PdF:XGE01 Praktikum k poznávání společno - Informace o předmětu
XGE01 Praktikum k poznávání společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. v KS formě 4x 2 hodiny. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XGE01/Kombi01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 6, Pá 25. 10. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 6, So 14. 12. 12:00–13:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola
XGE01/01: Čt 9:00–10:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola
XGE01/02: Čt 11:00–12:50 učebna 6, J. Egerle, K. Gorčíková, J. Mihola - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS) (2)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studující by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studující seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude studující schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
- kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
- vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
- ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
- Osnova
- 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
- 2. Voda v krajině
- 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
- 4. Práce s mapou ve školce, naše místo na mapě
- 5. Doprava a dopravní prostředky
- 6. Zvyky a tradice
- 7. Česká republika – reálie
- 8. Život v minulosti
- 9. Povolání a řemesla
- 10.Cesta do pravěku
- Literatura
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
- MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
- Metody hodnocení
- Studující navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni dětí předškolního věku přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
Požadavky k zakončení pro studující v prezenčním studiu:
1. Docházka – maximálně 1 neomluvená absence
2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na vybrané téma z témat prezentovaných ve výuce a to v rozsahu jednoho dopoledního bloku ve školce pro geografické téma a jednoho dopoledního bloku pro historické téma. Vypracovaný námět bude odevzdán do odevzdávárny a následně prezentován na závěrečném semináři.
3. Aktivní účast na seminářích
Požadavky k zakončení pro studující v kombinovaném studiu:
Studující zpracuje tematický plán na vybrané téma z nabídky geografických či historických témat a dle výběru vyučujících představí konkrétní aktivity. Zpracování tematického týdenního plánu bude odevzdáno formou seminární práce do odevzdávárny před ukončením semestru. Představení aktivit bude realizováno formou společné rozpravy studujících a vyučujících dle termínů vypsaných v IS MU. - Informace učitele
- Studijní opora pro studující v prezenční formě studia: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-01-02.qwarp Studijní opora pro studující v kombinované formě: https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-Kombi01.qwarp Předběžný rozpis témat cvičení a vyučujících - viz příslušná interaktivní osnova. Vyučující si vyhrazují právo na změnu témat v průběhu semestru. O změně budou studující informováni e-mailem.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/XGE01/seminar-Kombi01.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGE01