VZM31 Didaktika výchovy ke zdraví 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VZM31/KombiSem01: So 5. 10. 11:00–14:50 učebna 27, Pá 15. 11. 8:00–11:50 učebna 27, J. Reissmannová
Předpoklady
VZM12 Didaktika výchovy ke zdraví 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání praktických zkušeností, znalostí a kompetencí potřebných pro metodickou způsobilost učitelů. Důraz je kladen na didaktickou transformaci a metodické přístupy k jednotlivým učebním tématům z oboru výchova ke zdraví. Součástí předmětu jsou rozbory vyučovacích pokusů studujících na základní škole (výstupy jsou realizovány v rámci učitelských praxí) jako východisko pro pedagogickou praxi v rámci studia.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu studující:
- rozumí, vysvětlí a v praxi aplikuje základní poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví;
- dokáže využít získané poznatky k reflektovanému metodickému výstupu;
- na podkladě didaktické analýzy učiva připraví i zhodnotí vyučovací jednotku;
- definuje specifické problémy vyučování výchovy ke zdraví na základní škole;
- definuje didaktické dovednosti učitele výchovy ke zdraví.
Osnova
  • Obsah seminářů:
  • 1. Didaktická transformace dle témat RVP ZV, Standardů pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodických komentářů ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví.
  • 2. Příprava a realizace výuky výchovy ke zdraví
  • 3. Analýza a hodnocení hodiny výchovy ke zdraví
Literatura
    povinná literatura
  • Marádová, Eva, Kovaříková, Miroslava. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: UK. 2020. 978-80-7603-142-5
  • STANDARDY PRO ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Výchova ke zdraví: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/17383/vychova_ke_zdravi.pdf
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky Výchovy ke zdraví, UK: Pedagogická fakulta, 2014. https://uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_kapitoly_z_didaktiky_v.pdf
  • Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví: http://www.nuv.cz/uploads/Publikace/FINAL_KOMENTARE_STANDARDY_VkZ_fin.pdf
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT, 2023
  • SLANÁ REISSMANNOVÁ, Jitka. Didaktika výchovy ke zdraví: E_L kurz. Online. 1. vyd. Brno, 2018. URL info
  • KREJČÍ, Milada. Výchova ke zdravému životnímu stylu. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2011, 192 s. ISBN 9788072389308. info
    doporučená literatura
  • CONRAD Howard Leslie a Joseph Francis MEISTER, Teaching Procedures in Health Education, Hassell Street Press, 2021. 166 stran.
  • Podpora rozvoje digitální gramotnosti. Výchova ke zdraví: https://digigram.cz/dvz/
  • Smejkalová, Zdeňka, Slaná Reissmannová, Jitka. Rozhodni se pro zdraví: https://www.rozhodniseprozdravi.cz/
  • Projekt InTime. Edukační materiály: https://intime.upol.cz/edukacni-materialy/
  • SIEGLOVÁ, Dagmar. Konec školní nudy : didaktické metody pro 21. století. První vydání. Praha: Grada, 2019, 336 stran. ISBN 9788027122547. URL info
  • BROWN, Peter C., Henry L. ROEDIGER a Mark A. MCDANIEL. Nauč se to! : jak se s pomocí vědy efektivněji učit a více si pamatovat. Vydání první. Brno: Jan Melvil, 2017, 280 stran. ISBN 9788075550309. info
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
  • KALHOUS, Z a O OBST. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. Vyd. 2. info
  • PASCH, Marvin, Trevor G. GARDNER, Georgea M. LANGER, Alane STARK a Christella MOODY. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Translated by Milan Koldinský. Vydání druhé. Praha: Portál, 2005, 416 stran. ISBN 8073670542. info
Výukové metody
Teoretická příprava na didaktickou transformaci témat výchovy ke zdraví, mikrovyučování, diskuse v seminární skupině, kooperativní učení, příprava portfolia, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů, tvorba myšlenkové mapy, prezentace příkladů dobré praxe.
Metody hodnocení
Studující vypracují 2 seminární práce – na základě předložených témat RVP ZV a z učebnic výchovy ke zdraví. Téma teoreticky a didakticky zpracují dle specifik oborové didaktiky. V odborné rozpravě dokáží aplikovat poznatky z didaktiky výchovy ke zdraví.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/ucitel/io/seznam?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1581786;qurl=%2Fel%2Fped%2Fpodzim2024%2FVZM31%2Findex.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VZM31