PdF:SPp302 Metodika logopedické intervenc - Informace o předmětu
SPp302 Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Veronika Včelíková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- SPp323 Obor: Surdopedie 2 || SPp304 Specializace: Logopedie 2 || SPp319 Obor: Logopedie 2 && SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Special Education (program PdF, B-SPZPA)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPZP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou podpory komunikační schopnosti u dětí s narušeným vývojem řeči - s možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační analýze a následném rozvoji komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Student je seznámen s problematikou narušeného vývoje řeči u dětí, orientuje se v základních postupech orientační analýzy komunikační schopnosti a zná postupy a materiály, které lze u dětí s NVŘ v následném rozvoji komunikační schopnosti i dílčích složek využít.
- Osnova
- Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči. Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce. Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj. Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Prezentace pomůcek pro rozvoj zadaných oblastí.
- Literatura
- povinná literatura
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. 2. vydání. V Brně: Edika, 2015, iv, 217. ISBN 9788026606581. info
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. první. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012, 236 s. ISBN 978-80-247-3008-0. info
- neurčeno
- Další tituly odborné literatury jsou uvedeny níže
- Výukové metody
- Seminář, diskuse, domácí příprava.
- Metody hodnocení
- Příprava a prezentace pomůcek zaměřených na rozvoj jazykových rovin a dílčích složek – dle zadání. Písemný test (k úspěšnému zvládnutí je třeba 75 % správných odpovědí). Rozprava spojená s prezentací pomůcek.
- Informace učitele
- Klenková, J. (2006) Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 224 s. ISBN 9788024711102 Klenková, J., Kolbábková, H. (2003) Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství. Doporučená literatura Allen, K. E., Marotz, L. R. (2002) Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál Leeber, J. a kol. (2006) Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami ve vývoji. Praha: Portál. Lynch, CH., Kidd, J. (2010) Cvičení pro rozvoj řeči. Praha: Portál. Strassmeier, W. (2011) 260 cvičení pro děti raného věku. Praha: Portál. Další aktuální tituly budou doporučeny v semináři:-)
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie (sekce A1 a sekce B1).
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPp302