XPPk05 Výchova v rodině

Pedagogická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/.3. 4 konzultací. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s tématy týkajícími se dnešní rodiny, získat tak náhled na tuto problematiku a získané vědomosti a postoje aplikovat ve své profesi.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: porozumět a vysvětlit význam rodinné výchovy v širším vzdělávacím a výchovném kontextu; použit informace o výchově v rodině k plánování spolupráce MŠ s rodinou; předložit odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při řešení problematiky vlivu rodinného prostředí na vývoj dítěte; interpretovat strategie rodinné výchovy; nahlédnout na současnou situaci rodiny a její společenská specifika.
Osnova
  • 1. - 2. Základní terminologická východiska pro teorii rodinné výchovy (rodina, manželství, domácnost, znaky rodiny, funkce rodiny, typy manželství, vnitřní a vnější síly soudržnosti manželství, druhy manželských krizí, vývojové fáze rodiny). 3. Biologické základy rodičovského a partnerského chování, kulturní vlivy formující rodinu, rodinná síť a rodinná koncepce sociální skutečnosti. 4. Postavení dítěte v rodině dříve a v současnosti. 5. - 6. Význam rodinného prostředí pro rozvoj osobnosti dítěte, vnitřní a vnější podmínky rodinné výchovy. 7. - 8. Materiální (ekonomické) faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí. 9. Psychologicko-demografické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí (vnitřní stabilita rodiny, přirozená struktura rodiny). 10. Kulturně-pedagogické faktory rodinného prostředí a jejich vliv na výchovu dětí (hodnotová orientace, vzdělání rodičů, připravenost rodičů na výchovu dětí). 11. Rodiče a členové rodiny jako vychovatelé. Specifické znaky výchovné role otce, matky, sourozenců a prarodičů. 12. Spolupráce MŠ s rodinou.
Literatura
    povinná literatura
  • MUDRÁK, Jiří. Péče o nejmenší : boření mýtů. Edited by Hana Hašková - Steven Saxonberg. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici se Sociologickým ústavem AV ČR, 2012, 199 stran. ISBN 9788073302283. info
  • Sociologie rodiny. Edited by Ivo Možný. 2. uprav. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. ISBN 80-86429-05-9. info
  • STŘELEC, Stanislav, Eva MARÁDOVÁ, J. MARHOUNOVÁ a Evžen ŘEHULKA. Kapitoly z rodinné výchovy. In Kapitoly z rodinné výchovy. Praha: Fortuna, 1993, s. 70-140. ISBN 80-85298-84-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 223 stran. ISBN 8004252362. info
    doporučená literatura
  • SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 2. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2007, 224 s. Studie 1397. ISBN 978-80-7367-250-8. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Výchova dětí krok za krokem. Translated by Petr Babka. Vydání první. Praha: Portál, 2007, 263 stran. ISBN 9788073672492. info
  • DOHERTY, William J. Kdo koho vychovává? Translated by Dan Drápal. 1. vyd. Praha: Návrat domů, 2006, 132 s. ISBN 8072551388. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 3. Praha: Portál, 2003, 108 s. ISBN 80-7178-853-8. info
  • ROGGE, Jan-Uwe. Děti potřebují hranice. Vyd. 2. Praha: Portál, 2000, 131 s. ISBN 80-7178-418-4. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 2., rozšíř. a přeprac. v. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997, 144 s. ISBN 80-85850. info
  • YABLONSKY, Lewis. Otcové & synové. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 220 s. ISBN 8071780758. info
  • DOBSON, James C. Výchova dětí. 1. vyd. Brno: Nová naděje, 1995, 237 s. ISBN 8090172644. info
  • HELUS, Zdeněk. Vyznat se v dětech. 2. dopl. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987, 211 s. URL info
  • KOMENSKÝ, Jan Amos. Veškerých Spisů Jana Amose Komenského. Edited by Jan Amos Komenský - Jan Václav Novák. V Brně: Nákladem Ústředního spolku jednot učitelských na Moravě, 1913, 640 s. info
Výukové metody
seminář, aktivity na semináři.
Metody hodnocení
esej na téma, práce na seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018, jaro 2019, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.