VIb021 Úvod do vizuální kultury

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Františka Orságová (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět předkládá k osvojení řadu pojmů a konceptů, jimiž teoretické přístupy pojednávají fenomény vizuality. Odvíjí se systematizace výchozích pojmů „teorie obrazu“ (viditelné, zrakové, obraz, pohled, dispozitiv, aura); dále seznamuje se vztahem „obrazu a slova“ (diskurz, ekfráze), s problematikou „obrazu a moci“ (fotografie, studium a punktum, kódy) a vůbec problematice „reprezentace“. Zvláštní pozornost je věnována signifikanci (sémiotické a hermeneutické přístupy, Panofského ikonologie a ikonografie).
Výstupy z učení
1) Student si osvojí základní pojmy a koncepty užívané při studiu obrazu a vizuální kultury. 2) Student porozumí komplexu relací ve vztahu slova a obrazu, problematice reprezentace. 3) Student naučí aplikovat analytické koncepty na konkrétní problematiku svého oboru studia.
Osnova
  • 1) Pohled (Aumont) magie vidění (slast pohledu, flaneur), obraz a kult, iluze; 2) vztah textu a obrazu (Mitchell), tvorba významu, participace diváka; 3) vztah reprodukce a originálu (Benjamin), aura, vlastnictví, technický obraz – fotografie a film; 4) otázky realismu, vizuální kódy a konvence zobrazování (Gombrich), tělo, prostor a perspektiva; 5) analýzy viděného, hermeneutika a sémiotika, ikonografie a ikonologie (Panofsky); 6) moc obrazu (Berger); obraz a ideologie, diskurz, mýtus (Barthes); 7) konzumní společnost, reklama, touha, komodita a fetiš, společnost spektáklu (Debord); 8) technické a vědecké obrazy, medicinské zobrazování těla, mapy a geografie; 9) vizuální kultura postmoderní doby (hybridní kódování, pastiš, ironie, DIY); globalizace a média.
Literatura
    povinná literatura
  • MITCHEL, J. W.: Teorie obrazu. Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Karolinum, Praha, 2017.
  • AUMONT, J.: Obraz. AMU, Praha, 2009.
    doporučená literatura
  • ELKINS, J.: Visual Studies. A Skeptical Introduction. Routledge, London, 2010.
  • MIRZOEFF, N.: Úvod do vizuální kultury. Akademia, Praha, 2012.
  • MCLUHAN, M.: Jak rozumět médiím ODEON, Praha, 1984.
  • GOMBRICH, E., H.: Umění a iluze. ODEON, Praha.
  • INGERLE, P.: Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Barrister and Principal, Brno .
  • BERGER, J.: Způsoby vidění. Labyrint, Praha, 2016.
  • JENKS, Ch. (ed.): Visual Culture. Routledge, London and New York, 1995.
  • FIŠEROVÁ, M.: Obraz a moc. Rozhovory s francouzskými mysliteli. Karolinum, UK, Praha, 2015.
  • BARTHES, R.: Světlá komora. Archa, Bratislava, 1994.
    neurčeno
  • SMITH, J., A.: Images of Community. Durkheim, Social Systems and the Sociology of Art. Goldsmith College, University of London. Ashgate, 2000.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.