SPk334 Obor: Oftalmopedie 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPk334/01: Pá 18. 2. 8:00–13:50 Virtuální místnost, Pá 11. 3. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 18. 3. 8:00–13:50 učebna 52, Pá 8. 4. 8:00–13:50 učebna 52, P. Röderová
Předpoklady
SPk333 Obor: Oftalmopedie 1
Absolvování první Bc. specializace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Souhlas
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia, studenti by měli v závěru kurzu znát: kategorie osob se zrakovým postižením, vymezení zrakového postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením, dítě s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervence, zraková stimulace, systém škol pro zrakově postižené, úloha speciálně pedagogických center, žák se zrakovým postižením ve škole, Braillovo písmo, technické pomůcky a vybavení.
Výstupy z učení
Student by měl být v závěru kurzu schopen: -klasifikovat zrakové postižení z různých hledisek -analyzovat vliv zrakového postižení na osobnost člověka, na každodenní život a na školní práci -doporučit základní pomůcky pro každodenní život a poradenské instituce pro klienta s postižením zraku různého stupně a věku
Osnova
  • Speiciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická.
  • Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
  • Podpora specifických kompetencí dětí a žáků s postižením zraku. Orientace v prostoru a samostatný pohyb osob s postižením zraku.
  • Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
  • Poradenství a intervence poskytované napříč životem osoby s postižením zraku.
  • Kombinované postižení. Hluchoslepota. Rodina dítěte s těžkým zrakovým a s kombinovaným postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra, Zita NOVÁKOVÁ a Lea KVĚTOŇOVÁ. Oftalmopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 124 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-159-1. 2007. info
  • FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 158 s. ISBN 9788024418575. 2007. info
    doporučená literatura
  • RÖDEROVÁ, Petra. Speciálněpedagogická diagnostika oftalmopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita. 54 s. ISBN 978-80-210-9590-8. 2019. Čítárna Munispace info
  • BENEŠ, Pavel a Martin VRUBEL. Oftalmologie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Brno: Paido. 92 s. ISBN 978-80-7315-264-2. 2017. info
  • KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál. 174 s. ISBN 9788026207825. 2015. info
  • KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido. 41 s. ISBN 8085931249. 1996. info
Výukové metody
Videa, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení - úspěšné složení zkoušky (70% správných odpovědí), seminární práce, prezentace na zvolené téma. Účast min. 70%.
Informace učitele
Informace budou vyučujícím upřesněny na začátku semestru.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti psychopedie a oftalmopedie (sekce A2 a sekce B4).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/SPk334