YMAp01 Rozvoj matematické pregramotnosti

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Eva Nováková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra matematiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
YMAp01/01: Út 12:00–12:50 učebna 32, E. Nováková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na rozvoj dětí v oblasti matematické pregramotnosti vnímané jako komplex schopností, dovedností, postojů a hodnot potřebných pro zahájení a úspěšné rozvíjení matematické gramotnosti ve školním vzdělávání. Studenti budou schopni charakterizovat teoretické základy aritmetické i geometrické komponenty matematické (pre)gramotnosti a uplatnit je v konkrétních edukačních situacích při plnění cílů stanovených Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Seznámí se se širokou škálou aktivit, činností, prostředků a specifických pomůcek rozvíjejících matematické představy dětí a jejich předmatematické myšlení. Budou připraveni také na práci s dětmi nadanými i s dětmi se specifickými obtížemi, budou schopni stanovit příčiny obtíží dětí v této oblasti a tyto jejich obtíže kompenzovat.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu • schopen prokázat potřebnou orientaci v jednotlivých oblastech matematické pregramotnosti (kvantita, početní a číselné pojmy a operace; elementární geometrické pojmy; orientace v rovině, v prostoru a v čase), • umět aplikovat osvojené základy matematiky při realizaci vhodně zvolených aktivit v prostředí MŠ, • umět reflektovat a analyzovat situace, zaměřené k rozvoji matematických představ dětí s využitím specifických didaktických postupů a pomůcek.
Osnova
  • 1) Vývoj poznávacích schopností a početních představ v předškolním věku na pozadí některých teorií učení. Piagetova teorie kognitivního vývoje a Vygotského koncept zóny nejbližšího vývoje. 2) Vnímání kvantity v předškolním věku (separovaný a univerzální/generický model kvantity v pojetí Hejného). 3) Druhy reprezentace přirozeného čísla (Bruner). Význam názornosti, stavebnice a didaktické pomůcky. 4) Rozvoj geometrických představ. Prostor a rovina, 3D a 2D modely reality. Prostorová představivost a prostorová inteligence (Gardner), van Hieleho koncept vývoje geometrického myšlení. 5) Orientace v prostoru a v rovině, vnímání a organizace prostoru. Multisenzorické vnímání, manipulativní činnosti. 6) Geometrické modelování, pravidelnosti (rytmus) a symetrie. 7) Propedeutika míry. Rozměry v reálném životě dítěte. 8) (Pre)logické myšlení. Informace, komunikace, jazyk. 9) Orientace v čase, vnímání časových pojmů a souvislostí. 10) Rozvíjení matematické pregramotnosti prostřednictvím literárního textu, výtvarných, pohybových a hudebních aktivit, dramatizace.
Literatura
    povinná literatura
  • FUCHS, Eduard, Hana LIŠKOVÁ a Eva ZELENDOVÁ. Rozvoj předmatematických představ dětí předškolního věku. Předškolní vzdělávání očima praxe. 1. vyd. Praha: Jednota českých matematiků a fyziků. 250 s. ISBN 978-80-7015-566-0. 2015. info
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe. 206 s. ISBN 9788086307961. 2010. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. Masarykova univerzita. 194 s. ISBN 978-80-210-8673-9. 2017. info
  • KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a Branislav PUPALA. Předškolní a primární pedagogika: Predškolská a elementárna pedagogika. 2. vyd. Praha: Portál. 455 s. ISBN 978-80-7367-828-9. 2010. info
  • HEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. 2001. info
  • HEJNÝ, Milan a Naďa STEHLÍKOVÁ. Číselné představy dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. 123 s. ISBN 80-86039-98-6. 1999. info
    neurčeno
  • rozvíjíme předmatematické myšlení dětí
Výukové metody
Seminář. Diskuse k daným tématům na základě prezentace studentů. Reflexe videozáznamů didaktických situací.
Metody hodnocení
Aktivní účast v semináři. Splnění průběžně zadávaných úkolů - PowerPointová prezentace v semináři a zpracování písemné seminární práce v rozsahu cca 5 stran na dané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/YMAp01