, paměti, myšlení a pozornosti) a možná intervence. 22. Komunikace u žáků se sluchovým postižením – vizualizace mluvené češtiny, recepce psané formy českého jazyka, čtenářská gramotnost, vizuálně – motorické komunikační systémy 23. Kompenzační pomůcky – sluchadla, kochleární implantáty, bezdrátová technologie 24. Využití speciálních metod ve vyučování – modifikace vyučovacích metod a způsoby výuky u žáků se sluchovým postižením (znát a respektovat specifické problémy žáka – pracovní tempo, koncentrace, individuální potřeby, klasifikace a hodnocení) 25. Úprava prostředí (zajištění vhodných akustických podmínek, optimální usazení žáka ve třídě a pracovní plocha, uspořádání třídy apod.), využití kompenzačních a speciálních pomůcek ve vzdělávání (didaktické pomůcky, speciální učebnice, IT vybavení, pomůcky k vybavení třídy). 26. Intervence v oblasti spolupráce rodiny a školy (vzájemná komunikace, respekt vůči rodičům, zachovávat důvěrnost, nabídka strategií k zapojení rodičů, plánování setkání) 27. Intervence v oblasti spolupráce rodin, školy a poradenských pracovníků (ŠPP, ŠPZ, PPP) 28. Logopedická terapie a její specifika u žáků s postižením sluchu ve školním věku, možnosti jejího propojení se vzdělávacím procesem. 29. Stimulace komunikační schopnosti a aktivizace žáků, dospívajících a adolescentů v kontextu sociální inkluze. 30. Zážitkové aktivity – pro pedagogy a pro spolužáky (tematicky zaměřené na simulaci postižení sluchu) 31. Puberta a dospívání (vliv postižení na průběh puberty, specifické problémy dospívajících).
Literatura
    doporučená literatura
  • JANKOVÁ, Jana a Dagmar MORAVCOVÁ. Asistent pedagoga a dítě se zrakovým postižením. Vydání první. Praha: Pasparta, 2017, 116 stran. ISBN 9788088163619. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 159 s. Odborná kniha. ISBN 978-80-210-5536-0. info
  • KOMORNÁ, Marie. Psaná čeština českých neslyšících - čeština jako cizí jazyk. 2., opr. vyd. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008, 79 s. ISBN 9788087218297. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 9788073151591. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 8073151340. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie nemoci. Vydání 1. Praha: Grada, 2002, 198 stran. ISBN 8024701790. info
Výukové metody
přednáška, diskuse, samostatná práce studentů, zpracování vzorové ukázkové hodiny
Metody hodnocení
ústní zkouška
Informace učitele
Další informace a zdroje budou uvedeny v interaktivní osnově předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP4043