XGEk01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGEk01/01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 6, Pá 25. 10. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 6, So 14. 12. 12:00–13:50 učebna 6, K. Gorčíková, J. Mihola
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařadit do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
    • 2. Voda v krajině
    • 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
    • 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
    • 5. Doprava a dopravní prostředky
    • 6. Zvyky a tradice
    • 7. Česká republika – reálie
    • 8. Život našich předků v minulosti
    • 9. Povolání a řemesla
    • 10.Cesta do pravěku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    Studující navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků předškolního věku přiměřenou výuku vybraného tématu z představených tematických okruhů s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    Požadavky k zakončení:
    1. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce - požadována je teoretická příprava celého týdne zaměřená na dva probrané okruhy (jeden „geografický“ a jeden „historický“) a následné rozpracování pěti kompletních výukových dní pro MŠ na obě témata. Studující se hlásí k tematickým okruhům na prvním semináři (dále přidělení tématu dle komunikace s vyučujícími).
    2. Prezentace vybrané připravené aktivity (zkouškové období), která bude spojena s diskuzí a zhodnocením aktivit. V rámci prezentace studující představí koncepci celého týdne a zařadí vybranou aktivity v rámci denních činností v MŠ.
    Zpracované přípravy vkládejte do odevzdávárny k předmětu v ISu a to nejpozději do 20. 12. 2023.
    Přípravy musí obsahovat úvodní promyšlené shrnutí, kde bude stanoven harmonogram týdne a průvodní informace k zaměření celého výukového týdne včetně zařazení v rámci školního roku. Každá aktivita poté bude představena samostatně s využitím vzoru vloženého ve studijních materiálech předmětu.
    Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
    Pro každé téma musí být připraveny různé aktivity zahrnující: · Manipulace s pomůckami, pozorování · Experimentování a pokusy · Venkovní výuka · Rozvoj jazykových dovedností · Rozvoj matematických dovedností · Rozvoj výtvarných dovedností · Rozvoj pracovních dovedností · Rozvoj hudebních dovedností · Rozvoj pohybových dovedností
    Jednotlivé aktivity mohou být časově různě dlouhé, každá zpracovaná aktivita se zaměří na rozvoj jiných dovedností z nabízeného seznamu.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGEk01