XGEp01 Praktikum k poznávání společnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jan Egerle (cvičící)
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jiří Mihola, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Katedra geografie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Gorčíková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XGEp01/01: Čt 9:00–10:50 učebna 6, K. Gorčíková, J. Mihola
XGEp01/02: Čt 11:00–12:50 učebna 6, K. Gorčíková, J. Mihola
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní pohled na problematiku výuky společenskovědních témat v prostředí mateřské školy. Studující by měli získat představu o společenskovědních tématech jako zajímavé a podnětné oblasti umožňující vlastní bádání a experimentování dětí. Během jednotlivých cvičení se studenti seznámí s odborným společenskovědním základem a nejčastějšími koncepty a miskoncepty vybraných témat a současně s postupy využívajícími rozmanité výukové metody, formy a prostředky, které umožní dětem tyto oblasti objevovat a vytvářet si vlastní představu o sobě a okolním světě.
Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude studující schopen:
  • vybrat vhodná témata umožňující zkoumání a objevování dětmi předškolního věku a navrhnout činnosti, které budou dostatečně názorné a přitom pro děti bezpečné;
  • kriticky zhodnotit dostupné didaktické metodiky a náměty, pro svou pedagogickou praxi vybírat nebo vytvářet náměty pro činnosti s ohledem na odbornou správnost, přiměřenost a bezpečnost;
  • vést děti k aktivnímu poznávání krajiny, lidských výtvorů a tradic v bezprostředním okolí, na základě činností založených na prožitku budovat u dětí vztah k místu bydliště;
  • ocenit význam jednoduchých činností využívajících pozorování, manipulaci s předměty, vyprávění a dramatizaci poznávacích schopností, komunikačních dovedností, pracovních návyků a vztahu k místu bydliště, vhodně tyto činnosti zařazuje do výuky v MŠ.
  • Osnova
    • 1. Krajina jako místo, kde žijeme; vnímání krajiny
    • 2. Voda v krajině
    • 3. Počasí a podnebí; roční období v životě člověka
    • 4. Žijeme na planetě Zemi, naše místo na mapě
    • 5. Doprava a dopravní prostředky
    • 6. Zvyky a tradice
    • 7. Česká republika – reálie
    • 8. Život v minulosti
    • 9. Povolání a řemesla
    • 10.Cesta do pravěku
    Literatura
      doporučená literatura
    • SYSLOVÁ, Zora a Veronika RODOVÁ. Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás. 2014. info
    • MLČOCHOVÁ, Markéta. Neobyčejný rok předškoláka : hry pro předškolní děti s kalendáriem významných událostí. Illustrated by Edita Plicková. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201847. info
    Výukové metody
    Teoretická příprava + diskuse, modelové ukázky.
    Metody hodnocení
    1. Docházka – maximálně 2 neomluvené absence 2. Zpracování aktivit pro děti předškolního věku na témata prezentovaná ve výuce dle zadání - požadována je příprava aktivit na vybraná probíraná témata - odevzdání do odevzdáváren. 3. Prezentace připravených aktivit - aktivní účast na seminářích Aktivity: Studenti budou v průběhu semestru zpracovávat aktivity pro děti předškolního věku, které lze realizovat při výuce v MŠ. Požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat v takové podobě, aby byla témata vhodná k přímému použití (k tisku, či realizaci). Aktivity je nutné odevzdat do odevzdávárny cca do 10 dnů od konání semináře – přesný termín upřesní vyučující na cvičení. Každý student / každá studentka zpracuje 4 aktivity na geografické téma a 4 aktivity na historické téma. Vyučující vybere studenty a studentky, kteří budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat – tedy přinesou s sebou vytištěné materiály či další pomůcky nutné pro realizace aktivity. Podmínkou pro udělení zápočtu je, aby každá aktivita byla zvolena pro jinou činnost – viz přehled činností níže. 4. V případě potřeby přepracování aktivity nebo doplnění dle poznámek a požadavků vyučujících a opětovné odevzdání opravených aktivit dle stanovených termínů.
    Aktivity: Studující budou v průběhu semestru zpracovávat aktivity pro děti předškolního věku, které lze realizovat při výuce v MŠ. Požadována je příprava aktivit na 8 z 10 probíraných témat v takové podobě, aby byla témata vhodná k přímému použití (k tisku, či realizaci). Aktivity je nutné odevzdat do odevzdávárny cca do 10 dnů od konání semináře – přesný termín upřesní vyučující na cvičení. Každý student / každá studentka zpracuje 4 aktivity na geografické téma a 4 aktivity na historické téma. Vyučující vybere studenty a studentky, kteří budou v následujícím semináři svoji aktivitu prezentovat – tedy přinesou s sebou vytištěné materiály či další pomůcky nutné pro realizace aktivity. Podmínkou pro udělení zápočtu je, aby každá aktivita byla zvolena pro jinou činnost – viz přehled činností níže.
    Činnosti a rozvíjené dovednosti:
    · Manipulace s pomůckami, pozorování
    · Experimentování a pokusy
    · Venkovní výuka
    · Rozvoj jazykových dovedností
    · Rozvoj matematických dovedností
    · Rozvoj výtvarných dovedností
    · Rozvoj pracovních dovedností
    · Rozvoj hudebních dovedností
    · Rozvoj pohybových dovedností
    Po prezentaci aktivity následuje diskuze a zhodnocení aktivity. Představené aktivity studentkami či vyučujícími nebudou nahrávány.
    Požadavky na obsah zpracované aktivity: - viz tabulka vložená ve studijních materiálech. Pro zařazení podle RVP PV: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_PV_2021.pdf
    Inspirace již zpracovanými aktivitami na webu je možná, ale očekáváme vnesení vlastního doplnění, rozšíření či úpravy aktivity pro činnost v MŠ. Vždy uvádějte zdroj inspirace!
    Informace učitele
    Předběžný rozpis vyučujících a témat cvičení:
    1. seminář: Úvod do předmětu, Zvyky a tradice I.
    2. seminář: Krajina, vnímání krajiny
    3. seminář: Zvyky a tradice II., Život našich předků v minulosti
    4. seminář: Voda v krajině
    5. seminář: Terénní výuka v Brně
    6. seminář: Počasí a podnebí, čtvero ročních období
    7. seminář: Česká republika - reálie
    8. seminář: Mapy, zobrazení světa na mapách
    9. seminář: Stará povolání a řemesla
    10. seminář: Doprava a dopravní výchova
    11. seminář: Vánoce - historicky i geograficky
    12. seminář: Oprava a prezentace vybraných prací
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/XGEp01