SZ6031 Výzkum v pedagogické praxi

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/0/.5. 6 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (pomocník)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
!NOWANY( SZ6631 Research in Education )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 20 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s konkrétní podobou výzkumu, který je přínosný pro pedagogické pracovníky, jako jsou učitelé a asistenti pedagoga. Studenti budou vybaveni základními metodologickými znalostmi a dovednostmi potřebnými k úspěšné realizaci pedagogického výzkumu v praxi. Kurz se zaměřuje na praktickou aplikaci výzkumných postupů a jejich relevanci pro zlepšení výuky a vzdělávání ve školním prostředí.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/a: • 1) Znát základní přístupy ke zkoumání edukační reality, zejména ke zkoumání chování a postojů aktérů školního vzdělávání a výsledků vzdělávání. • 2) Naplánovat, zrealizovat a evaluovat jednoduchý projekt výzkumu, zejména akční výzkum. • 3) Provést systematickou rešerši v souvislosti s výzkumnou otázkou. • 4) Navrhnout a odůvodnit vhodný design výzkumu, metody sběru dat, vzorek a postupy analýzy dat v rámci výzkumné otázky a následně tento plán zrealizovat v malém výzkumu. • 5) Zpracovat data, interpretovat výsledky a představit je písemně i ústně v souladu pravidly normy APA.
Osnova
• 1) Výzkum ve vazbě na školní praxi, jeho význam a využití. Přístupy, designy, typy výzkumu. příklady výzkumů. Postup a projekt výzkumu, formulace výzkumné otázky a rešerše literatury s pomocí AI, norma APA7. • 2) Projekt výzkumu (výzkumný problém, otázka, hypotézy, proměnné a operacionalizace, výběr a velikost vzorku, volba metod sběru a analýzy dat). Struktura výzkumné studie (IMRAD). Přehled metod sběru dat. Validita, reliabilita. • 3) Metody sběru dat: Rozhovor, pozorování, sběr dokumentů a produktů činnosti. Rozhovor: Tazatelské schéma a otázky, techniky dotazování, informovaný souhlas, záznam, transkripční pravidla, transkript. Pozorování: Tvorba kategoriálních systémů a záznamových archů, videozáznam. Kvalitativní analýza dat. • 4) Kvalitativní analýza dat: Zpracování terénních poznámek a transkriptů. Kódování a interpretace dat – vybrané postupy. • 5) Metody sběru dat: Dotazník, test, (kvazi)experiment. Dotazník: Konstrukce položek, online sběr dat, tvorba datové matice, příprava dat. • 6) Kvantitativní analýza dat: Tvorba datové matice a čištění dat. JASP. Základní deskriptivní statistika. Grafické zobrazení výsledků a interpretace. Prezentace a publikování výsledků výzkumu: IMRAD, APA, evaluace kvality výzkumu.
Literatura
    povinná literatura
  • Gavora, P., et al. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava: Univerzita Komenského. Dostupné z~http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk
  • Švaříček, R. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
  • Citační a publikační norma APA7: https://pedagogika.phil.muni.cz/studium/citacni-norma-apa
    doporučená literatura
  • RABUŠIC, Ladislav, Petr SOUKUP a Petr MAREŠ. Statistická analýza sociálněvědních dat (prostřednictvím SPSS). 2., přepracované vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2019, 573 stran. ISBN 9788021092488. URL info
  • Hendl, J. (2023). Kvalitativní výzkum. Portál.
  • Gall, J. P., Gall, M. D., & Borg, W. R. (2013). Applying educational research: How to read, do, and use research to solve problems of practice (6. vyd). Pearson.
  • Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (6. vyd.). Sage.
  • Vlčková, K., Lojdová, K., Lukas, J., Mareš, J., Šalamounová, Z., Kohoutek, T., Bradová, J., & Ježek, S. (2015). Z~posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Munipress. Dostupné z: https://munispace.muni.cz/index.php/munis
  • Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
  • Tomášek, V. et al. (2012). Národní zpráva TIMSS 2011. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Karolinum.
  • OECD (2014). Výsledky PISA 2012: Kreativní řešení problémů. Schopnosti žáků řešit problémy z~reálného života. Paříž: OECD. Dostupné z: http://www.csicr.cz/html/PISA-KreativRP/html5/index.html?&locale=CSY&pn=3
  • Dvořák, D., Starý, K., Urbánek, T., Chvál, M., & Walterová, E. (2011). Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum.
  • Yin, R. K. (2013). Case Study Research: Design and Methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Chvál, M., Procházková, I., & Straková, J. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. Praha: ČŠI. Dostupné z: http://www.csicr.cz/cz/Aktuality/Hodnoceni-vysledku-vzdelavani-didaktickymi-testy
  • Gavora, P. (2002). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Výukové metody
Bloková přednáška a samostatná práce studentů. Docházka v kombinovaném studiu je povinná.
Metody hodnocení
Studenti vypracovávají individuální portfoliový úkol, který odevzdávají v elektronické podobě v souladu s normou APA7 do odevzdávárny v učebních materiálech v IS. Úkol se odevzdává do 10.1., přičemž dodržení termínu je podmínkou pro úspěšné splnění předmětu. Pokud je potřeba, je možné provést dvakrát opravu odevzdání úkolu. Pozdní odevzdání se považuje za opravný termín. • K absolvování předmětu je potřebná aktivní účast ve výuce, která zahrnuje přípravu na výuku, plnění průběžných úkolů, předcházející četbu k výukovým setkáním a aktivní zapojení do diskusí a aktivit. • Pro úspěšné splnění předmětu je třeba úspěšně absolvovat online znalostní test, který se koná na konci semestru. Studenti mohou test napsat i v případě, že dosud neodevzdali portfoliový úkol. •Předmět má rozsah 4 kreditů ECTS, což odpovídá dle studijního řádu MUNI 100-120 hodinám práce. Z toho připadá 8 hodin na výuku a zbývající hodiny jsou vyhrazeny pro přípravu na výuku, samostudium, vypracování portfoliového úkolu a přípravu na test.
Náhradní absolvování
Studenti, kteří jedou na stáž do zahraničí, plní portfoliový úkol a skládají test. Předmět lze dokončit během semestru, v~následujícím semestru, nebo prostřednictvím podobného kurzu v~zahraničí.
Informace učitele
Předmět má interaktivní osnovu a studijní materiály v is.muni.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1580998;uvodnik=a
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.