PdF:XGEk01 Praktikum k poznávání společno - Informace o předmětu
XGEk01 Praktikum k poznávání společnosti
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.7. 8 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %) - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- XGEk01/01: Pá 20. 9. 12:00–13:50 učebna 6, Pá 25. 10. 14:00–15:50 učebna 6, Pá 6. 12. 12:00–13:50 učebna 6, So 14. 12. 12:00–13:50 učebna 6, K. Gorčíková, J. Mihola
- Předpoklady
- SOUHLAS
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-MS)
- Učitelství pro mateřské školy (program PdF, B-PMP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studenti by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
- Výstupy z učení
- Na konci výuky předmětu bude student schopen:
- vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
- kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
- vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
- ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařadit do výuky v MŠ.
- Osnova
- 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
- 2. Voda v krajině
- 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
- 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
- 5. Doprava a dopravní prostředky
- 6. Zvyky a tradice
- 7. Česká republika – reálie
- 8. Život našich předků v minulosti
- 9. Povolání a řemesla
- 10.Cesta do pravěku
- Literatura
- doporučená literatura
- SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
- MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
- Výukové metody
- Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
- Metody hodnocení
- Studující navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků předškolního věku přiměřenou výuku vybraného tématu z představených tematických okruhů s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
Požadavky k zakončení:
1. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce - požadována je teoretická příprava celého týdne zaměřená na dva probrané okruhy (jeden „geografický“ a jeden „historický“) a následné rozpracování pěti kompletních výukových dní pro MŠ na obě témata. Studující se hlásí k tematickým okruhům na prvním semináři (dále přidělení tématu dle komunikace s vyučujícími).
2. Prezentace vybrané připravené aktivity (zkouškové období), která bude spojena s diskuzí a zhodnocením aktivit. V rámci prezentace studující představí koncepci celého týdne a zařadí vybranou aktivity v rámci denních činností v MŠ.
Zpracované přípravy vkládejte do odevzdávárny k předmětu v ISu a to nejpozději do 20. 12. 2023.
Přípravy musí obsahovat úvodní promyšlené shrnutí, kde bude stanoven harmonogram týdne a průvodní informace k zaměření celého výukového týdne včetně zařazení v rámci školního roku. Každá aktivita poté bude představena samostatně s využitím vzoru vloženého ve studijních materiálech předmětu.
Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
Pro každé téma musí být připraveny různé aktivity zahrnující: · Manipulace s pomůckami, pozorování · Experimentování a pokusy · Venkovní výuka · Rozvoj jazykových dovedností · Rozvoj matematických dovedností · Rozvoj výtvarných dovedností · Rozvoj pracovních dovedností · Rozvoj hudebních dovedností · Rozvoj pohybových dovedností
Jednotlivé aktivity mohou být časově různě dlouhé, každá zpracovaná aktivita se zaměří na rozvoj jiných dovedností z nabízeného seznamu. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGEk01