ZS1MP_PD2 Praktikum k didaktice výuky o přírodě a společnosti 2

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miroslav Jireček, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta (50,00 %), Katedra geografie – Pedagogická fakulta (50,00 %)
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1MP_PD2/01: Út 10:00–11:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček
ZS1MP_PD2/02: Út 12:00–13:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček
ZS1MP_PD2/03: Út 14:00–15:50 učebna 6, T. Češková, M. Jireček
Předpoklady
Absolvování předmětů: ZS1BP_IVZ1,ZS1BP_IVZ2,ZS1BP_IVZ3,ZS1BP_IVZ4, ZS1BP_PAEK,ZS1BP_ZBUC, ZS1BP_PBGP, ZS1MP_PD1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět využívá znalostí studentů získaných v předmětu Úvod do didaktiky předmětů o člověku, přírodě a společnosti. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznamují s klíčovými tématy učiva o společnosti, především pak s nejčastějšími chybami a obecně neplatnými generalizacemi, vhodnými a naopak problematickými příklady vybraných pojmů, jevů a událostí. Součástí seminářů jsou ukázky ověřených vhodných postupů a příkladů a diskuse nad jejich účinností a možnostmi realizace ve školním prostředí.

Výstupy z učení
Na konci výuky předmětu bude student schopen:

  • identifikovat problémové oblasti učiva o společnosti, je si vědom návaznosti v rámci předmětu napříč ročníky, ale také mezipředmětových vztahů;
  • vhodnými diagnostickými nástroji ověřit znalosti a dovednosti žáků, výsledky těchto zjištění zohlednit ve své výuce;
  • kriticky posoudit dostupné didaktické prostředky (učebnice, pracovní listy, texty, obrazy, …) pro výuku témat o společnosti a do výuky vybírat nebo připravovat takové didaktické prostředky a příklady, které jsou oborově i didaktické správné;
  • pro vysvětlení problémových pojmů, jevů a událostí volit vhodné příklady a postupy;
  • ve své výuce dodržovat didaktické principy, především pak princip regionální.
  • Osnova
    • 1.Pojetí vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět v kurikulu, učebnicích a dalších didaktických prostředcích, návaznosti 2. Učební úlohy ve vlastivědné části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět (práce s cíli a zprostředkování obsahů) 3. Učebnice, didaktické pomůcky a materiály, miskoncepty 4. Výuka práce s mapou, specifika zeměpisných a dějepisných témat ve výuce na 1. stupni ZŠ 5. Výuka regionů ČR a Evropy 6.Chronologie, dějiny okolo nás 7.Dějiny 20. století ve výuce, příklady aktivit, problémová témata 8. Místně zakotvené učení: možnosti terénní výuky ve vlastivědném učivu 9. Terénní výuka – zákony, učebnice, materiály
    Literatura
    • Machalová
    • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Helena MUSILOVÁ. Pojetí a obsah učiva o nerostech, horninách a půdě a způsob jeho realizace ve vyučování prvouce a přírodovědě. Pedagogická orientace. Brno: Konvoj, spol.s.r.o., 2001, roč. 10, č. 3, s. 77-85. ISSN 1211-4669. info
    • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
    • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
    • MACHALOVÁ, Miloslava. Didaktika vlastivědy. Brno: Paido, 1996, 97 s. ISBN 8085931141. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. vyd. Brno: Paido, 1996, 23 s. ISBN 8085931265. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 2. Brno: Paido, 1996, 44 s. ISBN 80-85931-29-X. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvouka v 1.-3. ročníku základní školy. Brno: Paido, 1996, 59 s. ISBN 8085931311. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995, 55 s. ISBN 8085931036. info
    • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
    Výukové metody
    diskuse, výklad, výstupy studentů, terénní výuka, vzájemné hodnocení
    Metody hodnocení
    - Student navrhne, realizuje a reflektuje odborně správnou a úrovni žáků přiměřenou výuku témat o společnosti s využitím rozmanitých organizačních forem, výukových metod a didaktických prostředků.
    - Student si kriticky posoudí dostupné materiály pro výuku a měnícího se poznání v oblasti společenských věd. Aktivně se zajímá o dění ve svém oboru a zapojuje se do celoživotního vzdělávání zaměřeného na oborovou didaktiku předmětů o společnosti.
    Navazující předměty
    Informace učitele
    Požadavky k zakončení:
    1) Aktivní účast (max. 2 neomluvené absence) 2) Kvalitní plnění průběžných úkolů (zpracování časového a tematického plánu, vypracování příprav na vyučovací hodiny, jejich vrstevnické hodnocení, opravy příprav na základě vrstevnického hodnocení a případných připomínek vyučujících) dle stanoveného harmonogramu a kritérií. Na každém semináři bude zadán úkol s termínem vypracování do úterý následujícího týdne. V hodnocení bude zohledněna kvalita vypracování průběžných úkolů (možnost max. 2 oprav nedostatečně nebo nekvalitně zpracovaného úkolů) i kvalita závěrečné přípravy hodnocené vyučujícím.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.
    • Statistika zápisu (nejnovější)
    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2022/ZS1MP_PD2