PdF:VZB33 Reprodukční zdraví - Informace o předmětu
VZB33 Reprodukční zdraví
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/1. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je vybavit studující základními teoretickými poznatky z oblasti reprodukčního zdraví a sexuální výchovy a přiblížit jim význam a úroveň výuky výchovy k sexuálně-reprodukčnímu zdraví na základních školách.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu studující:
chápe a vysvětlí významu sexuálně-reprodukčního zdraví v celkovém konceptu holisticky pojímaného zdraví
chápe význam sexuálně-reprodukční zdraví a jeho ochrany
poznatky aplikuje do svého života
diskutuje a argumentuje o klíčových a eticky problematických otázkách reprodukčního zdraví např. interrupci
vysvětlí a popíše anatomii a fyziologii reprodukčních orgánů
definuje sexuální dysfunkce a deviace a jejich projevy a etiologii, definuje sexuální orientaci a sexuální identifikaci
vyjmenuje pohlavně přenosné nemoci, jejich příznaky, způsoby přenosu a léčbu
zhodnotí význam plánovaného rodičovství, vyjmenuje možnosti antikoncepce, popíše jejich účinky, argumentuje pro a proti užívání antikoncepce
zhodnotí dostupnost materiálů k výuce reprodukčního zdraví a úroveň výuky na ZŠ
orientuje se ve Standardu sexuální výchovy v Evropě a v matici sexuální výchovy. - Osnova
- Obsah semináře:
- 1. Sexuologie, vymezení pojmu, historie oboru
- 2. Sexualita v jednotlivých obdobích života
- 3. Anatomie a fyziologie reprodukčních orgánů
- 4. Sexuální dysfunkce, sexuální deviace
- 5. Sexuální orientace. Sexuální identifikace
- 6. Reprodukční zdraví a jeho ochrana
- 7. Prevence rakoviny děložního čípku a rakoviny varlat
- 8.Pohlavně přenosné nemoci, problematika AIDS
- 9. Gravidita, interrupce
- 10. Plánované rodičovství. Antikoncepce
- 11. Asistovaná reprodukce, dárcovství vajíček
- 12. Sexuální výchova x výchova k reprodukčnímu zdraví
- Obsah cvičení:
- 1. - 12. Studující provedou sondu na vybrané základní škole u žáků devátého ročníku o znalostech v oblasti reprodukčního zdraví. Studenti provedou analýzu dostupných učebnic a zdrojů, které se využívají k výuce výchovy k sexuálně-reprodukčnímu zdraví. Studující provedou analýzu programů z oblasti sexuálně-reprodukčního zdraví, které jsou nabízeny ZŠ v ČR. Dle možností exkurze do poradny HIV.
- Literatura
- povinná literatura
- Státní zdravotní ústav. Infekční nemoci. HIV/AIDS: http://www.szu.cz/tema/prevence/hiv-aids
- Národní program boje proti AIDS: https://www.prevencehiv.cz/
- Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
- Standardy sexuální výchovy v Evropě – Rámec pro tvůrce osnov, vzdělávací a zdravotnické instituce a odborníky: https://www.planovanirodiny.cz/sbornik-2017/65-standardy-pro-sexualni-vychovu-v-evrope-nove-i-v-ceskem-prekladu
- Společnost pro plánování rodiny a sexuální výchovu: https://www.planovanirodiny.cz/
- ŠULOVÁ, Lenka, Tomáš FAIT a Petr WEISS. Výchova k sexuálně reprodukčnímu zdraví. Praha: Maxdorf, 2011, 439 stran. ISBN 9788073452384. info
- doporučená literatura
- International Planned Parenthood Federation: https://www.ippf.org/
- Státní zdravotní ústav. Sexuálně přenosné nemoci: http://www.szu.cz/tema/prevence/sexualne-prenosne-nemoci
- WHO-Kollaborationszentrum für sexuelle und reproduktive Gesundheit: https://www.bzga-whocc.de/
- neurčeno
- MACHOVÁ, Jitka a Jana HAMANOVÁ. Reprodukční zdraví v dospívání. Vyd. 1. Praha: H & H, 2002, 197 s. ISBN 8086022943. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou seminářů a cvičení. Studující vypracuje seminární práci na vybrané téma, prezentuje ji a diskutuje s ostatními studujícími; samostatně se seznámí s edukačními materiály projektu InTime.
- Metody hodnocení
- Ústní znalostní zkouška a prezentování seminární práce.
- Studijní opora
- https://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=3031
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/VZB33