XHVk09 Reflektovaná praxe k didaktice hudební výchovy

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/1. 12 konzultací. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům nejprve prostor pro přípravu a konzultaci s vyučující i ostatními studenty zadaných úkolů k reflektované praxi. Po splnění praxe (v rozsahu 12 hodin) poskytnout reflexi i sebereflexi zkušeností z vlastní didaktické praxe realizované v rámci předmětu Reflektovaná praxe k didaktice hudební výchovy a pomoci jim prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti ve vztahu ke své učitelské praxi.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude:
a) lépe řešit podstatné aspekty pedagogických situací a otázek, které byly předmětem diskuse v rámci konzultací – s ohledem na průběh diskusí dokáže např. revidovat svůj postoj k motivaci dětí či k řešení různorodých výukových problémů;
b) cíleně využívat reflexi a sebereflexi jakožto nástroj profesního učení – dokáže např. pojmenovat souvislost mezi autoregulací vlastního prožívání ve třídě a výsledky učení dětí.
Osnova
  • Individuální i skupinová práce s reflektivními poznámkami z praxe.
  • Osvojování reflexe a sebereflexe jakožto nástroje profesního učení se zřetelem k obecně pedagogickému a psychologickému aspektu práce učitele.
  • Didaktická praxe je v rozsahu 12 hodin: 2 hodiny jsou věnovány plánování a následné reflexi didaktické praxe v rámci seminární skupiny. Studenti budou přítomni náslechům v rozsahu 4 hodin během dopoledních edukativních bloků ve vybrané školce. Zbývajících 6 hodin je určeno na přípravu a realizaci hudebněvýchovných aktivit ve vybraných MŠ.
Literatura
    doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Jiří Foltýn. Šesté, rozšířené a př. Praha: Portál, 2013, 562 stran. ISBN 9788026203674. info
    neurčeno
  • SCHÖN, Donald A. Educating the reflective practitioner. San Francisco: Jossey-Bass, 1987. xvii, 355. ISBN 1555422209.
  • KORTHAGEN, F. A. J. a Jos KESSELS. Linking practice and theory : the pedagogy of realistic teacher education. London: Routledge, 2008. xvi, 312. ISBN 9780805839814.
  • KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 2. vyd. Praha: Portál, 2004. 155 s. ISBN 8071789658.
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel. dotisk 1. vydání. Brno: MU, 1995. 101 s. Spisy pedagogické fakulty MU, sv. 56. ISBN 80-210-0944-6.
Výukové metody
Různé formy skupinové diskuse v rámci konzultací; práce s reflektivními poznámkami a profesním portfoliem pro HV.
Metody hodnocení
Zápočet: aktivní účast na konzultacích (100% docházka v seminářích); průběžné plnění úkolů a jejich odevzdání v dohodnutých termínech (poznámky k reflexím z praxe a profesní portfolio pro předmět HV).
Studenti si vyberou jednu z navrhovaných činností (výběr z vokálních, hudebně-pohybových, rytmických a rytmicko-pohybových, instrumentálních, percepčních činností – sluchových, percepčních činností – poslechových a elementárních tvořivých činností). K vybrané činnosti si připraví podrobnou přípravu, kterou zkonzultují s vyučující předmětu. Po domluvě s provázející vyučující v MŠ a v souladu s ŠVP dané mateřské školy, vybranou a připravenou činnost provedou v rámci praxe. Následně písemně vypracují sebereflexi a přiloží hodnocení provázející učitelky, které odevzdají ve stanoveném termínu. Odevzdané reflexe a sebereflexe budou během konzultací probrány/reflektovány s vyučující a ostatními studenty.
Navazující předměty
Informace učitele
Předmět si student zapisuje pouze při splnění předmětu XHVk06. Předmět je propojený s předmětem - Didaktika hudební výchovy 2 s reflektovanou praxí XHVk07.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.