PdF:XGE01 Praktikum k poznávání společno - Informace o předmětu
XGE01 Praktikum k poznávání společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. v KS formě 4x 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studující by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studující seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude studující schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
- kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
- vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
- ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
- Osnova
- 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
- 2. Voda v krajině
- 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
- 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
- 5. Doprava a dopravní prostředky
- 6. Zvyky a tradice
- 7. Česká republika – reálie
- 8. Život v minulosti
- 9. Povolání a řemesla
- 10.Cesta do pravěku
- Literatura
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
- MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
- Metody hodnocení
- Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
Požadavky k zakončení:
1. Docházka – maximálně 2 neomluvené absence
2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce dle zadání - požadována je příprava aktivit na vybraná probíraná témata - odevzdání do odevzdáváren.
3. Prezentace připravených aktivit - aktivní účast na seminářích
Aktivity: Studenti budou v průběhu semestru zpracovávat aktivity pro děti předškolního věku, které lze realizovat při výuce v MŠ. Požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat v takové podobě, aby byla témata vhodná k přímému použití (k tisku, či realizaci). Aktivity je nutné odevzdat do odevzdávárny cca do 10 dnů od konání semináře – přesný termín upřesní vyučující na cvičení. Každý student / každá studentka zpracuje 4 aktivity na geografické téma a 4 aktivity na historické téma. Vyučující vybere studenty a studentky, kteří budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat – tedy přinesou s sebou vytištěné materiály či další pomůcky nutné pro realizace aktivity. Podmínkou pro udělení zápočtu je, aby každá aktivita byla zvolena pro jinou činnost – viz přehled činností níže.
Činnosti a rozvíjené dovednosti:
· Manipulace s pomůckami, pozorování
· Experimentování a pokusy
· Venkovní výuka
· Rozvoj jazykových dovedností
· Rozvoj matematických dovedností
· Rozvoj výtvarných dovedností
· Rozvoj pracovních dovedností
· Rozvoj hudebních dovedností
· Rozvoj pohybových dovedností
Po prezentaci aktivity následuje diskuze a zhodnocení aktivity. Představené aktivity studentkami či vyučujícími nebudou nahrávány.
Požadavky na obsah zpracované aktivity: - viz tabulka vložená ve studijních materiálech. Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
Inspirace již zpracovanými aktivitami na webu je možná, ale očekáváme vnesení vlastního doplnění, rozšíření či úpravy aktivity pro činnost v MŠ. Vždy uvádějte zdroj inspirace! - Informace učitele
- Předběžný rozpis vyučujících a témat cvičení:
1. seminář: Úvod do předmětu, Zvyky a tradice I.
2. seminář Krajina, vnímání krajiny
3. seminář: Zvyky a tradice II. + život našich předků v minulost
4. seminář: Počasí a podnebí, čtvero ročních období
5. seminář: Terénní výuka
6. seminář: Voda v krajině
7. seminář: Česká republika - reálie
8. seminář: Stará povolání a řemesla
9. seminář: Mapy a zobrazení světa na mapách
10. seminář: Doprava, dopravní výchova
11. seminář: Vánoce z pohledu historie a geografie
12. seminář: Závěrečné představení aktivit - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGE01