PdF:RV4_KAZP Kazuistický semin. k psychopat - Informace o předmětu
RV4_KAZP Kazuistický seminář k psychopatologii
Pedagogická fakultajaro 2002
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- RNDr. Mgr. Alice Prokopová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Zemanová - Předpoklady
- NOW( PdB_PASP Psychopatol. pro soc. pedagogy )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24 - Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti z psychopatologie prostřednictvím kazuistik, a to na základě porozumění konkrétním psychopatologickým fenomenům, složitým etiologickým faktorům ovlivňujícím vznik a vývoj psychických poruch ap. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou zadány jako malé výzkumné práce s psychopatologickým zaměřením, a to v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). Součástí práce je vždy i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu poznatků z psychopatologie. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
- Osnova
- Cílem předmětu je prohloubit znalosti z psychopatologie prostřednictvím kazuistik, a to na základě porozumění konkrétním psychopatologickým fenomenům, složitým etiologickým faktorům ovlivňujícím vznik a vývoj psychických poruch ap. Během semestru pracují studenti na plnění konkrétních úkolů, které si dle vlastního zájmu vyberou z nabídky, předložené na začátku semestru. Tuto nabídku je možné (a vhodné) modifikovat a obohatit o vlastní nápad studenta (po konzultaci s vyučující). Úkoly jsou zadány jako malé výzkumné práce s psychopatologickým zaměřením, a to v duchu kvalitativního výzkumu (klíčová slova: terénní výzkum, případová studie =kazuistika, analýza dokumentů a výtvorů, pozorování, anamnéza, interview se zkoumanými osobami, interview s informátory, také ovšem sebereflexe výzkumníka - jak celou situaci prožíval atd.). Jako doplňkové metody k uvedeným klinickým metodám lze použít např. některou z kresebných či jiných projektivních technik (např. kresba stromu, "Začarovaná rodina", kresba postavy, Test nedokončených vět a mnoho dalších). Součástí práce je vždy i analýza a interpretace výsledků a zasazení do kontextu poznatků z psychopatologie. Výstupem je podrobná prezentace úkolu spolužákům a případná následná diskuse. Do prezentace patří i popis průběhu plnění úkolu - včetně případných problémů a těžkostí, výsledky, popis použitých metod, ukázka dokumentů, výtvorů - např. kreseb apod., interpretace, hypotézy atd.) Takto splněný úkol je podmínkou k udělení zápočtu. Veškeré materiály související s úkolem si student ponechá, není potřeba nic odevzdávat v písemné formě. Dle povahy a rozsahu úkolu pracují studenti na jednom úkolu buď samostatně nebo ve dvojici (v tomto případě je potřeba informovat o konkrétním podílu každého z dvojice na řešení úkolu). Tentýž úkol si může vybrat více jednotlivců (resp. dvojic), protože i při stejném zadání budou zřejmě postupovat jiným způsobem (jiné zkoumané osoby, jiné metody apod.) Způsob realizace úkolu je zároveň metodickou přípravou na závěrečnou bakalářskou práci.
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář
- Informace učitele
- Jak osnova tak literatura doporučená k tomuto předmětu odpovídá osnově i literatuře doporučené k předmětu PdB_PASP (Psychopatologie pro sociální pedagogy), který je nutno absolvovat souběžně s tímto předmětem.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2002/RV4_KAZP